شناسهٔ خبر: 48454903 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

7 دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای بهبود وضع زندان‌ها

صاحب‌خبر -
7 دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای بهبود وضع زندان‌ها
خبرگزاری آریا- رییس دستگاه قضا از زندان رجایی شهر بازدید و هفت دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای بهبود وضع زندان‌ها صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در دومین بازدید از زندان‌های کشور در کمتر از یک ماه از انتصاب به ریاست دستگاه قضا، به زندان رجایی‌شهر کرج در مرکز استان البرز رفت.
وی در این بازدید هفت دستور ویژه رییس قوه قضاییه برای بهبود وضعیت زندان‌ها صادر کرد.
همچنین 200 درخواست از زندانیان به رییس دستگاه قضا ارایه شد که حجت الاسلام اژه‌ای تیمی را مأمور بررسی درخواست‌ها کرد و احتمال تصمیم‌گیری جدید در مورد برخی پرونده‌ها وجود دارد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه زندانبانی کاری سخت و دشوار است، افزود: زندانبان‌ها با افراد مختلفی ارتباط دارند؛ چه آن‌ها که مرتکب جرائم سنگین شده‌اند، چه کسانی که جرم کوچکی انجام داده‌اند و چه افرادی که مشکلات دیگری دارند.
وی تاکید کرد: همه مسئولان دادسرا‌ها و قضات در اجرای دستورالعمل‌های صادره، تا حد امکان از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند.
رئیس دستگاه قضا گفت: هر قدر امکانات زندان‌ها افزایش یابد، باز هم پاسخگوی افزایش جمعیت کیفری نخواهد بود و برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جایی که امکان دارد مجازات حبس ندهیم.
وی افزود: در برخی زندان‌ها افرادی که برایشان قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، از زندانیان جدا نگهداری می‌شوند، اما این رویه باید در همه زندان‌ها اجرا شود.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: باید زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده نگهداری شوند تا در ایام حبس نه امکان آموزش خلاف به همدیگر را داشته باشند و نه آن‌که برخی از آن‌ها به صورت باندی به دیگران ظلم کنند.
وی همچنین پیشنهاد داد برای حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها برای بررسی مسائل زندان از ظرفیت حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق و قضا استفاده شود و برای نمونه، چهار حقوقدان همراه با یک قاضی بر یک زندان نظارت کنند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشمولان قصاص در ندامتگاه‌ها گفت: مسئولان سازمان زندان‌ها با کمک دادستانی تیمی را برای جلب رضایت اولیای دم تعیین کنند.
وی افزود: هر چند نفر از منتظران قصاص مشمول عفو و بخشودگی قرار گیرند، این اقدام ارزشمند خواهد بود.

نظر شما