شناسهٔ خبر: 48443773 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

روحانی:

اعتراض حق مردم خوزستان است/ خوزستانی‌ها از راه قانونی مطالبه‌گری کنند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند، گفت: البته از آن‌ها می‌خواهم مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند و نگذارند دشمن سوءاستفاده کند.

صاحب‌خبر -

آئین بهره‌برداری از طرح انتقال نفت گوره-جاسک آغاز شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، آئین بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره تا جاسک و نخستین بارگیری محموله صادراتی نفت ایران از دریای عمان دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

این خط لوله که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران نفت خام را به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام در سواحل دریای عمان می‌رساند از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با طی کردن مسیر هزار کیلومتری و عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، به جاسک می‌رسد.

این طرح که با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومان برای ۱۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است، علاوه بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، باعث آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک خواهد شد.

خط لوله نفت خام گوره به جاسک، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از طریق پایانه جدید جاسک طراحی شده است و در مرحله نخست روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر می‌کند.

تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران از اهداف اجرای این طرح است.

طرح لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک شامل یک خط لوله ۴۲ اینچی به طول یک هزار کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه‌خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تاسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.

این طرح با مشارکت ۲۵۰ پیمانکار ایرانی و تولید کننده داخلی و با استفاده ۹۱ درصدی از توان ساخت داخل اجرا شده است و تجهیزات مورد نیاز آن مانند تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، شیرآلات نفتی، گوی شناور و انواع پمپ‌هایی که در صنعت نفت بکار گرفته می‌شود با همت متخصصان ایرانی ساخته شده است.

حجت الاسلام روحانی رئیس‌جمهور امروز در این مراسم گفت: به نظر من امروز یک روز تاریخی و بزرگی برای ملت ایران است.

وی افزود: هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله برای مردم روشن می‌شود. البته الان نیز برای دنیا کاملا روشن است که جمهوری اسلامی ایران یک اقدام بسیار مهم و ملی را در زمینه صادرات نفت انجام داده است.

پایانه صادراتی جدید نفتی در دریای عمان حائز اهمیت است

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت آن‌هم با این هدف که ما یک پایانه صادراتی جدید در منطقه داشته باشیم که در خلیج فارس نباشد و در دریای عمان باشد، طرح بسیار حائز اهمیتی است.

روحانی گفت: از شخص آقای زنگنه و تمامی مسئولین که او از آن‌ها نام برد و همه مهندسین، کارگران و شرکت‌هایی که لوله‌ها را تولید کردند و جابجا کردند و پمپ‌ها را ساخته اند و نیروگاه‌های لازم را در اختیار گذاشتند و همچنین لوله‌ها را در دریا ساختند تشکر می‌کنم.

وی افزود: این کار با این عظمت در زمان حدود دو سال، یکی از افتخارات صنعت ایران زمین است و ما به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گوییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه به این طرح بزرگ افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: امروز الحمدالله بعد از دوسال، شاهد افتتاح این طرح در فاز اول هستیم. این چیزی نیست جز غیرت ایرانی، علم و دانش این مردم فهیم و بزرگ.

روحانی گفت: من به همه دست اندرکاران و سازندگان لوله پمپ و آن‌هایی که پروژه را اجرا کردند و در این مدت کوتاه برای این هدف بلند و بزرگ، کل مسیر را آماده کردند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: ان شاءالله این طرح بسیار مهم و بزرگ در روز پنج شنبه [بین دو عید بزرگ قربان و غدیر]برای همه ملت مبارک باشد و این یک طرح تاریخی است که در تاریخ ایران به عنوان بزرگترین فعالیت صنعتی وزارت نفت درج و ثبت خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: افتتاح امروز، افتتاح بسیار حائز اهمیتی است و شاید بگویم مهم‌ترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم است. این افتتاح در واقع پاسخی بسیار قوی و محکم در برابر توطئه گران، آمریکا و همه کسانی که نسبت به آینده ایران با این تفکر که آینده ایران پایدار نیست می‌اندیشیدند، داد.

روحانی تصریح کرد: دشمن وقتی خواست در جنگ اقتصادی با ما وارد شود و بجنگد، عمدتاً در دو میدان و در دو زمینه وارد جنگ شد. نخست در زمینه نفت و صادرات نفت و دوم در زمینه بانک و نقل و انتقال پول، این دو زمینه جزو تحریم‌های آمریکایی‌ها بود.

رئیس‌جمهور گفت: البته تحریم‌های زیادی داشتند، اما این دو نمونه از نمونه‌هایی بود که بسیار تاثیر گذار بود و آن‌ها روی آن حساب کرده بودند. دشمن می‌خواست شریان نقل و انتقال مالی را به صورت کامل مختل کند و صنعت نفت ایران که پیشران اقتصاد ایران است را زمین گیر کرده و به صورت کامل جلوی صادرات نفت را بگیرد و صادرات را به قول خودشان به صفر برساند.

اختصاص ۶ میلیارد دلار برای تامین دارو و کالای اساسی

روحانی افزود: احساس آن‌ها این بود که ایران امکان ندارد بتواند برای تامین نیازمندی‌هایش از ارز استفاده کند. خیلی آشکار و روشن است که در همین مدت ۴ ماه اول امسال تاکنون، بانک مرکزی بیش از ۵ میلیارد دلار ارز برای دارو و کالا‌های اساسی تامین کرده است و با ارزی که در هفته‌های آینده تامین می‌شود، ۶ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی و دارو تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کشور ارز نداشته باشد، چگونه می‌تواند کالا‌های مورد نیاز خود را تامین کند و نهاده‌های کشاورزی خود را وارد کند؛ سالی که سال خشکسالی بوده است، بتواند کمبود گندم را وارد کند. در شرایط کرونا نیز در دارو و تجهیزات پزشکی آنچه که مورد نیاز کشور است را وارد کند.

برای واکسیناسیون، شرایط این هفته بهتر می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار پول برای خرید واکسن از کشور‌های خارجی اختصاص داده است، گفت: الحمدلله این روز‌ها واکسن‌های خریداری شده به کشور وارد و واکسن داخلی ما هم خوشبختانه به بازار آمده است و ما می‌توانیم بگوییم در این هفته یک شرایط مناسبی برای واکسیناسیون در کشور شروع می‌شود و اکنون نیز بیش از ۹ میلیون نفر در کشور از واکسن استفاده کردند؛ و روزانه هم ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر از مردم از واکسن استفاده می‌کنند.

به قول‌هایی که داده بودیم عمل کردیم!

روحانی اظهار داشت: قولی که به مردم در این دولت دادیم واکسینه شدن افراد بالای ۶۵ سال بود که افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هم واکسینه شدند و به قول خود عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه۲ قول به مردم دادیم، یکی کنترل کرونا و یکی تحریم، به هر دو عمل کردیم، گفت: در هر دو زمینه، با قاطعیت می‌گویم که دولت به مسئولیت خود عمل کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه کرونا با تزریق واکسن برای افراد بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای به طور بسیار چشمگیری، مرگ و میر و فوت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و حتی شاهد کاهش بیماری نیز خواهیم بود و این قدم بسیار مهم برای مهار کرونا بود.

قانون مجلس نبود، تحریم‌ها قبل از عید لغو می‌شد

روحانی تصریح کرد: در زمینه تحریم نیز ما همه کار را انجام دادیم. اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تقریبا قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، بنابراین دولت همه کار‌های لازم را در زمینه برداشتن تحریم‌ها برداشته است.

وی تاکید کرد: وزیر امور خارجه در گزارشی که به مجلس و خدمت نمایندگان محترم فرستاده است، کاملاً روشن است که ما به چه توفیقاتی دست یافته ایم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: کار بزرگ دیگری که ما از آغاز سال ۹۹ تا امروز انجام داده ایم، چه در سال «جهش تولید» و چه در سال «پشتیبانی از تولید و مانع زدایی ها»، این بود که نشان دادیم علیرغم تحریم، فشار و جنگ ما تنها به فکر تامین مواد خوراکی و نیاز‌های ضروری مردم نیستیم، بلکه طرح‌های بزرگ و مهم توسعه‌ای را نیز ادامه خواهیم داد تا آن‌ها را به نتیجه برسانیم.

روحانی با اشاره به طرح دو میلیارد دلاری افتتاح شده، گفت: این طرح به جهان اعلام می‌کند ما توان این کار را داریم و هم از حیث اختصاص ۲ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و هم برای دشمن، چون تحریم خود را به سمت نفت برده بود.

وی گفت: همین که پایانه نفتی را متنوع کرده‌ایم و از تک پایانه‌ای خارج شده ایم بسیار مهم است. اگر در پایانه ما مشکلی به وجود می‌آمد صادرات ما قطع می‌شد.

وی همچنین با بیان اینکه خوزستان قلب تپنده ایران است و برای ما همه اهمیت دارد، گفت: دستور دادم معاون اول شخصا به خوزستان برود. حساب مردم خوزستان از افراد معدودی که ممکن است شعار‌هایی بدهند، جداست.

رئیس جمهور تاکید کرد: حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند و این وسط ممکن است فرد نااهلی از سلاح استفاده کند، از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند و نگذارند دشمن سوءاستفاده کند و البته مردم ما این آگاهی و بیداری را دارند.

روحانی گفت: دولت با همه قدرت و امکانات در خدمت مردم خوب، عزیز و فهیم خوزستان است.

طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران افتتاح شد

رئیس جمهور در هشتاد و سومین پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید طرح ملی عظیم انتقال نفت خام از گوره به جاسک و پایانه صادراتی منطقه مکران را از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح کرد.

خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار در تاریخ، صادرات نفت کشورمان را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز مقدور می‌کند و در فاز نخست ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

برای احداث این خط لوله با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برای اولین بار هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط متخصصین کشور ساخته شده است.

همچنین پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش نیز برای اولین بار در کشور ساخته شده و در این خط لوله مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصین در جریان احداث این خط انتقال، پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام را در سواحل مکران ساختند و ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهر‌های بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است.

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما