شناسهٔ خبر: 48443278 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین وضعیت کرونا در کشور | روند فعالیت سریع دلتا در سراسر ایران/ 232 شهرستان در شرایط بحرانی

روز گذشته درحالی هیچ آماری از تزریق واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت اعلام نشد که کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند هر روز تاخیر در این زمینه به معنی افزایش هزینه مدیریت پیک پنجم با جهش موارد فوتی است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، آمارهای رسمی منتشر شده از شرایط همه‌گیری کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد ویروس دلتا با قدرت درحال فعالیت است و با سرعتی غیرقابل تصور تمامی کشورمان را آلوده کرده و درحال افزایش محدوده فعالیت خود در خوشه‌های کوچک شهرستانی است تاجایی که اکنون 232 شهرستان کشور در شرایط  حاد و بحرانی همه‌گیری قرار گرفته‌اند.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند روند فعالیت سریع دلتا در سراسر ایران به دلیل قدرت سرایت بالای این نوع از ویروس است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت ممکن تعداد موارد ابتلای بالایی در منطقه فعالیت خود ایجاد کند. 

به گفته این گروه تاکید دارند این نوع رفتار ویروس دلتا در واقع یکباره حجم سنگینی از بیمار را به مراکز درمانی تحمیل خواهد کرد که سبب زمینگیر شدن نظام بهداشت و درمان در منطقه می‌شود و در نهایت افزایش تعداد موارد فوتی مستقیم و غیر مستقیم این اتفاق شوکه کننده خواهد شد، به همین دلیل بهترین راهکار برای کنترل این ویروس ممانعت از شکل‌گیری خوشه‌های بیماری و گردش آزاد ویروس در جامعه است.

این اظهار نظر کارشناسان درست زمانی مطرح شده که می‌بینیم به گفته مسئولان میزان توجه به پروتکل‌های بهداشتی نزولی شده و در برخی نقاط حتی به زیر 40 درصد رسیده و نکته نگران کننده‌تر اینجاست که همچنان روند واکسیناسیون افراد براساس سند عمومی واکسیناسیون آنطور که لازم است پیش نمی‌رود.

 از عذرخواهی تا حذف آمار روزانه واکسیناسیون از جدول رسمی!

مشکلات اجرایی طرح واکسیناسیون عمومی اگرچه از سوی مسئولان به موضوع واردات گره زده شده اما واقعیت امر اینجاست که ظاهرا در شرایط همه‌گیری با ویروس دلتا بهترین و موثرترین راهکار افزایش سطح ایمنی در جامعه با استفاده از واکسیناسیون عمومی است.

اهمیت انجام واکسیناسیون اینجاست که با افزایش تعداد موارد واکسینه شده بدون تردید چرخه ابتلا در کشور کمتر و کمتر می‌شود و البته افرادی که به عنوان بخش آسیب‌پذیر جامعه شناخته می‌شوند نسبت به این ویروس منحوس ایمنی‌بیشتری خواهند داشت.

به گفته کارشناسان اصلی‌ترین دستاورد انجام به موقع واکسیناسیون کاهش نرخ بیماران بدحال در سراسر کشور است، چون براساس تحقیقات انجام شده احتمال بیمار شدن افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز وجود دارد اما نکته اصلی اینجاست که با کنترل تعداد موارد بستری در سراسر ایران به نوعی فرصت مناسبی برای کادر درمان ایجاد می‌شود که بتوانند خدمات بهتری به بیماران بدحال احتمالی ارایه کنند که مجموع این فرایند کاهش نرخ مرگ‌ومیر خواهد شد.

اما بررسی آماری در سراسر کشور نشان می‌دهد که حتی اگر از مشکلات واردات و بدقولی برخی از فروشندگان واکسن به ایران نیز بگذریم می‌بینیم ظاهرا این مهم هنوز در میان مسئولان بهداشت و درمان جدی گرفته نشده به صورتی روز گذشته هیچ آماری از میزان تزریق واکسن ارایه نشده و احتمالا تزریقی انجام نشده که همین روند می‌تواند نتیجه‌ای نگران کننده در از بین رفتن دستاوردهای سیاست‌های گذشته باشد، چون ویروس منحوس یک روز دیگر آزادانه تعداد بیشتری از هموطنان را آلوده کرده است.

به گفته کارشناسان بهداشت ودرمان شاهد مثال نا مناسب بودن روند واکسیناسیون با شرایط موجود فعالیت ویروس منحوس در سراسر کشور دقیقاً جایی روشن می‌شوند که یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت رسماً در رسانه ملی از مردم عذرخواهی کرد و در پی آن می‌بینیم در بحرانی‌ترین شرایط همه‌گیری یک روز بدون واکسیناسیون را تجربه کرده‌ایم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

شهرستان‌ها یکی پس از دیگری قرمز می‌شوند

این درحالی است که درست زمانی که همه مسئولان بهداشت و درمان تاکید دارند مهمترین راهکار مدیریت پیک پنجم با ویروس جهش یافته دلتا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است تعطیلات پایان تیرماه از راه رسید و علی‌رغم تمام محدودیت‌ها شاهد افزایش حجم بالای تقاضای سفر در سراسر کشور بخصوص مناطق ییلاقی شدیم.

اتفاقی که قطعا می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تغییرات معناداری در تعداد مبتلایان جدید و البته موارد فوتی اثرگذاری داشته باشد؛ اما گویی دلتا با سرعت وارد عمل شده و در دومین روز آغاز تعطیلات شهرستان‌های بیشتری از کشورمان را در گیر کرده و به رنگ قرمز آورده است؛ به صورتی که براساس آمارهای جدید وزارت بهداشت تعداد شهرستان‌های قرمز کرونایی در ایران رشدی معادل .... را تجربه کرده و مجموعا به رقم 232 شهرستان رسیده است. 

از سوی دیگر کاهش معنادار تعداد شهرستان‌های نارنجی و زرد کاملا حکایت از بحران شکل گرفته در سراسر ایران دارد و احتمالاً دومین ماه از تابستان 1400 با آمارهایی شوکه کننده از نرخ ابتلا، بستری و نهایتا فوتی آغاز می‌شود که می‌توانستیم مانع از آن باشیم تنها با دو کار ساده رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و البته واکسیناسیون عمومی در کمترین زمان ممکن.

البته کارشناسان بهداشت و درمان با تجزیه و تحلیل نمودارهای فعلی براین باورند در ده روز آینده با افزایش تعداد موارد فوتی از مرز 89000 فوتی ناشی از کرونا با سرعت عبور می‌کنیم که این به معنی افزایش هزینه‌های مدیریت پیک پنجم و دقیقاً مخالف اظهار نظر وزیر بهداشت است. به‌هرحال براساس آمارهای جدید هم اکنون  232 شهر کشور در وضعیت قرمز ، 117 شهر در وضعیت نارنجی و 99 شهر در وضعیت زرد متاثر از بیماری کرونا قرار دارند.

بر اساس این گزارش علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، شهرستان‌های زیر قرمز خواهند شد: آذرشهر، سراب، عجب شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، شاهین دژ، ماکو، چایپاره (آذربایجان غربی)، خلخال، مشگین شهر، گرمی (اردبیل)، سمیرم، شاهین شهر و میمه، فریدن، فلاورجان، نجف آباد، گلپایگان (اصفهان)، ساوجبلاغ (البرز)، آبدانان (ایلام)، دیلم (بوشهر)، زیرکوه، قائنات (خراسان جنوبی)، چناران (خراسان رضوی)، اندیمشک، بندرماهشهر، بهبهان (خوزستان)، ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، آباده، ارسنجان، استهبان، اقلید، سپیدان، فسا، مرودشت، پاسارگاد، کازرون (فارس)، آبیک، آوج (قزوین)، الیگودرز، کوهدشت (لرستان)، اراک، دلیجان، زرندیه (مرکزی)، اسدآباد، همدان (همدان)، شهرکرد، فارسان (چهارمحال و بختیاری)، بیجار، سنندج (کردستان)، بافت، بردسیر، ریگان (کرمان)، سنقر، صحنه، گیلانغرب (کرمانشاه)، آستانه اشرفیه، رضوانشهر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، طوالش، لاهیجان (گیلان)، اشکذر (یزد).

استان کرمان

 شیوع کرونا آن هم از نوع دلتای آن در استان کرمان هر روز بد و بدتر شده، آمارهای کرونایی روزانه رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کنند و بر اساس آخرین رنگ بندی کرونایی اعلام شده در استان کرمان 17 شهرستان در وضع قرمز کرونایی، دو شهرستان رابر و انار در وضعیت نارنجی و سه شهرستان راور، کوهبنان و ارزوئیه در وضعیت زرد قرار دارند.

کرمان در گذر از سخت‌ترین و سنگین‌ترین روزهای کرونایی خود قرار داشته و همچنان غلبه رنگ قرمز در بیشتر مناطق استان ادامه دارد به طوری که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در استان در حال تکمیل شدن است و این در شرایط مسئولان از کم شدن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهند و این بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نگران‌کننده است.

چند روز گذشته بود که معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که استان کرمان در رتبه دوم بستری‌های کرونایی کشور در هفته گذشته قرار دارد و علی ابرازه مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو تیم واکنش سریع این وزارتخانه نیز وضعیت شیوع ویروس کرونا در شرق استان کرمان را بحرانی عنوان کرد.

حال قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر به شرق استان کرمان همه‌گیری بیماری کرونا در استان کرمان را رو به افزایش توصیف کرد و گفت "وضعیت چهار شهرستان در استان کرمان بحرانی است."

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 961 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 508 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 99 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 191 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 59 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 104 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 201 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 26 هزار و 907 مورد رسیده است.

وی به فوت 20 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 367 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 217 هزار و 583 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 78 هزار و 448 مورد است.

استان هرمزگان

در همین زمینه فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 368758 بوده و اکثر تست‌ها مثبت هستند. 

وی افزود: میزان بیماران بستری افزایش داشته و در حال حاضر 929 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستانهای استان بستری هستند. 

نوروزیان گفت: از این تعداد 120 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 25 بیمار نیز وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: آمار بیماران قرنطینه خانگی نیز رشد قابل توجهی دارد و در حال حاضر بالغ بر 12هزار بیمار در منازل خود تحت قرنطینه هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 4 بیمار دیگر شامل 2 آقا و 2 خانم در محدوده سنی 28 الی 71 سال از شهرستان‌های بندرعباس (2 نفر ) و خمیر و میناب را گرفت و شمار جان باختگان به 1570 نفر رسید.

استان خراسان رضوی 

علی اصغر انجیدنی اظهار داشت: روزانه 300 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد واقع در این شهرستان و 15 شهرستان تابعه بستری می‌شوند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از این تعداد یک چهارم بدحال و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت معالجه هستند.

انجیدنی بیان کرد: تعداد بیماران بستری کرونایی زیر پوشش بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم‌اکنون از مرز هزار نفر گذشته و این تعداد در استان به هزار و 300 نفر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده طی هفته آینده کرونا در استان گسترش می‌یابد و در روزهای پایانی هفته، موج پنجم کرونا در خراسان ضوی به اوج قله خود می‌رسد.

استان خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: براساس آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) شهرستان‌های قاینات و زیرکوه هم به  شهرستان‌های با وضع قرمز در استان افزوده شدند. 

محمد دهقانی گفت: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، طبس، نهبندان، قاینات و زیرکوه  در وضع قرمز با خیلی پرخطر قرار دارند و شهرستان‌های درمیان، سربیشه و فردوس با وضعت نارنجی و شهرستان‌های خوسف، سرایان و بشرویه با وضعیت زرد هستند.

وی بیان کرد: روز گذشته 200 آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا 61 بیمار جدید شامل 28 بستری و 33 مورد سرپایی، شناسایی شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از این تعداد 27 مورد از بیرجند، شهرستان‌های سرایان، قاین و نهبندان هرکدام 7 مورد، 6 مورد از فردوس، 4 مورد از خوسف و از شهرستان‌های سربیشه، بشرویه و طبس هرکدام یک مورد جدید شناسایی شد.

دهقانی گفت: در حال حاضر 302 بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که 157 نفر دارای تست کرونای مثبت هستند که از این تعداد 14 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال 3 نفر وخیم است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با یک مورد جدید فوت، تعداد فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به 943 نفر افزایش یافت.

کاشان 

مهدی دلاوری با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 50 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 46 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و چهار بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل یک و حداکثر 79 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار 20 و حداکثر 53 ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 550 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 447 بیمار در شهرستان کاشان و 73 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران 182 بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری 42 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک خانم 76 ساله در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 219 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد قابل توجهی بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون یک هزار و 504 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان گلستان

کرونا در گلستان همچنان روی دور تند قرار دارد و تعداد مبتلایان هر روز با سرعت زیادی در حال افزایش است. به همان نسبت نیز تعداد کسانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند یا از شدت بدحالی به بخش‌های مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند هم در حال افزایش است.

گسترش سویه دلتا در استان گلستان، شرایط را به شدت در مراکز درمانی بغرنج کرده است، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان این روزها، مملو از بیماران کرونایی هستند؛ هرچند تلاش برای مدیریت شرایط با ترخیص بیشتر و پذیرش تعداد بالاتری از بیماران کرونایی در حال انجام است؛ در منازل هم تعداد زیادی از بیماران کرونایی در حال طی روند درمان و دوران قرنطینه هستند.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکهزار و 3 بیمار کرونایی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان بستری هستند که این رکورد تازه‌ای در استان است؛ ضمن اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم چند روز قبل از آمادگی استان برای پذیرش 900 بیمار کرونایی در مراکز درمانی خبر داده و گفته بود اگر تعداد بستری‌ها ادامه پیدا کند با کمبود امکانات و تجهیزات از جمله تخت بیمارستانی، دستگاه اکسیژن و غیره مواجه خواهیم شد.

روند شیوع کرونا اما همچنان صعودی است و بسیاری از شهروندان متأسفانه این خطر بزرگ را جدی نمی‌گیرند. اگر برای کاری ضروری از منزل خارج شوید خواهید دید که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت پایین است. در شهرهای قرمز استان که وضعیت خوبی هم ندارند از جمله کردکوی، گرگان و غیره بسیاری از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند و حتی در درمانگاه‌ها و داروخانه‌های این شهرها هم بسیاری از مراجعه کنندگان بدون ماسک هستند.

با توجه به قدرت انتقال سویه دلتا اغلب موارد ابتلا به کرونا در استان به صورت خوشه‌ای و خانوادگی بوده و در حال حاضر مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

طبق آخرین آمارها از یکهزار و 3 بیمار بستری در مراکز درمانی استان 139 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند و 33 بیمار هم به علت وخامت حال با دستگاه ونتیلاتور (تنفس) به زندگی ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به افزایش قابل ملاحظه بیماران کرونایی در استان گفت: سویه دلتا با هجوم بی امان خود به گلستان وضع قرمز را تیره‌تر کرده و فقط در شبانه روز گذشته 240 نفر در بیمارستانهای استان بستری شدند.

استان اردبیل

شهرام حبیب‌زاده با تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا و تزریق واکسن در استان اظهار داشت: براساس‌ آخرین وضعیت اعلام شده توسط وزارت بهداشت، هم اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و گرمی در وضعیت قرمز، شهرستان‌های پارس‌آباد و اصلاندوز در وضعیت نارنجی و شهرستانهای بیله‌سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی افزود: در طول 24 ساعت گذشته 54 نفر بستری، 351 نفر بستری موجود، 44 نفر بهبودیافته، 63 نفر بستری آی‌سی‌یو و یک نفر فوتی ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل بیان کرد: واکسن تزریق شده نوبت اول 89 هزار و 318 دوز و واکسن تزریق شده نوبت دوم 32 هزار و 207 دوز بوده است که در مجموع 122 هزار و 525 دوز واکسن در استان اردبیل تزریق شده است.

وی به خیز سریع ویروس کرونا در ابتلای گروه‌های سنی مختلف اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین پذیرش بیماران را در شهر اردبیل شاهد هستیم چرا که عمده بیمارستان‌های بزرگ در مرکز استان قرار گرفته است.

حبیب‌زاده با اشاره به شرایط بازگشایی مدارس نیز افزود: بعید است که در مهرماه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود اما سعی و تلاشمان بر این است تا دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با زدن ماسک آماده بازگشایی فضاهای دانشگاهی در این مجموعه باشند.

استان گیلان

 پیک پنجم کرونا با شدت و سرعت بیشتری نسبت به 4 پیک گذشته در استان گیلان در حال همه‌گیری است و روز به روز قربانیان بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند.

6 بیمار مبتلا به کرونا روز گذشته در استان گیلان جان باختند و این آمار در حالی است که تعداد فوت‌شدگان ناشی از کرونا در این استان در هفته‌های گذشته به صفر رسیده‌ بود.

به‌دنبال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در گیلان و هجوم مسافران به این استان شمار بیماران کرونایی سرپایی نیز رو به افزایش است و روز گذشته هزار و 300 بیمار سرپایی کرونایی به مراکز درمانی گیلان مراجعه کردند.

طبق آخرین رنگ‌بندی کرونایی در گیلان در حال حاضر 15 شهرستان گیلان در وضعیت قرمز کرونایی و تنها دو شهرستان فومن و ماسال در وضعیت نارنجی قرار دارند که با تداوم روند مسافرت‌ها و تجمعات این دو شهرستان نیز در روزهای آینده هم‌رنگ سایر شهرستان‌ها می‌شوند.

استان آذربایجان غربی

جواد آقازاده با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته 653 نفر دیگر به آمار مبتلایان به کرونا افزوده شده و متاسفانه چهار نفر از هم استانی‌ها در ارومیه، بوکان، شاهین‌دژ و میاندوآب جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: بنابراین مجموع مبتلایان کرونا به 188 هزار و 463 نفر رسید و مجموع فوتی‌ها چهار هزار و 849 نفر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت:همچنین هم اکنون 321 نفر بستری مشکوک در سطح بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی شناسایی شده است که علائم کرونا را دارند.

وی در ادامه به تعداد واکسیناسیون کرونا در استان نیز اشاره کرد و افزود: در شبانه روز گذشته 10 هزار و 767 نفر دیگر واکسن کرونا دریافت کردند که این تعداد در مجموع به 296 هزار و 418 نفر برسد.

استان سمنان

نوید دانائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان پیرامون آخرین آمار شیوع بیماری کرونا ویروس بیان داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون30 هزار و 574 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی.سی.آر در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده اند.

وی تصریح کرد: در 24ساعت گذشته (از سی ام الی سی و یکم تیر ماه سال جاری) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 26 بیمار مثبت جدید مبتلا به کرونا در شهرستان تابعه دانشگاه و در مراکز درمانی بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: بدین ترتیب مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به هفت هزار و 118 نفر رسیده است و 23هزار و 456 بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

 دانایی گفت: کل موارد بهبودی و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا از ابتدای بروز و شیوع بیماری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه به6 هزار و135 نفر رسید.

استان قزوین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سهمگین شدن موج پنجم بیماری کرونا در استان قزوین اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 532 مبتلای جدید کرونایی در استان قزوین شناسایی شد که 25 درصد بیشتر از روز گذشته بود. بنابراین آمار ابتلای کرونایی نسبت به قبل از پیک پنجم 3 برابر شده و شهروندان قزوینی 300 درصد در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

پیمان‌ نامدار همچنین از ثبت رکورد جدید بستری‌های روزانه کرونایی در پیک پنجم خبر داد و گفت: آمار بستری‌های کرونایی روزانه ما در ‌شبانه‌روز اخیر به 93 نفر رسیده که 33 درصد (23 نفر) نسبت به روز قبل بیشتر است؛ اما در زمینه آمار بهبودیافتگان روزانه هم رکورد زدیم و با رسیدن به آمار 82 بهبودیافته در 24 ساعت گذشته توانستیم مجموع کل بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان را در عدد 440 ثابت نگه داریم.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا همچنین به افزایش 10 درصدی آمار بیماران بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: همچنین در شبانه‌روز اخیر 2 مرگ‌ومیر کرونایی در شبکه بهداشت و درمان استان قزوین ثبت شده که یک‌سوم روز قبل است و در نهایت روند تثبیت‌شده فوتی‌ها به خاطر گسترده شدن میزان واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

نامدار ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا در استان قزوین تا امروز 70 هزار و 886 بیمار کرونایی در سطح استان شناسایی شده که 27 هزار و 827 نفر از آنها بستری شده‌اند. از این تعداد هم 23 هزار و 44 نفر با علائم قطعی بهبود از سطح بیمارستان‌های استان ترخیص شدند که 83 درصد مجموع بستری‌شدگان را تشکیل می‌دهند و 1851 نفر از هم‌استانی‌ها را هم به خاطر شدت علائم از دست دادیم.

استان فارس

براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده تعداد شهرستان‌های قرمز استان فارس به 24 شهرستان رسیده است که زنگ هشداری برای استان به حساب می‌آید. در حال حاضر 4 شهرستان خرمبید، رستم، خرامه و فراشبند در وضعیت زرد و شهرستان‌های مهر، قیروکارزین، فیروزآباد، نی‌ریز، سرچهان، سروستان، بوانات و ممسنی در وضعیت نارنجی هستند. 

دیگر شهرستان‌های استان فارس در وضعیت قرمز قرار گرفتند که دو سوم کل شهرستان‌ها می‌شوند و این به معنای زنگ خطری در استان است چراکه وضعیت شهرستان‌های جنوبی وضعیتی به شدت وخیم دارند و برخی نقاط حتی در حالت فوق قرمز قرار گرفتند. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و37 هزار و 336 تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 301 هزار و 655 بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون 122 هزار و 189 مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد 21 هزار و 59 بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون 322 هزار و 714 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هم اکنون 2 هزار و 453 نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 240 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

 با اعلام جان باختن 14 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به چهار هزار و 996 نفر رسیده است. 

با شیوع کرونای جهش‌یافته شاهد افزایش آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا در استان هستیم که شرایط را بحرانی‌تر می‌کند بنابراین متولیان بهداشت و درمان استان از مردم تقاضا کرده‌اند تا از حضور در دورهمی‌های خانوادگی و مراکز خرید و پُرتردد خودداری کنند. 

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما