شناسهٔ خبر: 48440178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش دهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «فلسفه» و «علوم سیاسی»

سازمانها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه انسانی/فلسفه

آینده شغلی و بازار کار

فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از نظر شغلی یا باید به عنوان استاد یا معلم فلسفه به تدریس فلسفه بپردازد و یا در مراکز پژوهشی مثل دایره‌المعارف‌ها و پژوهشگاه علوم‌انسانی فعالیت بکند که البته در چنین مراکزی بیشتر فارغ‌التحصیلان فوق‌لیسانس و دکترای فلسفه فعالیت دارند و یک لیسانس فلسفه در صورتیکه فعال و علاقمند باشد، می‌تواند به عنوان دستیار پژوهشگر در بعضی از این مراکز مشغول به کار گردد.

متاسفانه این رشته با همه اهمیتش در جامعه ما بسیار مظلوم واقع شده و مورد بی توجهی و بی مهری دست اندرکاران نظام قرار گرفته است تا جایی که فارغ التحصیلان آن حتی موفق به استخدام در آموزش و پرورش که متعارف ترین زمینه کاری برای یک لیسانس فلسفه است نمی شوند و فارغ التحصیلان رشته های دیگر وظیفه تدریس فلسفه را در آموزش و پرورش بر عهده دارند .

یعنی با این که بنیادهای تمام علوم انسانی بر اساس تفکر فلسفی است و علوم دیگر از آنجا شروع میکنند که فلسفه کارش را تمام کرده است و به عبارت دیگر هر انسانی پاسخ به پرسش های اصلی خویش را که مربوط به ماهیت زندگی، دلیل فعالیت و ادامه حیات و اخلاقی بودن یا نبودن اعمال مختلف است ، در فلسفه باید پیدا کند ، اما به نیازهای ابتدایی فارغ التحصیلان این رشته توجهی نمیشود و فارغ التحصیلان این رشته با مشکلات مختلفی روبرو هستند .

وضعیت شغل و مشاغل و بازار کار رشته فلسفه در خارج از کشور

مدرک گرایش فلسفه به دلیل ایجاد موقعیت های شغلی مشهور نمی باشند. آیا شما با فیلسوفی در جایگاه شغلی خودش  ملاقات کرده اید ؟ به طور معمول کمتر کسی توانسته است از این طریق ترقی و پیشرفت کند و در انجمن های علمی فعالیت کند. اما ناگفته نماند که این مسئله از جمله مواردیست که توصیه می شود شما بر روی آن حساب کنید. چرا که اخذ مدرک فلسفه موجب کسب مهارت و توانایی هایی در افراد می شود و آنان را در رسیدن به شغل دلخواه در جهان کسب و کار یاری می نماید.

مشاغلی که شما قادر به پذیرش و فعالیت در آن ها خواهید بود بسیار گسترده می باشد، این مشاغل به صورت صریحی برای افراد به نمایش در آمده اند و فهرستی از اسامی افرادی که در این علم تحصیل کرده اند را به افراد معرفی می کنند که شخصیت های متعددی مانند: پادشاه مارتین لوتر، بروس لی، هریسون فورد، الویت T S ، جورج سوروس، الن وودی و بیل کلینتون را در بر می گیرند.

ناگفته نماند که هنرمندی های رزمی، کارگردانی فیلم های تحسین شده  یا رهبری بزرگترین مراکز اقتصاد جهان، از جمله مشاغل دور منظر می باشند که پتانسیل بالقوه ای برای فارغ التحصیلان گرایش فلسفه دارند. شما به عنوان یک فارغ التحصیل قادر به کار کردن به عنوان یک روزنامه نگار، وکیل، دبیر، کارمند دولت و سیاستمدار در رسانه ها یا سازمان های غیر دولتی ( NGOs ) خواهید بود.

میزان موفقیت افراد در این مشاغل با توجه به توانایی آنان در قضاوت ما بین استدلال های درست و نادرست و استدلال های مشاهده شده در موقعیت های دشوار و در معرض قرارگرفتن دانشجویان در چالش ها و بحث های فلسفی ( به روش صحبت کردن ) با توجه به کلاس های درسی می باشد. این مسئله به افراد کمک می کند که به سمت نظریه های صریح و منطقی با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند هدایت شوند و قادر به پیش بینی بالقوه ای در مباحث ضد استدلالی باشند.

نا گفته نماند که هر حرفه ای ایده ها و نظریه هایی را به دنبال دارد که به آینده یا شرح آنان مربوط می شود که برای فارغ التحصیلان گرایش فلسفه بسیار مناسب می باشد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

توانایی علمی : ریاضیات قوی، زیرا ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به سوی فلسفه می‌باشد.

توانایی جسمی: صاحب‌نظر باشد یعنی هم قدرت ذهنی و هم خلاقیت داشته باشد.

علاقمندی ها: نوعی علاقه ذاتی به فلسفه برای بدست آوردن پاسخ سوالاتی نظیر روابط علت و معلول در جهان هستی، ضروری می‌باشد .

هرکس ریاضیات یا هندسه نمی‌داند، وارد نشود! این جمله بر سر در آکادمی که افلاطون در زمان خویش تاسیس کرده و در آن فلسفه تعلیم می‌داد، نقش بسته بود. چرا که ریاضیات نیز مانند فلسفه با مسائل ذهنی ، انتزاعی و غیرتجربی سروکار دارد و برای موفقیت در ریاضیات بخصوص ریاضیات جدید نیز باید ذهن خود را از مسائل تجربی دور کرده و در حوزه استدلال تعمق و تفکر کرد.

به همین دلیل یکی از راههای موفقیت در فلسفه آشنایی اولیه با ریاضیات و مباحث ریاضی است. یعنی ریاضیات پلی مناسب برای رفتن به طرف فلسفه می‌باشد.

علاقمندی به فلسفه یکی دیگر از عوامل موفقیت در این رشته است.

تنها فردی می‌تواند در این رشته موفق گردد و صاحب‌نظریه باشد که هم قدرت ذهنی و خلاقیت داشته و هم به این رشته بسیار علاقمند باشد.

گروه انسانی/علوم سیاسی

آینده شغلی و بازار کار

در روابط عمومی‌ها : هر روابط عمومی که بخواهد کار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یک کارشناس سیاسی است.

سازمان‌های بین‌المللی: نمایندگی هر کشور در یک سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند.

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخش های سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه ها مشغول بکار می‌باشند. اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر ، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان رشته با دشواری و محدودیت هایی روبرو است .

سازمانها و وزارتخانه های بسیاری می توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص تر است اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد .

امروزه حدود ۹۰% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند .

در آخر لازم است گفته شود که با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته متبحر باشد و همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمانهای مختلف به دنبال او خواهند بود . فارغ التحصیل این رشته می تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس نماید.

با این وضعیت شغلی که ذکر شد اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی ، دانشجویی که می داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است نباید نگران آینده شغلی اش باشد .

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

دانشجوی علوم سیاسی باید کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند .

دانشجوی علوم سیاسی باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و کسی است که قدرت ابتکار و توانایی فکری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی بکند و اوج بگیرد و از بالا مشکلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیازهای آنان چیست.

داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یک دید عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

در ۸ دانشگاه کشور کارشناسی ارشد علوم سیاسی وجود دارد و گرایش روابط بین‌الملل جزو گرایش‌های کارشناسی ارشد می‌باشد.

گزارش از محمد رمضانی

نظر شما