شناسهٔ خبر: 48421020 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقش تجاوزات دریایی اسرائیل در پازل تروریسم اقتصادی علیه سوریه و لبنان چیست؟/ گزارش اختصاصی

آمریکا که با وجود به راه انداختن جنگ ۱۰ ساله بر سوریه با استفاده از گروه‌های تروریستی تربیت شده خود نتوانست ملت و دولت سوریه را به زانو درآورد، حالا تنها حربه خود برای رسیدن به هدف شومش را در تحریم سخت اقتصادی و دورکردن ملت از دولت می بیند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، صبح شنبه بیست و چهارم آوریل، آفتاب هنوز بر دریای مدیترانه نتابیده بود که خدمه نفتکش پهلو گرفته در بندری در سوریه صدای انفجاری را شنیدند.تهاجمی که صرفا مانند گلوله‌ای در رویارویی میان اسرائیل و سوریه بود.

 

 

 

 

پس از گذشت 10 سال از شروع جنگ هولناک در سوریه، دیگر خبری از این جنگ در تیتر و عناوین خبرها نبود، اما با وجود آرام گرفتن هیاهوی سلاح‌ها در جبهه‌های نبرد مردم سوریه امروز با دشمن سرسخت‌تری روبرو هستند  که در تروریسم اقتصادی نمود پیدا می‌کند.

«علی محمد» تحلیلگر اقتصادی سوری درباره مسائل اقتصادی سوریه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: موضوع تحریم‌ها پیش از جنگ مطرح بود. پس از آن با جنگ آغاز و به قانون «قیصر»(سزار) ختم و واردات به سوریه ممنوع شد. این مسئله تأثیر زیادی بر تمام ابعاد زندگی اقتصادی سوریه داشت. در حالی که ما بیش از هر زمانی به تولیدات کشاورزی یا صنعتی و غیره و حتی بخش حمل و نقل نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: این امر بر سطح اطلاع رسانی و سطح زندگی و معیشتی شهروندان در سایه ثابت بودن حقوق و دستمزد و سرانجام به صورت مستقیم بر وضعیت معیشتی تاثیر می‌گذارد.

سال‌هاست که تل‌آویو پرده از چهره قبیح خود کنار زده است و با هدف جنگ علنی تروریستی و اقتصادی به ائتلاف متجاوز علیه سوریه پیوست، اما این جنگ به اوج خود و نقطه عطف خطرناکی رسید پس از آنکه این رژیم شروع به هدف قراردادن نفتکش‌هایی کرد که در بنادر سوریه پهلو گرفته بودند.

«احمد طارق قلعه جی» تحلیلگر مسائل سیاسی سوری به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بی تردید، می‌توان تمام اقداماتی را که این دولت‌ها انجام می‌دهند،در چارچوب جنایات جنگی و جنایات ضد بشری قرار دارد. همچنین شاهد نقض آشکار توافقات بین‌المللی به سبب تجاوز به نفتکش‌ها و کشتی‌هایی هستیم که در آب‌های منطقه‌ای حرکت می‌کنند و این امر آزادی تجارت و مبادلات تجاری بین کشورها را محدود می‌کند و همان طور که گفتیم، مغایر تمام توافقات بین‌المللی تحت این عنوان است.

دمشق، اسرائیل را متهم کرد که به نفتکش‌هایی حمله کرده که مقابل سواحل سوریه لنگر انداخته بودند. وزیر خارجه سوریه نیز تأکید کرد  که هرکس تجاوز را آغاز کند، باید بهای سنگینی بابت آن پرداخت کند در این ارتباط یگان ویژه‌ای تشکیل شد، یگانی در چارچوبی شرافتمندانه.  یگانی به معنای واقعی همبسته. این امر برای این تشکیل شد تا به اسرائیل بگوید که نمی‌توانی چنین سیاست‌های خصمانه‌ای را علیه کشورهای عربی ادامه دهی و حمایت از نفتکش‌ها نیز در این چارچوب قرار می‌گرفت.هر کس از اسرائیل حمایت می‌کند، باید بداند ادامه این اقدامات ممکن نیست.

«سامر الایوبی» عضو کمیسیون انرژی پارلمان سوریه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: اسرائیل طبق معمول همان رژیم مبتنی بر دزدی دریایی،سرکشی و قلدرمآبی است. رژیمی بالاتر از قوانین بین‌الملل است و معمولا به هیچ یک از پیگردهای قانونی بین‌المللی یا حقوقی تن‌ نمی‌دهد و جز زور و قدرت مانعی جلودار آن نیست.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که ما به لطف محور مقاومت، قدرتمند هستیم.ائتلاف مقاومت، ائتلاف حق و ایستادگی است.مانند گذشته واکنش‌هایی نشان می‌دهیم که این رژیم را بازخواهد داشت.

وی افزود: اسرائیل تلاش می‌کند که بگوید، حرف اول را در بازی منطقه‌ای می‌زند،اما گویا فراموش کرده یا خود را به فراموشی می‌زند که  محور مقاومت، محوری که سوریه حلقه ارتباطی آن را تشکیل می‌دهد و می‌تواند کشتی‌های جنگی‌اش را غرق کند و نفتکش‌هایش را هدف بگیرد، شاید در این زمینه خالی از لطف نباشد، موشک دریایی را که حزب‌الله به سمت ناو اسرائیلی «ساعر 5» شلیک کرد،یاد آوری کنیم که در جنگ جولای 2006 در مقابل سواحل بیروت، آن را رهگیری و منهدم کرد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان به موفقیت چشمگیر مقاومت در هدف قرار دادن یک ناو مطرح اشغالگران اشاره کرده و چنین گفته بود : «هم اکنون در دریا، مقابل ساحل بیروت، ناو جنگی اسرائیلی قرار دارد که به زیر ساخت‌های ما و خانه های مردم و غیر نظامیان تجاوز کرد. به آن نگاه کنید که می‌سوزد و غرق خواهد شد و به همراه آن ده‌ها نظامی صهیونیست غرق خواهند شد».

تجاوزات اسرائیل به نفتکش‌ها مقابل سواحل سوریه، یکی از جنگ‌هاست و یکی از بخش‌های تکمیل‌کننده محاصره ظالمانه تحمیل شده غرب علیه سوریه برای تضعیف اقتصادی و نظامی سوریه و پیچیده‌تر کردن تلاش‌های دولت آن برای کاستن از بار و فشار بحران‌های پیاپی نفتی است که هدف از آن واداشتن مردم سوریه به جدا شدن از دولتشان است.

تجاوز اسرائیل به سوریه موضوع جدیدی نیست و دمشق هربار تاکید می‌کند عربده‌کشی اسرائیل در زمین و آسمان و آب‌‌هایش را در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد و این رژیم را از تجاوزگری باز خواهد داشت و هنگامی که زمان واکنش فرا برسد،ارتش سوریه به شکل ویرانگر و با موشکی انجام می‌دهد که اسرائیل آن را بی‌هدف توصیف کرده ولی پیامش پس از عبور از این سو به آن سوی رژیم و اصابت به نزدیک تاسیسات هسته‌ای «دیمونا» رژیم صهیونیستی به آن رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما