شناسهٔ خبر: 48399815 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

افتتاح 14 طرح شیلاتی با فرمان رئیس جمهور

صاحب‌خبر -

14 طرح شیلاتی در استان های هرمزگان، بوشهر، قزوین و سیستان و بلوچستان با فرمان ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا، نبی‌الله خون‌میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران، در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور رئیس جمهور که از شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان به صورت ویدئو کنفرانس گزارش می‌داد، اظهار کرد: کل تولیدات شیلاتی کشور از 885 هزار تن در سال 92، به بیش از یک میلیون و 222 هزار تن در سال 99 رسیده است، همچنین مصرف سرانه آبزیان از 8.5 کیلوگرم در سال 92، به بیش از 13.5 کیلوگرم در سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: پرورش ماهی در دریا بومی سازی شده است، در صنعت ماهیان خاویاری رشد 12 برابری داشته‌ایم که یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید در طی 8 سال در این حوزه بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرورش ماهیان زینتی تصریح کرد: در حال حاضر 1600 مزرعه برای پرورش ماهیان زینتی در کشور فعال است و عملکرد سال 99، بیش از 275 میلیون قطعه ماهی زینتی بوده که مطابق با برنامه ششم بیش از 100 درصد عملیاتی شده است.

وی افزود: بیش از 11 هزار نفر در این بخش اشتغالزایی دارند و صادرات آن در سال 99 نسبت به سال 98  بیش از 6.3 برابر افزایش پیدا کرده است.

خون‌میرزایی در رابطه با 14 طرح زیربنایی در حوزه شیلات در استان‌های بوشهر، قزوین، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با حدود 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری، اشتغالزایی برای یک هزار و 192 نفر و بسترسازی برای 5 هزار تن تولید آماده بهره‌برداری شده اند.

وی افزود: بزرگترین واحد پرورش ماهیان زینتی کشور با ظرفیت تولید 30 میلیون قطعه در استان قزوین و مجتمع بزرگ تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در شهرستان محلات با 60 درصد پیشرفت فیزیکی امروز به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان شیلات ایران عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید در تولید میگو 4برابر افزایش تولید داشتیم و پیش بینی می‌کنیم امسال به تولید 60 هزار تنی در این صنعت برسیم، همچنین بدون در نظر گرفتن شهرک‌های کشاورزی، زیرساخت موجود در زمینه پرورش میگو به 23 هزار هکتار در کشور رسیده است که برای رسیدن به پیش بینی برنامه تا 1404 کافی است.

وی افزود: امروز مزرعه پرورش میگو در سیستم گلخانه‌ای در شهرستان کنارک توسط مجتمع کشت و صنعت مکران آماده بهره‌برداری است که جزئی از یک پروژه 750 هکتاری است.

خون میرزایی با بیان این که استان هرمزگان استان ویژه شیلاتی کشور است، تصریح کرد: این استان رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور را به خود اختصاص داده است و امروز 9 پروژه شیلاتی در این استان با بیش از 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری و زمینه سازی اشتغال بیش از 900 نفر آماده بهره برداری است.

وی افزود: پروژه شاخص امروز ما فاز اول مزرعه پرورش میگو در بندر لنگه با سرمایه گذاری 140 میلیارد تومانی در سطح 540 هکتار برای تولید یک هزار و 500 تن میگو و ایجاد اشتغال برای 270 نفر آماده بهره برداری است.


نظر شما