شناسهٔ خبر: 48376862 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبا | لینک خبر

با معروف‌ترین آثار تاریخی استانبول آشنا شوید

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است که با مساجد باشکوه و زیبا، و جاذبه‌های متعدد تاریخی و دیدنی، پذیرای گردشگران از اقصی نقاط جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش واحد بازرگانی صبا، استانبول شهری است رویایی و منحصر به فرد در همسایگی تنگه زیبای بسفر که مانند دیگر شهرهای کشور ترکیه با طبیعت زیبا و فوق‌العاده نظر هر گردشکری را در دنیا به خود جلب می‌کند اما آن چیزی که تور استانبول را از دیگر مقاصد گردشگری ترکیه جدا می‌کند، جاذبه‌های تاریخی متعدد و فوق‌العاده این شهر است که گردشگران را با خود به سفری فوق‌العاده در تاریخ میهمان و سفر به این شهر را به تجربه‌ای متفاوت و به یادماندنی تبدیل می‌کند. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم، پس با ما همراه باشید تا در سفری جذاب و دیدنی به قلب تاریخی این شهر، با معروف‌ترین آثار تاریخی استانبول آشنا شوید.

ایاصوفیه

محله زیبای سلطان احمد بهشت علاقه‌مندان به جاذبه‌های تاریخی در استانبول است و مسجد ایاصوفیه یکی از جاذبه‌های این محله که به محض ورود به سلطان احمد چشم‌ها را به خود خیره می‌کند.

بنایی باشکوه و تماشایی که ابتدا کلیسا بوده است و بعدها با فتح استانبول به دست عثمانیان به مسجد تبدیل شد. معماری فوق‌العاده این بنا چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند و دیدن مسجد ایاصوفیه همان چیزی است که در سفر به استانبول نباید آن را از دست داد.

این مسجد یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول است و سالانه بیش از ۳ میلیون گردشگر در سفر به این شهر رویایی از آن دیدن می‌کنند. شما هم اگر به استانبول سفر کردید، بازدید از این بنای ۱۵۰۰ ساله را اصلا از دست ندهید. ایاصوفیه به یکی از نمادهای استانبول تبدیل شده است و گردشگران تور ترکیه معمولا بازدید این بنای زیبا را از دست نمی‌دهند. البته هدف از سفر برای هر کس متفاوت است. برخی به دنبال اقامت در هتل‌های لوکس و خرید از فروشگاه‌های لوکس هستند و برخی دیگر، به قصد تماشای جاذبه‌های گردشگری راهی این کشور می‌شوند. در هر صورت، ایاصوفیه یکی از ایستگاه‌های توقف بسیاری از گردشگران است.

مسجد سلطان احمد

مسجد آبی یا مسجد سطان احمد یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی پرطرفدار و باشکوه استانبول است. این مسجد بسیار زیبا روبه‌روی ایاصوفیه قرار گرفته است و شکوه تاریخی سطان احمد را دوچندان می‌کند.

این مسجد دارای یک گنبد بزرگ و ۸ گنبد کوچک است و تصویر آن را با ۶ مناره بلند و زیبا احتمالا دیده باشید. کاشی‌های آبی رنگ به کار رفته در معماری داخلی  این مسجد دلیلی است که به آن مسجد آبی می‌گویند.

بازدید از شبستان بسیار زیبا و باشکوه مسجد آبی را نباید به هیچ وجه از دست داد.  بیش از ۲۵۰ پنجره رنگی در ساخت این مسجد استفاده شده است که نور داخل شبستان را تامین می‌کنند و به آن زیبایی خیره‌کننده‌ای بخشیده‌اند. مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی اولین مسجدی است که با ۶ مناره در استانبول ساخته شد. اگر با تور استانبول سفر می‌کنید، یک گزینه گردش شهری با لیدر فارسی‌زبان نیز به شما ارائه می‌شود. در واقع این جزو خدمات تور است و معمولا در کنار بیمه مسافرتی به آن اشاره می‌شود. در هر صورت، می‌توانید از راهنمای خود بخواهید شما را به بازدید از بناهای مهم استانبول ببرد.

باسیلیکا سیسترن

باسیلسکا سیسترن یا آب انبار باسیلیکا دیگر همسایه جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول است. یکی از مرموزترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول که از محبوب‌ترین آن‌ها هم هست. آب انبار باسیلیکا هم در محله سلطان احمد قرار گرفته است و  شما را به بخش متفاوتی از تاریخ این شهر میهمان می‌کند.

باسیلیکا سیسترن همانگونه که نامش هم مشخص است به عنوان آب انبار استفاده می‌شد و آب قصر و دیگر ساختمان‌های مهم استانبول را تامین می‌کرده است.

وجود ۳۳۶ ستون غول‌پیکر که از این آب انبار در برابر ریزش محافظت می‌کنند، جذابیت فوق‌العاده‌ای به این جاذبه گردشگری بخشیده است، دو ستون که پایه و سرستون آن‌ها کله برعکس مدوسا یکی از اساطیر یونان است از دیگر جاذبه‌های باسیلیکا سیسترن محسوب می‌شود و عده‌ای معتقدند برای محافظت از آب انبار بوده است.

کاخ موزه توپکاپی

قبل از اینکه از قلب تاریخی استانبول، از سلطان احمد زیبا خارج شویم باید از کاخ زیبای توپکاپی هم بازدید کرد. ۵۰۰ سال قدمت، این قصر زیبای سلطنتی را هم به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول تبدیل کرده است.

برای سال‌های بسیار پادشاهان عثمانی در این کاخ اقامت داشته‌اند و می‌توانید از برخی وسایل مربوط به آن‌ها هم با رفتن به توپکاپی دیدن کنید. معماری فوق‌العاده این کاخ یکی از مهم‌ترین دلایل توجه مسافران به آن است. نگهداری یادگارهایی از پیامبر اکرم (ص) در این کاخ بازدید از آن را برای مسلمانان به تجربه‌ای یادماندنی‌تر تبدیل می‌کند.

برج گالاتا

هفتصد سال پیش بنایی در استانبول ساخته شد که امروزه به نماد اصلی این شهر تبدیل شده است. برج زیبای گالاتا که چشم‌اندازی بسیار زیبا از این شهر را پیش روی مسافران قرار می‌دهد و تا مدت‌ها بلندترین برج استانبول هم بوده است.

این برج که در محله گالاتای قرار گرفته از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های آن رستوران برج گالاتا است که شبی فراموش نشدنی بر بلندای شهر استانبول را به گردشگران هدیه می‌دهد.

کاخ دولماباغچه

دولما باغچه، بزرگترین کاخ کشور ترکیه و یکی دیگر از اماکنی بوده است که پادشاهان عثمانی در آن اقامت داشته‌اند. این کاخ در محله بشیکتاش قرار گرفته است و قدمت آن به اواسط قرن نوزدهم بازمی‌گردد.

علاوه بر معماری چشم‌نواز دولماباغچه، دیدن وسایل لوکس و زیبایی هم که در این کاخ قرار دارند برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است. آخرین سلاطین عثمانی در این کاخ زندگی کرده‌اند و آتاتورک اولین رئیس جمهور ترکیه هم در این کاخ درگذشت. قرار گرفتن در کنار تنگه بسفر زیبایی کاخ دولماباغچه را دوچندان هم می‌کند.

بهترین راه سفر به استانبول چیست؟

کشور ترکیه در همسایگی ایران است و برای سفر به آن نیازی به دریافت ویزا نیست. همین نکته تا حد زیادی کار گردشگران را ساده می‌کند. بسیاری از افراد با خودروی شخصی راهی ترکیه می‌شوند و برخی دیگر از قطار و اتوبوس استفاده می‌کنند. انتخاب بهترین راه بستگی به سبک و سلیقه شما دارد اما استفاده از خدمات آژانس‌های مسافرتی مثل سلام پرواز، ساده‌ترین راه است. اگر می‌خواهید هزینه سفر خود را کاهش دهید، می‌توانید با تور استانبول لحظه آخری سفر کنید. به این ترتیب هزینه سفر کاهش می‌یابد و در عین حال، پروازی دلپذیر و اقامتی لذت‌بخش در هتل‌های زیبای استانبول را نیز تجربه می‌کنید.

جمع‌بندی

معرفی معروف‌ترین آثار تاریخی استانبول به دلیل تعدد و تنوع آن‌ها کار چندان راحتی نیست؛ جاذبه‌هایی که یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این شهر در میان گردشگران سراسر دنیا محسوب می‌شوند. هر سال گردشگران بسیاری از سراسر جهان راهی تور استانبول می‌شوند تا از بناهای تاریخی این شهر دیدن کنند، با اقامت در هتل‌های زیبا تعطیلات خود را بگذرانند و از جاذبه‌های گردشگری فراوان آن لذت ببرند.

نظر شما