شناسهٔ خبر: 48373173 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

کمبود‌ تجهیزات کرونایی در سیستان و بلوچستان

صاحب‌خبر -
گروه جامعه: یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت که در شرایط فعلی و با گسترش سویه دلتا در استان سیستان و بلوچستان، به تجهیزات کرونایی به خصوص دستگاه اکسیژن ساز و نیروی انسانی متخصص نیاز است.
ملک فاضلی درباره آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان با گسترش سویه دلتای ویروس کرونا در این استان گفت: استان سیستان و بلوچستان به خصوص حوزه انتخابیه بنده به دلیل وضعیت جغرافیایی و محدودیت های خاص در تمامی زمینه ها اعم از راه های ارتباطی و وضعیت بهداشت و درمان و همچنین نبود تجهیزات لازم برای مراقبت از بیماران اعم از نیروی انسانی شامل پزشک متخصص و فوق تخصص و همچنین وضعیت آب شرایطی را تجربه می کند که در چند روز اخیر به درجه بحران رسید.
وی با بیان اینکه دو سه روز پیش ما دچار بحران کمبود اکسیژن و نبود دستگاه اکسیژن ساز بودیم آن هم در شرایطی که استان سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز به سر می برد، توضیح داد: شهرستان های استان آسیب پذیری بیشتری نسبت به مرکز دارند. این بار بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان غیر قابل انتظار بود. این استان بافت دست نخورده ای دارد و در ایام انتخابات شاهد رفت و آمدهایی بودیم که بحران های اخیر نتیجه آن رفت و آمدهاست.
وی ادامه داد: زیرساخت های لازم برای استان سیستان و بلوچستان فراهم نیست. وضعیت به گونه ای است که علی رغم تمامی تلاش های کادر بهداشت و درمان آسیب پذیری به مردم استان باعث شده که شرایط خارج از کنترل باشد. در شهرستان سراوان شرایط به گونه ای رقم خورد که ما با کمبود دستگاه اکسیژن ساز مواجه بودیم که همین موضوع مشکلاتی را تحمیل کرده بود، البته خوشبختانه با همکاری مردم، خیرین و وزارت بهداشت دستگاه اکسیژن ساز فرستادند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه نباید مرزها بسته شود، توضیح داد: وقتی کرونا در جامعه ایران وارد شد بدان معناست که ممکن است جهش کرونا در بدن هر کدام از ما رخ دهد. پس اینگونه نیست که سویه دلتا از پاکستان و از مرز وارد شده، این سویه می توانست در خود ایران و در بدن هر کدام از ما به وجود آید و آلودگی ایجاد کند. پس راه حل مقابله با آن بستن مرزها نیست. به خصوص در جامعه ای مثل سراوان که 80 درصد اقتصادش وابسته به مرز است.
نماینده  سراوان در مجلس افزود: نباید به این بهانه مرز بسته شود، چون بحران شدیدی به مردمی تحمیل می کند که ارتزاق آنها از این راه تامین می شود. این بحران و عارضه می تواند از خود کرونا هم بدتر باشد و مسئولان این موضوع را بهانه ای برای بستن مرزها قرار ندهند. باز هم می گویم به عنوان یک پزشک و کسی که در امر بهداشت کار کرده معتقدم جهش ویروس کرونا می تواند در بدن همه ما به وجود آید، نه اینکه تنها از مرز وارد کشور شود.
فاضلی درباره کمبودهای استان سیستان و بلوچستان برای کنترل بهتر شیوع کرونا و رسیدگی به مبتلایان گفت: ما کمبود تخت بیمارستانی داریم. بدان معنا که تخت بیماران کرونایی باید تجهیزات لازم را داشته باشد. به خصوص دستگاه اکسیژن ساز احتیاج است، علاوه بر این به نیروی انسانی توانمند شامل پزشک، متخصص و فوق تخصص و کادر توانمند نیاز داریم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما