شناسهٔ خبر: 48355008 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رویای تزریق واکسن رایگان کرونا در ارمنستان

فارس

داغ شدن تب سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا باعث شده تا این روز‌ها تنور درآمدزایی تور‌های گردشگری داغ شود و قیمت سفر به ارمنستان از ۳ الی ۴ میلیون تومان به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد، اما هیچ یک از تور‌های مسافرتی تضمینی برای تزریق واکسن کرونا نمی‌دهند.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: چند روزی است اخبار سفر ایرانی‌ها به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف دست به دست می‌شود، عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد، آن دسته افراد که ترس بیشتری از کرونا دارند، باروبندیل سفر را بسته اند تا با هزینه حداق ۱۰ میلیون تومانی برای دوبار سفر به کشور‌های اطراف ازجمله ارمنستان و دریافت دو دوز واکسن کرونا به خیال خودشان از ابتلا به این بیماری در امان باشند. هرچند آژانس‌های مسافرتی تضمینی برای تزریق واکسن به هیچ یک از متقاضیان نمی‌دهند، اما همین مراکز به صورت غیر مستقیم اقدام به تبلیغ تور‌های واکسن می‌کنند و فضای مجازی هم این روز‌ها بست مناسبی برای این بازار گرمی شده است.

از طرفی، تب سفر به کشور‌های همسایه خصوصا ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا، در روز‌های اخیر به شدت مورد توجه بخش فارسی زبان رسانه‌های بیگانه خصوصا بی بی سی و دویچه‌وله قرار گرفته است تا از این طریق بتوانند با یک پروپاگاندای رسانه‌ای و سیاه نمایی فرایند تزریق واکسن در کشورمان را زیر سوال ببرند و از طرف دیگر افراد ساده‌لوح را ترغیب کنند تا برای دریافت واکسن به کشور ارمنستان سفر کنند.

*تبلیغات اغواگرانه در فضای مجازی

داغ شدن تب سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا و تبلیغ واکسن کرونای رایگان باعث شده تا این روز‌ها تنور درآمدزایی تور‌های گردشگری داغ شود و قیمت سفر به ارمنستان از ۳ الی ۴ میلیون تومان به ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یابد!، اما این همه ماجرا نیست و در این بین برخی افراد فرصت‌طلب نیز با سو استفاده از جو حاکم و تبلیغات عجیب و غریب در فضای مجازی می‌کوشند با ارائه تخفیف‌ها و خدمات جانبی آنان را سرکیسه کنند و حتی در مواردی نیز می‌بینیم که پس از پرداخت پول به این افراد سودجو نه از سفر ارمنستان خبری هست و نه از واکسن کرونا.



از گمرک نوردوز در مرز ایران و ارمنستان در ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز، حاکی است که اولاً سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن رایگان در استان‌های همجوار آن در خاک ایران اسلامی، به دلیل اشراف مردم به منطقه و شرایط اقتصادی ارمنی‌ها، طرفدار چندانی ندارد؛ دوم اینکه بخش عمده متقاضیان این نوع سفر را شهروندانی از تهران و دیگر استان‌های مرکزی ایران تشکیل می‌دهند که به دلیل بعد مسافت و نداشتن آشنایی کافی از ارمنستان، فریب افراد فرصت طلب را خورده و برای برآورده شدن آرزوی دریافت واکسن رایگان خیالی به ازای هر نفر میلیون‌ها تومان، متحمل هزینه اضافی می‌شوند.

نباید از این نکته غافل شد که تقریبا تمام واکسن‌های کرونای تولید شده در بازار دو دزه هستند یعنی برای ایمن شدن تقریبی از شر این ویروس منحوس باید فرد متقاضی دو دز واکسن کرونا دریافت کند، این درحالی است که برخی از افرادی که برای دریافت واکسن کرونا به کشور ارمسنتان سفر کرده بودند پس از دریافت دز اول واکسن هزینه اقامت ۱۴ روزه در این کشور را نداشته و از تزریق دز دوم واکسن محروم مانده‌اند!

*قانون جدید سفر به ارمنستان.

اما نکته عجیب‌تر ماجرا آنجاست که چند روز پیش سفیر ارمنستان در تهران عنوان کرد: از پانزدهم ژوئیه (۲۴ تیر) افرادی می‌توانند در کشور ارمنستان واکسن کرونا بزنند که بیش از ۱۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. بیشتر کسانی که در این کشور با سه واکسن استرازنکا، اسپوتنیک‌وی و سینوواک واکسینه شده‌اند، شهروندان خود این کشور هستند، اما اتباع غیرارمنستانی هم که بیش از یک هفته در ارمنستان بوده‌اند، به طور رایگان واکسن دریافت می‌کنند. با این‌حال از ۲۴ تیر دیگر حداقل زمان ماندن برای تزریق واکسن ۱۰ روز خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی کشور در اینباره می‌گوید: در حال حاضر به دلیل ازدحام بیش از حد مسافران ایرانی در ارمنستان، خدمات کاهش یافته است. نه تنها محل اقامت مناسب پیدا نمی‌شود، بلکه خودرو و سایر امکانات خدماتی هم کم شده است. واکسن هم نیست و مسافران باید حداقل ۱۵ روز صبر کنند تا نخستین دوز را بزنند. تعداد واکسن‌های ارمنستان نیز خیلی محدود است و این محدودیت شرایط جدیدی برای مسافرانی که خواهان واکسن هستند، به وجود آورده است. از آنجا که وزارت بهداشت هنوز واکسن‌هایی که در ارمنستان تزریق می‌شود را تایید نکرده، از این رو این امر مورد تایید این وزارتخانه نیز نیست.

*کارتن خوابی برای واکسن

اما برخی از افرادی که به کشور ارمنستان برای دریافت واکسن سفر کرده‌اند هم اظهارات جالبی دارند، به طوری که یکی از آنها، صف‌های طولانی، عدم برنامه‌ریزی درست و حساب شده توسط دولت، دعوا و کتک کاری، اخاذی، تقلب، کارتن خوابی و مــواردی از این قبیل را از جمله مشکلات سفر‌های واکسن عنوان می‌کند.

به گفته یکی دیگر از این مسافران، صبح‌ها ۱۰ واکسن کرونا ا و بعـدازظهر ۱۰ واکسن در ارمنستـان آن هم توسط آمبولانس‌های سیار تزریق می‌شود. نکته عجیب اینجاست که به‌تازگی قانونی در ارمنستان وضع شده که هرفرد خارجی باید ۱۰ روز قبل از دریافت واکسن کرونا به ارمنستان بیاید. از آن طرف برای دوز دوم هم بایــد ۱۰ روز قبل در این کشور حضور داشته باشد. حالا حساب کنید یک فرد باید هتل رزرو کند، با هزینه خورد و خوراک! خیلی از ایرانی‌ها پس از سه روز دیگر نتوانسته‌اند از پس هزینه هتل بربیایند و مجبور شده‌اند در خیابان بمانند.

یکی دیگر از این افراد می‌گوید که بیش از ۹۰ درصد کسانی که با قصد دریافت واکسن کرونای رایگان در ارمنستان راهی سفر می‌شوند، حتی نمی‌دانند که به دلیل شیوع کرونا، تردد زمینی بین ایران و ارمنستان با محدودیت‌های اساسی مواجه است و آنان باید پس از پیاده شدن در گمرک نوردوز، ساعت‌ها برای عبور از مرز و رسیدن به ایروان و دیگر شهر‌های ارمنستان، معطل و متحمل هزینه‌های گزاف شوند.

وی یادآوری می‌کند: اغلب کسانی که پس از سفر به ارمنستان با اتوبوس به تهران بازگشته‌اند، از اینکه فریب تبلیغات دروغین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را خورده و چندین برابر قیمت‌های اعلام شده در آنها، متحمل هزینه برای سفر به یک کشور همسایه شده‌اند، پشیمان بوده‌اند.

*شهروندان ارمنستان واکسن نمی‌زنند

اما اصلا چرا دولت ارمنستان واکسن‌های کرونایی را که مردم دنیا برای آن‌ها صف کشیده‌اند، به صورت مجانی در اختیار گردشگرانِ خارجی قرار می‌دهد؟ دلیل موضوع تعجب‌برانگیز است: شهروندان ارمنستان تمایلی ندارند واکسن کرونا بزنند. ارمنستان حدود ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و در حالی که دولت این کشور به میزان کافی واکسن کرونا سفارش داده و در اختیار دارد، تاکنون تنها ۷۵ هزار دوز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است. از این میان، تنها حدود ۱۶ هزار نفر از شهروندان این کشور به صورت کامل واکسینه شده‌اند و درصد کلی واکسیناسیون در این کشور، به حدود ۱۲ درصد رسیده است.

*سفر به ارمنستان منطقی نیست

هرچند مسوولان وزارت بهداشت طی روز‌های گذشته واکنش جدی به این موضوع نشان نداده‌اند، اما معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اینباره می‌گوید: سفر به یک‌کشور بیگانه برای دریافت واکسن‌کرونا با هزار، اما و اگر به هیچ وجه به صلاح نیست. هر چند تحویل واکسن کرونا در کشور تاکنون با کندی مواجه بود، اما قرار است ماه‌های مرداد و شهریور امسال ۱۰ میلیون دوز واکسن کوو برکت تحویل جامعه داده شود که با این ترتیب واکسیناسیون افراد پرخطر سرعت می‌گیرد. با لحاظ این موارد، تحمل سفر دشوار به یک کشور بیگانه و تقبل هزینه گزاف بی مورد برای دریافت واکسن منطقی نیست.

*خجالت‌آور است که مردم برای دریافت واکسن به ارمنستان بروند

اخبار و حواشی ایجاد شده در این خصوص با واکنش قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس مواجه شد و وی در واکنش به مسافرت بسیاری از مردم به ارمنستان جهت دریافت واکسن کرونا متذکر شد: برای کشوری که خودش از دانش فنی در حوزه واکسیناسیون بهره‌مند است و توانایی تولید واکسن را دارد، خجالت‌آور است که مردمش برای دریافت واکسن به دبی، ارمنستان و ترکیه بروند، مسئله ما عدم وجود سامانه مرکزی مدیریت است، واقعا اینکه وزارت بهداشت را سیبل کرونا شده، از ابتدا اشتباه بود چرا که کرونا پدیده سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و بهداشتی درمانی است، وزارت بهداشت وزارت خدماتی محسوب می‌شود، لذا شخص رئیس‌جمهور و کل هیئت دولت باید پای کار مقابله با کرونا باشند، همچنان که در چین ارتش برای مقابله با کرونا ورود پیدا کرد.

به طور حتم افزایش سرعت واکسیناسیون چاره این مشکل است، هرچند بر اساس گفته‌های مسوولان وزارت بهداشت از مرداد ماه شاهد تسریع روند واکسینه شدن عموم مردم در کشور خواهیم بود، اما مسوولان باید بیش از پیش به این موضوع توجه داشته باشند تا این وعده در موعد مقرر عملیاتی شود.

برچسب‌ها:

نظر شما