شناسهٔ خبر: 48316572 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حجاب زنان ایران پیش از ورود اسلام در جهان منحصر به فرد بوده است!

دکتر مقدم محقق و استاد دانشگاه در رادیو فرهنگ گفت: لباس و پوشش ایرانیان به عنوان حجاب مطرح در جهان منحصر به فرد و زبانزد بوده است و با ورود اسلام این حجاب تکمیل شده است..

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ تاریخچه لباس و سیر تکاملی پوشش و حجاب ،در برنامه "ستر" رادیو فرهنگ، بررسی شد.

در  برنامه« ستر» که  به مناسبت"روز حجاب و عفاف" پخش شد، با استناد به آثار اندیشمندان و مورخان، همچون ویل دورانت، جرجی زیدان، لاروس، و ژوزف کنت، نمای کلی از تاریخچه لباس و پوشش در فرهنگ ها و کشورهای مختلف و تاثیر ادیان بر آنها ارائه شد.

دکتر مقدم محقق و استاد دانشگاه در این برنامه با اشاره به سابقه پوشش کامل در فرهنگ ها و کشورهای مختلف گفت: امروز هم از آن پوشش کامل آثاری در این کشورها است ؛ به طوری که هنوز هم برای نیایش یا حضور در معابد و کلیسا با حجاب سر، ولو کوچک و نازک حاضر می شوند.

وی افزود: بعد از انقلاب فرانسه تا حدی از حجم لباس ها و موها و پاشنه کفش ها، کم شد تا اینکه دوباره در قرن ۱۹ کم کم لباس ها به حال پوشیده در می‌آید و پس از آن، دوباره به قرن ۲۰ که نزدیک می‌شویم این لباس ها به سمت راحتی تر، شکل گرفت.

دکتر مقدم با اشاره به پوشش ایرانیان قبل از اسلام گفت: هرچه درجه اجتماعی افراد بالاتر بوده است، لباس های پوشیده تر و متعدد می‌پوشیدند. پوشش زنان در دوره "مادها " از لحاظ شکل با مردان یکسان است و تنها در پوشش سر با هم متفاوت اند و هخامنشیان لباس کوتاه و تن نما نمی‌پوشیدند و شلوار از عناصر اصلی لباس ایرانیان بوده است به طوری که ویل دورانت می‌گوید؛ پارسیان برهنه بودن حتی قسمتی از بدنشان را بی شرمی می‌دانند.

وی تصریح کرد : لباس و حجاب زنان ایران قبل از ورود اسلام به ایران در جهان منحصر به فرد بوده است و بعد از اسلام تنها تغییر پوشش زنان ایران در شکل روسری هایشان بوده؛ به طوری که تنها گره روسری از پشت سر به جلوی گردن آورده شد در واقع اسلام حجاب ایرانی را تکمیل کرد.

پوشش مساله ای همگانی است ‌وزن و‌مرد ندارد

دکتر شهرزاد اخگر عراقی، محقق و استاد دانشگاه، هم با اشاره به تصاویر و نقش و نگارهای باقیمانده در آثار باستانی گفت : کاوش ها و پژوهش‌ها موید آن است که پوشش در فرهنگ های مختلف به ویژه در فرهنگ ایرانیان هم برای زنان و هم برای مردان بوده است و در میان طبقات خاص خصوصاً اشراف و ثروتمندان و تحصیل‌کردگان رواج داشته است.

وی با اشاره به دیدگاه جرجی زیدان دانشمند مسیحی گفت: اگر منظور از حجاب، پوشاندن تن و بدن است، این وضع قبل از اسلام و حتی پیش از ظهور مسیح معمول بوده است و دیانت مسیح تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطا در اروپا معمول بوده است و آثار آن هنوز در اروپا باقی و در دین یهود نیز همین گونه است.

وی در پایان افزود: پوشش در دوران زرتشت به قدری کامل بوده است که پوشش های بعد از آن، سبک تر بوده است و اسلام، انرا به شکل زیبنده و فراگیر، به کمال رساند و سخت‌گیری‌های گذشته را برداشت.

بیشتر بخوانید:

  • معرفی آلبومی برای دوستداران موسیقی
  • امروز «فرزانگان فرهنگ» را بشنوید

نظر شما