شناسهٔ خبر: 48306749 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روند صعودی نفت متوقف شد

زهرا وثوقی

قیمت نفت که روز گذشته به بالاترین حد از اکتبر سال ۲۰۱۸ صعود کرده بود، در معاملات روز جاری با کاهش روبرو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در اوت با ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۴ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر با ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۱.۸ درصد افزایش بسته شده بود.

گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته بیش از چهار میلیون بشکه کاهش داشته است که در صورت تایید شدن با آمار دولتی که روز چهارشنبه منتشر می شوند، هشتمین کاهش هفتگی متوالی و طولانی ترین روند کاهش از ژانویه سال ۲۰۱۸ به شمار می رود.

با این حال ابهاماتی در بازار دیده می شود. اندونزی آمار ابتلای بالای جدیدی را ثبت کرده است و سیدنی قرنطینه کرونایی را با شیوع جهانی کرونای دلتا، تمدید کرد. افزایش مجدد آمار ابتلا به کووید ۱۹ و بن بست اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت، دورنمای کوتاه مدت را مبهم کرده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می شوند مگر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند. قیمتهای نفت بیش از ۵۰ درصد رشد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نشان می دهند. مذاکرات اوپک پلاس در خصوص افزایش تولید بی نتیجه ماند و به احتمال زیاد این گروه تولیدش را در اوت افزایش نمی دهد چرا که تولیدکنندگان عضو آن حجم عرضه برای مشتریان قراردادی در ماه میلادی آینده را تعیین کرده اند.

ویل سانگ چیل یون، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت وی آی اینوستمنت کورپ در سئول گفت: نشانه های احیای اقتصاد آمریکا روشن بوده و عرضه جهانی نفت محدود شده است اما اوپک پلاس همچنان عامل تاثیرگذار نامعلومی مانده است. قیمتهای نفت احتمالا تا زمانی که این گروه به توافقی در زمینه عرضه نرسد، نوسانی خواهد ماند.

تقاضای آمریکا برای نفت همزمان با احیای اقتصاد این کشور از همه گیری، به اوج جدیدی صعود کرده است و مصرف بنزین و دیزل به سطح پیش از شیوع ویروس رسیده است. افزایش مصرف نفت برای محصولاتی نظیر پلاستیک، آسفالت و سایر نیازهای صنعتی نیز از روند احیای تقاضا حمایت کرده است.

طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته ۱.۵۴ میلیون بشکه کاهش یافت و ذخایر سوختهای تقطیری ۳.۷ میلیون بشکه افزایش داشت.

بر اساس نظرسنجی بلومبرگ که پیش از انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام شده، تحلیلگران پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته چهار میلیون بشکه کاهش داشته است.

انتهای پیام

نظر شما