شناسهٔ خبر: 48306389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت دادگستری | لینک خبر

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در دومین وبینار تخصصی حقوق شهروندی سالمندان:

برای تحقق حقوق شهروندی سالمندان نیازمند تدوین لایحه جامع حقوق سالمندان هستیم

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری دومین وبینار تخصصی حقوق شهروندی سالمندان با تأکید بر حق بر بهداشت و سلامت در سرای احسان کهریزک برگزار شد.
معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در این وبینار با اشاره به تأکید اسلام به پاسداشت حقوق سالمندان و احترام به آنان که لطیف ترین و زیباترین گزاره های اخلاقی برگرفته از کلام وحی به جامعه بشری را فراروی ما میگذارد، تحقق حقوق شهروندی سالمندان را در گرو فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمندان در جامعه، تأکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند در کشور، تأکید بر حفظ احترام شأن و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم برشمرد.
عباسی با استناد به قانون اساسی و قوانین و مقررات جاری به احصای حقوق شهروندی سالمندان پرداخت و گفت: مجموعه از حق های سالمندی در اسناد بالادستی و قوانین و مقررات ما وجود دارد که عبارتند از: حق بر حیات و تأمین اجتماعی - حق بر دولت اخلاق مدار و مبتنی بر ارزش های اسلامی - حق برابری و وضع تبعیض ناروا- حق بر مردم سالاری دینی – حق بر عدالت اجتماعی- حق بر رعایت حریم خصوصی – حق بر کرامت انسانی و حقوق بشر- حق بر احترام به آزادی های مشروع حق بر توسعه، حق برخورداری از دانش پیشرفته در پرتو حق بر توسعه - حق بر آگاهی و دولت شفاف - حق بر سلامت - حق بر رفاه و تأمین اجتماعی - حق برخورداری از فرصت های برابر- حق توزیع درآمد- حق بر دولت فعال و مسئولیت پذیر- حق بر مشارکت فعال – حق بر حمایت قانونی ویژه دولت - حق بر نقد و اظهار نظر و آزادی اندیشه- حق بر مشارکت و مشاورت - حق عادلانه کار و منع اجحاف- حقوق ویژه زنان و توان خواهان سالمند - حق بر تضرر و لزوم جبران خسارت وارده و حق بر دادرسی منصفانه.

در پی استقبال شرکت کنندگان در نخستین وبینار « حقوق شهروندی سالمندان، دومین وبینار با تاکید بر حق سلامت و بهداشت » به همت اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری و با همکاری موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی (سرای احسان) و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه 20 تیرماه برگزار شد.
در این وبینار که به میزبانی موسسه حمایت از آسیب دیدگان برگزار شد، علاوه بر دکتر عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری؛ دکتر حمید خاکباز، مسئول واحد توانبخشی سرای احسان؛ خانم دکتر سحر ملکی، مسئول واحد پژوهش سرای احسان و خانم دکتر لیلا ناصری، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی پیرامون موضوعاتی چون حقوق سالمندان در قوانین داخلی؛ کیفیت خواب سالمندان و سلامت روان؛ حق بر سلامت و شهروندی سالمندان و حقوق سالمندان در پرتو آموزه های حقوق بشر به ایراد سخنرانی پرداختند.
در این وبینارخانم دکتر ملکی بیان داشت سلامتی حق اساسی هر انسان و یک هـدف اجتمـاعی اسـت و تمام دولت ها و حکومت هـا موظـف بـه تـأمین سـلامت افـراد می¬باشند و بهداشت عبارت است از تأمین شرایط لازم جهت رفاه فردى و اجتماعى و تمام فعالیت‌هاى مرتبط با پیشگیرى از بیمارى‌ها و شامل اقدامات و تمهیداتى است که پیش از ابتلاى به بیمارى و اصولاً براى احتراز از آن صورت مى‌گیرد.
خانم دکتر لیلا ناصری نیز بر این نکته اشاره داشت که هر چند دولت در معنای عام مکلف است تا با تمهید سازوکارهای نظارتی رسمی و غیررسمی جامع، حراست از حقوق بشر سالمندان را فراهم سازد، این موضوع به تنهایی کفایت نمی کند. آنچه که حلقه فعالیت های دولت در این باره را تکمیل می کند، آموزش به ویژه آموزش بین نسلی است. آموزش کادر درمانی و پزشکی و نیروهای فعال در مراکز نگهداری سالمندان، آموزش عمومی مردمان یک جامعه نسبت به فرهنگ مدارا و مراقبت در خصوص سالمندان و آموزش سالمندان به چگونگی برخورد با دیگران، می تواند به عنوان اقدامات تکمیلی در این خصوص مورد اشاره واقع شود. اقتضای پاسخ به نیازهای حقوق بشری جامعه سالمند، وجود حمایت و حراست شایسته و بایسته از حقوق سالمندان می باشد.
دکتر خاکباز در سخنرانی خود گفت: نوع نگرش بدبینانه که نسبت به سالمندان در کشورهای در حال توسعه وجود دارد باعث ایجاد نشخوار فکری در سالمندان می‌شود و این فکر را در ذهن آنها ایجاد می‌کند که من در این جامعه هیچ ارزشی ندارم چون من هیچ کارایی ندارمو همین امر روند شکل‌گیری مشکلات و اختلالات روانی همچون اختلالات خواب را در آنها ایجاد خواهد کرد. برای رفع این نگرش بدبینانه و کمک به ایجاد حس ارزشمندی و مولد بودنِ سالمندان و آرامش آنها کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و انگلستان به دلیل بار منفی واژة سالمند از واژه‌های ملایم‌تری مثل «سن سوم» یا «شهروندان ارشد» استفاده می‌کنند. کاهش بار منفی جملات آرامش را به سالمندان و به دنبال آن خواب آنها برمی‌گرداند.
گفتنی است پس از برگزاری وبینار، جلسه هم اندیشی در موضوع پیگیری مطالبات نهادهای غیردولتی فعال در حوزه نگهداری از اقشار آسیب پذیر با حضور آقای دکتر عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین-الملل وزارت دادگستری، آقای دکتر بزرگ نیا، مدیرکل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی، آقای علیرضا طاهری مدیرعامل موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی، آقای دکتر رمضانی نژاد، مدیر سرای احسان، آقای دکتر خاکباز و خانم دکتر ملکی از سرای احسان و خانم صفری از اداره کل حقوق بشر و حقوق شهروندی برگزار شد و در انتهای جلسه از مجموعه نیز بازدید بعمل آمد.

نظر شما