شناسهٔ خبر: 48297630 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

پنالتی‌هایی که همه را شوکه کرد/ کابوس ستاره‌های فوتبال

بازیکنان جوان انگلیس خیلی نباید نگران عواقب پنالتی‌هایی که از دست دادند باشند، چرا که برخی از ستاره‌های فوتبال جهان هم مهم‌ترین پنالتی‌های تیم‌های ملی‌شان را هدر داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرورزشی -

از دست دادن پنالتی در یک فینال مهم، بازیکن را شوکه می‌کند و تحت فشار شدیدی قرار می‌گذارد. مارکوس رشفورد، جیدن سانچو و بوکایو ساکا هم در فینال یورو ۲۰۲۰ پنالتی‌های انگلیس مقابل ایتالیا را هدر دادند تا حتی با حملات نژادپرستانه مواجه شوند. اما این ۳ ستاره نباید احساس ناامیدی بکنند، چرا که مرور پنالتی‌های مهمی که از دست رفته نشان می‌دهد ستاره‌های بزرگی در این لیست قرار می‌گیرند. بنابراین هدر رفتن پنالتی نمی‌تواند به منزله پایان یافتن دوران بازی یک ستاره جوان باشد.

کیلیان امباپه

از وقتی که ستاره تیم ملی فرانسه در ضربات‌پنالتی مقابل سوئیس پنالتی‌اش را هدر داد، نگذشته است. همه بازیکنان فرانسه و سوئیس پنالتی‌های‌شان را تبدیل به گل کرده بودند و ۵-۴ به سود سوئیس بود. پنالتی آخر را باید کلیان امباپه می‌زد تا به پنالتی‌های تک‌به‌تک برسند. اما در این دیدار از مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰، امباپه ضربه‌اش را به دستان یان سومر کوبید تا سنگربان سوئیس قهرمان شود و یکی از بهترین بازیکنان فعلی جهان به خانه برگردد. امباپه بعد از این پنالتی از مردم فرانسه عذرخواهی کرد.

پنالتی‌های هدر رفته (کیلیان امباپه)

مارکو فان‌باستن

۴ سال قبل در یورو ۱۹۸۸ مارکو فان‌باستن ستاره تیم ملی هلند بود و با گل‌هایش نارنجی‌ها را به سمت قهرمانی برد. او ستاره هلند در دیدار فینال یورو ۱۹۸۸ مقابل شوروی بود. اما دوره بعدی برای فان‌باستن و هم‌تیمی‌هایش تلخ تمام شد. تنها بازیکنی که در دیدار نیمه‌نهایی یورو ۱۹۹۲ بین هلند و دانمارک ضربه پنالتی‌اش را از دست داد، فان‌باستن بود. پیتر اشمایکل ضربه بهترین بازیکن آن دوران فوتبال جهان را گرفت تا در نهایت دانمارک فینالیست و قهرمان شود. با وجود این ناکامی، کسی درخشش فان‌باستن در دوره قبل را از یاد نبرد.

پنالتی‌های هدر رفته (مارکو فان‌باستن)

دیوید بکام

انگلیس پرستاره در یورو ۲۰۰۴ در مرحله یک‌چهارم نهایی به پرتغال میزبان برخورد کرد. پس از این که در دیداری جذاب دو تیم به تساوی ۲-۲ رسیدند، بازی به ضربات‌پنالتی کشید. با وجود این که دیوید بکام ۲ پنالتی قبلی‌اش را از دست داده بود، ولی باز هم برای زدن ضربه اول پنالتی مورد اعتماد اسون گوران اریکسون بود. درست زمانی که بکام می‌خواست ضربه‌اش را بزند، توپ کمی لیز خورد و به آسمان رفت. اگرچه بعد از او بازیکن بزرگی مثل روی کاستا هم پنالتی‌اش را خراب کرد، ولی در آخر پرتغال بود که پنالتی‌ها را ۶-۵ برد و به مرحله بعد رفت.

پنالتی‌های هدر رفته (دیوید بکام)

دیوید ترزگه

فینال جام‌جهانی ۲۰۰۶ حاشیه کم نداشت. دیداری که زین‌الدین زیدان ضربه سر معروفش را به سینه مارکو ماتراتزی کوبید و اخراج شد. زیزو که در آن بازی از روی نقطه‌پنالتی گل زده بود کارت قرمز گرفت و نمی‌توانست پس از رسیدن بازی به ضربات‌پنالتی باز هم ضربه بزند. اما دیوید ترزگه که سال ۲۰۰۰ در فینال یورو مقابل ایتالیا گل طلایی زده بود، این مرتبه تنها بازیکنی بود که پنالتی‌اش را گل نکرد. آتزوری در ضربات‌پنالتی آن دیدار ۵ بر ۳ پیروز شد تا فرانسه نتواند قهرمان جهان شود، تنها به خاطر ضربه‌ای که ترزگه به تیر دروازه کوبید.

پنالتی‌های هدر رفته (دیوید ترزگه)

آساموا ژیان

غنا فقط چند سانتی‌متر تا رسیدن به نیمه‌نهایی جام‌جهانی فاصله داشت، اما یکی از بی‌عدالتی‌های تاریخ فوتبال رقم خورد. در آخرین لحظات وقت‌های اضافه لوئیس سوارس با آن خطای هند معروف مانع از گلزنی غنا شد، اما داور اخراجش کرد و یک پنالتی به سود تیم آفریقایی اعلام کرد. آساموا ژیان فرصت داشت تا قهرمان غنا شود، اما ضربه‌اش به تیر دروازه برخورد کرد تا بازی به پنالتی‌ها کشیده شود. گل کردن اولین ضربه از ضربات‌پنالتی برای غنا هم کافی نبود، چرا که در این ضربات اروگوئه پیروز شد تا به مرحله بعد برود.

پنالتی‌های هدر رفته (آساموا ژیان)

روبرتو باجو

دم‌اسبی ایتالیا با ضربه پنالتی عجیبش یکی از ماندگارترین لحظات تاریخ فوتبال را خلق کرد. روبرتو باجو یکی از بهترین بازیکنان دوران و از بهترین‌های جام‌جهانی ۱۹۹۴ که در آن تورنمنت ۵ گل زده بود، پس از تساوی بدون‌گل ایتالیا مقابل برزیل عهده‌دار زدن آخرین ضربه پنالتی آتزوری شد. به نظر می‌رسید زدن آن ضربه برای باجو خیلی سخت بود و ساق‌هایش به‌شدت خسته هستند. او به بدترین شکل ممکن توپ را از بالای دروازه‌ای که کلودیو تافارل درون آن بود به بیرون فرستاد. پنالتی باجو خراب شد و برزیل جشن قهرمانی گرفت.

پنالتی‌های هدر رفته (روبرتو باجو)

بیشتر بخوانید و ببینید:

نظر شما