شناسهٔ خبر: 48294873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

قاسم‌شیرازی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

امکان‌ جذب استادان در فعالیت‌های پژوهش‌محور با «طرح الف و ب»

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید به‌دنبال تشویق و جذب استادان در فعالیت‌های پژوهش‌محور باشد که این امر با اجرایی‌شدن بخشنامه «طرح الف و ب» امکان‌پذیر شده است.

صاحب‌خبر -

بیتا قاسم‌شیرازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در تعریف طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و لزوم وجود و اجرای آن برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان اظهار کرد: در راستای تحقق اهداف عالی دانشگاه آزاد اسلامی، نحوه همکاری اعضای هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه در دو نوع (الف) و (ب) ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

شناسایی و تکریم اعضای هیئت‌ علمی اثرگذار در «طرح الف و ب»

«طرح الف و ب» دانشگاه را به کدام جهت می‌برد؟

صیانت از جایگاه اعضای هیئت علمی در «طرح الف و ب»

ارتقای جایگاه دانشگاه با اجرای «طرح الف و ب»

استادان در «طرح الف و ب» سیاستگذار و مجری هستند

طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی چه مزایایی دارد؟

۵ نکته برای اجرای مؤثرتر طرح الف و ب

اختیاری‌بودن نکته اساسی طرح الف و ب

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی کرمان افزود: در این طرح، اعضای هیئت علمی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم متناسب با جزئیات ارائه‌شده در شیوه‌نامه، نحوه همکاری خود را انتخاب کنند.طبق بخشنامه ابلاغی استادان این اختیار را دارند یکی از دو صورت «الف» یا «ب» را برای همکاری خود با دانشگاه انتخاب کنند.

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در این بخشنامه به‌منظور ایجاد انگیزه در استادان گروه (الف)، حقوق و مزایا تا حدی افزایش یافته است و حضور فیزیکی در محیط دانشگاه خیلی ملاک عمل قرار نگرفته است و استاد به جای ساعات حضور می‌تواند در انجام کارهای فناورانه دانشگاه را یاری کند.

قاسم‌شیرازی توضیح داد: استادان در ساعات حضور باید کارهایی که وظیفه اعضای هیئت علمی است مانند فعالیت‌های علمی، پاسخگویی به دانشجویان، انجام کارهای پژوهشی و راهنمایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را انجام دهند.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی واحد کرمان تأکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد به‌عنوان دانشگاهی مسئله‌محور در قالب طرح پایش آزاد وارد عمل شده و دانشگاهی است که در آن کارآفرینی، ارتباط با صنعت و ارتباط با دانشجو اولویت دارد، باید به‌دنبال تشویق و جذب استادان در زمینه‌های پژوهش‌محور باشد که این امر با اجرایی‌شدن بخشنامه الف و ب امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: بخشی از اعضای هیئت علمی که دارای پست اجرایی هستند نیز مشمول بخشنامه «الف» هستند و اضافه حقوق و مزایا شامل آنها نیز می‌شود. در این بخشنامه اعضای هیئت علمی تمام‌وقت که مسئولیت اجرایی ندارند طبق احکام خود باید ۳۲ ساعت حضور داشته باشند، نیمی از این زمان برای تدریس و نصف دیگر آن هم برای حضور و سایر فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه است.

رئیس دبیرخانه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان یادآور شد: سایر استادان که امکان حضور مستمر و فعالیت پژوهشی برای آنها وجود ندارد، در گروه ب قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه از حق مرتبه علمی آنها کاسته می‌شود، دیگر دِینی برعهده آنان نخوهد بود.

استفاده کامل از ظرفیت اعضای هیئت علمی در طرح «الف» و «ب»

قاسم‌شیرازی درباره مزایا و فواید طرح «الف» و «ب» اعضای هیئت علمی به آنا گفت: با اجرای این طرح دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند از ظرفیت اعضای هیئت علمی توانمند خود به بهترین شکل استفاده کند و این امر با برنامه‌ریزی برای ۱۶ ساعت حضور موظف استادان امکان‌پذیر است که متناسب با تخصص آنان در حوزه‌های مختلف می‌توان این کار را انجام داد.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی واحد کرمان افزود: باید از تخصص‌ها و مهارت‌های اعضای هیئت علمی برای رفع نیازهای اصلی کشور و ایجاد درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه بهره برد. به‌دلیل افزایش حق مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در طرح الف، انگیزه استادان به کارهای پژوهشی افزایش می‌یابد و وضعیت معیشتی آنها قدری بهبود می‌یابد. استادان بورسیه نیز تشویق می‌شوند تا تحصیلات خود را سریع‌تر به پایان +برسانند.

رئیس دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در ارزیابی طرح «الف» و «ب» در مقایسه با طرح‌های موازی در دانشگاه‌های دولتی و وزارت بهداشت عنوان کرد: ساعت حضور عضو هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه‌های دولتی در طول هفته ۴۰ ساعت است که براساس حضورشان در طول هفته توزیع می‌شود و این ۴۰ ساعت باید تکمیل شود.

وی اضافه کرد: در گذشته به این شکل بود که اعضای هیئت علمی با هماهنگی و اطلاع دانشگاه می‌توانستند به‌صورت نیمه‌وقت در دانشگاه دیگر مشغول فعالیت شوند؛ اما با اعلام آیین‌نامه‌های جدید، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم نمی‌توانند در سایر دانشگاه‌ها فعالیت کنند؛ بنابراین واضح است که در سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها هم اعمال محدودیت‌ها و قوانینی برای استفاده حداکثری از نیروهای استخدامی وجود دارد.

انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/پ

نظر شما