شناسهٔ خبر: 48273853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

بیانیه مشترک عربستان و عمان در جریان سفر به ریاض

در جریان سفر سلطان عمان به عربستان دو طرف از امضای تفاهم‌نامه‌هایی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، به نقل از الجزیره، بعد از سفر «هیثم بن طارق» سلطان عمان به عربستان سعودی و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور عربستان و عمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند که درباره تسریع در افتتاح راه زمینی مستقیم و گذرگاه مرزی میان دو طرف توافق شد.

 

در این بیانیه همچنین بر لزوم ادامه همکاری جهت حمایت از ثبات بازارهای نفت تاکید شده است.

 

بر اساس بیانیه مذکور عربستان و عمان همچنین اعلام کردند که تلاش‌ها برای ایجاد راه حل سیاسی جامع برای بحران یمن بر اساس ابتکار عمل خلیج فارس ادامه دارد.

 

این بیانیه همچنین به پرونده هسته ای ایران و مذاکرات وین نیز اشاره کرده است.

 

در این بیانیه همچنین به آغاز ابتکارهای مشترک عربستان سعودی و عمان از جمله سرمایه‌گذاری در بخش انرژی و امنیت غذایی اشاره و اعلام شده است: دو کشور برای افزایش همکاری‌ها در خصوص محیط زیست توافق کردند.

 

دو طرف همچنین اعلام کردند که در خصوص فرصت‌های سرمایه گذاری در فناوری های پیشرفته ، نوآوری و پروژه های انرژی توافق کردند.

 

به عنوان بخشی از این سفر، تفاهم نامه‌ای در مورد ایجاد شورای هماهنگی مشترک عمان و سعودی میان ملک سلمان و هیثم بن طارق امضا شد.

 

تفاهم نامه ایجاد شورای هماهنگی مشترک بر اساس دستورالعمل‌های سلطان هیثم و ملک سلمان و با هدف مشاوره و هماهنگی مداوم در مورد موضوع های مورد علاقه مشترک در همه زمینه ها امضا شد.

 

این تفاهم نامه همچنین در چارچوب تقویت و گسترش همکاری های دو کشور در راستای دستیابی به منافع مشترک امضا شده است.

 

سلطان عمان نخستین بار پس از رسیدن به این منصب روز گذشته همراه با هیئتی از وزرا وارد عربستان سعودی شد. سلطان عمان پس از ورود به فرودگاه نئوم مورد استقبال «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی قرار گرفت و پس از آن با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دیدار و گفتگو کرد.

 

دیدار دیروز سلطان عمان با شاه سعودی در نئوم دومین دیدار آنها بعد از سفری است که سلمان بن عبدالعزیز در اوایل سال گذشته میلادی به مسقط برای تسلیت درگذشت سلطان قابوس داشت./تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما