شناسهٔ خبر: 48267747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه‌ها/دلایل ناکافی«آفتاب یزد» درخصوص افزایش اعتیاد جوانان/پیگیری«شهروند» درباره وضعیت تولید سرنگ در کشور/دلایل آلودگی در هفت کلانشهر به روایت«همشهری»

صاحب‌خبر -

شفقنا رسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش شفقنا رسانه،روزنامه آفتاب یزد سوژه جالبی درباره رابطه افزایش اعتیاد جوانان و تعطیلات مدارس کار کرد و در تیتر مدعی شد« تعطیلات کرونایی مدارس، اعتیاد به گل را در نوجوانان افزایش داده است». با توجه به اهمیت سوژه، روزنامه می توانست از مدارک مستند تری برای اثبات ادعای خود استفاده کند که هشدار خوبی برای مراقبت بیشتر خانواده ها و مسئولان باشد.مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آموزش مجازی و تعطیلی مدارس، استفاده از قرص و مواد مخدر گل را در میان دانش‌آموزان کاهش داده یا افزایش؟ گفته است:« در مواجهه با موضوعات روانشناختی یا آسیب‌های اجتماعی که شما به آن اشاره می‌کنید، نیاز به تبیین بیشتری وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است خانواده‌های دانش‌آموزان ما نسبت به سایر جوامع باورهای دینی و مذهبی بیشتری دارند.»

او افزود:« البته نمی‌توانیم ادعا کنیم که ما وضعیت بهتری داریم، اما طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، آمار استفاده دانش‌آموزان از قرص یا مواد مخدر کاهش پیدا کرده است. شاید شما بگویید که شواهد چیزی دیگری می‌گوید. بله، ولی زمانی که رسانه و فضای مجازی زیاد می‌شود، طبیعی است که وقتی موردی رخ می‌دهد، در فضای مجازی اعلام می‌شود و همه خبردار می‌شوند، اما طبق گزارش ستاد مقابله با مواد مخدر،‌ آمارها در این زمینه کاهش پیدا کرده است. ما هم اقدامات بسیاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم. به طور مثال برای مدیران، معلمان و والدین دوره‌های آموزشی به منظور پیشگیری از این نوع آسیب‌ها برگزار کردیم و همچنین کارهای ترویجی وفرهنگی بسیار خوبی در سطح آموزش و پرورش انجام شده است.»

این روزها ماجرای واکسن کرونا خبر اول کشور است. در همین راستا روزنامه شهروند پیگیر مسأله مهمی به نام وضعیت سرنگ در کشور شد و نوشت« در چند روز گذشته برخی منابع غیررسمی اعلام کردند که بار دیگری بر دوش مشکلات کرونا آمده است و آن هم مسأله نبود سرنگ برای تولید واکسن است. برخی از شنیده‌ها حاکی از این بود که سرنگ تزریق واکسن در مراکز واکسیناسیون کم است و همین دلیل روند آب‌چکانی تزریق واکسن کرونا عنوان می‌شد. خدایار عینی فرح، دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان سرنگ و سر سوزن ایران نظر دیگری دارد و معتقد است آنقدر سرنگ و سر سوزن در کشور تولید شده است که اگر واکسن به همه مردم در کمتر از یک‌سال دیگر تزریق نشود، این تولیدات تاریخ مصرف‌شان از بین می‌رود.او معتقد است که درحال حاضر اگر همه مردم بخواهند در یک شب واکسن تزریق کنند، سوزن و سرسرنگ داریم و آنقدر میزان تولید در یک‌سال گذشته بالا بوده است که اگر همه ۲۰ کشور خاورمیانه نیز به آن نیاز داشته باشند، می‌توانیم آن را تأمین کرده و توان آن را داریم که به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم.»

روزنامه همشهری در گزارشی خواندنی از دلایل آلودگی در هفت کلانشهر کشور نوشت. این روزنامه با اشاره به این دلایل توضیح داد:«آلودگی هوا این روزها موجی جدید را در کلانشهرهای کشور ایجاد کرده است. مردم در ۷شهر اراک، تهران، اصفهان، کرج، مشهد، اهواز و زاهدان طی ۲روز اخیر هوای آلوده تنفس کرده‌اند امروز نیز شرایط برای آنها نظیر ۲روز قبل، ‌آلوده خواهد بود.
افزایش آلودگی هوا در شرایطی است که ترددها در شهرهای بزرگ کشور که از نظر کرونا به رنگ قرمز درآمده‌اند به کمترین حد خود رسیده اما همچنان آلاینده‌ها شهرها را محاصره کرده‌اند. روند شاخص کیفیت هوای دیروز کلانشهرهای کشور نشان می‌دهد شاخص در شهر اراک ۱۵۶، تهران ۱۳۴، اصفهان ۱۱۹، کرج ۱۳۰، مشهد ۱۱۲، اهواز ۱۰۷و زاهدان ۱۲۹بوده و امروز نیز در همه این شهرها هوا آلوده بین ۲شاخص ناسالم برای گروه‌های حساس تا ناسالم برای همه خواهد بود. جنس آلودگی هوا در نیمه جنوبی کشور متاثر از آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون یا همان گردوغبار است که از کانون‌های محلی ناشی از خشکسالی پدید آمده است. اما در شهرهای شمالی و صنعتی هوا به واسطه حضور منابع آلاینده متحرک و ثابت آلوده شده که متاثر از حضور ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون است. رنگ آلودگی هوا نیز در شهرهایی نظیر تهران شبیه گرد و غبار است اما این رنگ ناشی از تجمع و غلظت اکسیدهای نیتروژنی است که در جو باز تولید شده و به شکل موجود دیده می‌شوند که دلیل اصلی آن تجمع و تردد وسایل نقلیه و کارخانه ها و صنایعی است که آلودگی ناشی از آنها به شکل ازن و ذرات معلق ظاهر می شود.»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…..

نظر شما