شناسهٔ خبر: 48236443 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

واردات موز دور خورد!

اقتصادنیوز : با وجود مصوبه مربوطه در رابطه با واردات موز که به شرط واردات در قبال صادرات سیب تأکید دارد، اکنون مجوزهای واردات و تائید منشا ارز از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی صادر می شود بدون اینکه صادرات سیب صورت گزفته باشد؛ موضوعی که مورد انتقاد گمرک قرار گرفته و خواستار شفاف سازی در این رابطه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، از اردیبهشت ۱۳۹۹ بود که واردات موز ممنوع و ثبت سفارش یا تأمین ارز آن صورت نمی گرفت مگر اینکه طبق شرایط تعیین شده و به طور خاص در قبال صادرات سیب انجام می شد، دلیل این اقدام هم محدودیت های ارزی عنوان شده بود. ولی با این حال آمار رسمی نشان می داد که در همین دوره محدودیت حجم بالایی از واردات موز صورت گرفته بود ولی الزاما در قبال صادرات سیب نبود.

در هر صورت این جریان تا جایی پیش رفت که در اواخر سال گذشته قیمت موز با نوسان شدیدی در بازار مواجه و تا بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان هم پیش رفت که برخی فعالان بازار دلیل را انحصار در واردات این کالا عنوان کرده بودند.

از سویی در همان دوره ممنوعین برخی واردکنندگان بدون اینکه صادرات سیب داشته باشند نسبت به آوردن موز تا مرز ایران  اقدام می کردند .

برای حل و فصل این مشکل در بهمن ماه سال قبل، مسئولان گمرک ایران اعلام کردند که طی مذاکرات صورت گرفته و براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار شد تا واردات موز در قبال صادرات سیب و با دریافت کد منشأ ارز توسط بانک و همچنین مجوزهای لازم از جمله ثبت سفارش توسط وزارت صمت صورت بگیرد. 

 گمرک به صمت نامه نوشت و گله کرد

اما بعد گذشت چند ماه، آنچه اتفاق می افتد ظاهرا با رعایت شرط صادرات سیب منطبق نیست و در مواردی دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی نسبت به صدور مجوز واردات این کالا بدون اینکه صادرات سیب در قبال آن انجام شده باشد اقدام می کنند. این موضوعی است که از سوی ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- طی مکاتبه ای با قبادی -معاون وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار -اعلام شده و خواستار پیگیری در این رابطه شده است. 

براساس این مکاتبه، معاون فنی گمرک اعلام کرده است که «اخیرا برخی واردکنندگان نسبت به ثبت سفارش واردات موز از محل صادرات خود یا دیگران بدون اینکه صادرات سیبی صورت گرفته باشد اقدام می کنند و پس از حمل محموله به مبادی ورودی و اخذ تمامی مجوزهای لازم از واحدهای تابعه وزارت صمت و همچنین اخذ تأییدیه بانک مرکزی و دریافت کد ساتا از بانک عامل، برای اظهار محموله وارداتی خود به گمرک و پرداخت حقوق ورودی اقدام می کنند. این در حالی است که با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار در بهمن ماه ۱۳۹۹ که بر لزوم واردات موز صرفا در قبال صادرات سیب تأکید دارد انجام تشریفات گمرکی این محموله ها که سریع الفساد هم هستند با مشکل مواجه می شود.»

 مصوبه را همه رعایت کنند

معاون فنی گمرک ایران از معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت خواسته تا اگر مقرر است ثبت سفارش واردات موز صرفا در قبال صادرات آن انجام شود این موضوع از سوی کلیه دستگاه های اجرایی همجوار و ذیربط در انجام تشریفات گمرکی از جمله بانک مرکزی هم مورد توجه قرار گرفته و اجرا شود. 

اگر قرار نیست رعایت شود، مصوبه را اصلاح کنید

ارونقی تأکید کرده «چنانچه در نظر است نسبت به واردات موز صرفا از محل ارز حاصل از صادرات(نه تنها سیب) اقدام شود مصوبه ستاد تنظیم بازار را اصلاح کنند. »

 نمی توانیم ترخیص نکنیم

این در حالی است که معاون فنی گمرک ایران به مقام مسئول مربوطه در وزارت صمت یادآور شده که «گمرک با توجه به اظهار موز بدون تخفیف در سود بازرگانی، داشتن ثبت سفارش معتبر و ارائه کد رهگیری بانک عامل و حقوق مکتسبه ایجاد شده برای صاحبان کالاهای وارداتی نمی تواند از ترخیص کالای سریع الفساد خودداری کند. از این رو با اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم نسبت به ترخیص این کانتینرها اقدام کرده است.»

 

نظر شما