شناسهٔ خبر: 48213181 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مکمل‌هایی که خانم‌ها باید مصرف کنند

جراح و متخصص زنان گفت: کمبود آهن، کلسیم و ویتامین D در بدن خانم‌ها مشکلاتی جدی برای آن‌ها ایجاد می‌کند که این کمبود‌ها حتما باید جبران شود.

صاحب‌خبر -

شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: به طور کلی خانم‌ها به دلیل فیزیولوژی خاص بدن، دچار کمبود شدید آهن می‌شوند؛ در نتیجه ممکن است حالت ضعف، خستگی مداوم و بی حوصلگی داشته باشند. با انجام آزمایش، اندازه گیری غلظت خون و هموگلوبین می‌توان میزان آهن موجود در خون و کم خونی را بررسی کرد.

او افزود: بسیاری از خانم‌ها در سنین باروری و به خصوص دوره حاملگی که آهن موجود در بدنشان توسط جنین تغذیه می‌شود، باید از هفته ۱۶ تا ۱۸ حاملگی روزانه از قرص‌های آهن استفاده کنند. در بعضی موارد هم دیده شده به علت شدت کم خونی لازم است روزی ۳ عدد قرص آهن مصرف کنند.

او ادامه داد: بعد از سن یائسگی که عادت‌های ماهانه قطع می‌شود، کم خونی و فقر آهن کمتری را مشاهده می‌کنیم، اگر در این سن کم خونی در فرد مشاهده شود، علت آن می‌تواند مشکلات گوارشی، تومور‌های روده‌ای و مشکل دفع و عدم جذب آهن باشد.

این جراح و متخصص زنان در خصوص کمبود کلسیم در بدن خانم‌ها بیان کرد: کلسیم، یکی دیگر از مواردی است که کمبود آن در بدن خانم‌ها باید حتما جبران شود. در دوران بارداری کلسیمی که توسط جنین از بدن مادر تغذیه می‌شود باعث بروز بیماری پوکی استخوان برای مادر می‌شود، بنابراین اکثر مادران در دوران بارداری باید ۵ واحد لبنیاتی را مصرف کنند تا کمبود کلسیم از دست رفته را جبران کنند. مصرف لبنیات در طول روز  یا مصرف قرص‌های مکمل کلسیم در کنار رژیم غذایی این کمبود را جبران می‌کند.

او ادامه داد: از ۵۰ سالگی یائسگی به وجود می‌آید و هم چنین بعد از این سن پوکی استخوان نیز تشدید می‌شود، بنابراین توصیه ما مصرف لبنیات کافی در رژیم غذایی، مکمل‌های کلسیم و انجام ورزش‌های روزانه برای پیشگیری از پوکی استخوان در سن یائسگی است.

نیرو منش اظهار کرد: ویتامین D یکی دیگر از ویتامین‌های مهمی است که حتما باید در رژیم غذایی خانم‌ها وجود داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد در جامعه ما کمبود این ویتامین به خصوص در بین خانم‌ها بسیار شایع است. کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری‌هایی مانند نرمی استخوان، انواع سرطان ها، ناباروری و مشکلات روحی و روانی می‌شود.

او با اشاره به اینکه منبع غذایی مهم ویتامین D ماهی و تخم مرغ است، گفت:  روش دیگر جذب این ویتامین مهم، تابش مستقیم نور خورشید به پوست است؛ بنابراین توجه به سبک زندگی و دریافت بیشتر آفتاب همچنین استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین D کمبود این ویتامین را جبران می‌کند و از آسیب‌های وارده به خانم‌ها در اثر کمبود ویتامین D پیشگیری می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما