شناسهٔ خبر: 48171050 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی کشور گفت‌وگو با آنا:

علت فوت کودک باردار سراوانی هنوز مشخص نیست/ کودک‌همسری جرم‌انگاری شده است

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی کشور گفت: هنوز علت مرگ کودک ۱۲ ساله باردار سراوانی مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه و خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا در خصوص گمانه‌های مطرح پیرامون فوت کودک باردار ۱۲ ساله سراوانی گفت: البته هنوز علت مرگ او بررسی و اعمال نشده است. موضوع بارداری کودک ۱۲ ساله به‌عنوان پدیده کودک‌همسری جرم‌انگاری شده است و باید به عنوان یک معضل کاملاً جدی در جامعه ما بررسی شود.

وی ادامه داد: ما در بحث حقوق کودکان و به‌خصوص حقوق شهروندی کودکان، نتوانستیم اقدام مؤثری در مورد حقوق شهروندی کودکان انجام دهیم. قوانینی هم که امروز در جامعه ما وجود دارد علی‌الخصوص قانون آخری که در خصوص کودکان در مجلس تصویب شده است حمایت‌ها را بیشتر کرده اما در واقعیت بی‌فایده است زیرا در بسیاری از مناطق کشور فرهنگ ازدواج دختر در سنین پایین پابرجاست که ناشی از تنوعات فرهنگی است.

محمدی عنوان کرد: برای تغییر در جامعه ابتدا باید روی باورهای مردم جامعه کار کنیم و از مسائل ریشه‌ای و اساسی جامعه غافل شویم.

فقر فرهنگی و اقتصادی علت اصلی کودک همسری

وی با اشاره به برخورد فرهنگ‌های مختلف با ازدواج در سنین پایین، ابراز کرد: علاوه بر اینکه باید تطابق بین قانونگذار و مجری‌ قانون وجود داشته باشد که منظور از این تطبیق اصلاح باورها و نگرش‌های جامعه است، بایستی در حوزه رفع معضلات جدی و ریشه‌ای اجتماعی جامعه مثل فقر و بیکاری هم بایستی کار کنیم.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی کشور ضمن تأکید بر این‌که ما باید در رابطه با حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های مدیریت‌نشده در کشور تصمیم جدی بگیریم و برنامه‌ریزی داشته باشیم افزود: امروز خیلی از کلان‌شهرهای ما به‌واسطه مهاجرت‌های مدیریت‌نشده دچار معضل بسیار سنگینی به اسم حاشیه‌نشینی شده‌اند. که در آن‌جا انواع ناهنجاری‌ها شکل می‌گیرد.

محمدی بیان کرد: معمولاً کودکان کار زود ازدواج می‌کنند که این مورد هم می‌تواند به عنوان یک معضل اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی کشور با تأکید بر این‌که اگر بگوییم فقط قوانین مشکل دارد این یک خطای بزرگ و استراتژیک است ادامه داد: فقط بحث قوانین نیست و نگرش‌های جامعه، معضلات ویژه جامعه از جمله آموزش‌های اجتماعی در حوزه تعلیم و تربیت در این زمینه نقش دارند. باید به همه اینها در یک بسته کاربردی نگاه کنیم و آن وقت است که می‌توانیم در رابطه با ریشه‌ها و عوامل ایجادکننده چنین معضلی مثل کودک‌همسری، بحث کنیم راهکارهای مقابله با آن را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: صرف برخورد قانونی با آن خانواده‌ای که کودک‌همسری را انتخاب کرده کفایت نمی‌کند. زیرا وقتی قانون از کودک‌همسری این کودک جلوگیری کند، بعضاً آسیب‌های دیگری برای همین کودک اتفاق می‌افتد، مثل کودک کار شدن، انحرافات جنسی و افسردگی!

محمدی با عنوان این‌که کودکی که هنوز به باروری‌های فکری نرسیده قدرت تصمیم‌گیری ندارد بیان کرد: در معضل کودک‌همسری کودک در شرایطی قرار می‌گیرد که خودش را در مواجهه با بار سنگینی از مسئولیت‌ها می‌بیند که دقیقاً در دورانی این مسئولیت‌ها متوجهش شده که او باید مشغول بازی و نشاط کودکی‌اش باشد و دنیای کودکی‌اش را بسازد اما باید به‌عنوان یک همسر، جور بارداری و خانه‌داری را تحمل کند. طبیعتاً این فرد به لحاظ روانی فرد آسیب‌دیده‌ای خواهد بود و مجبور است ناراحتی‌های جسمانی، روحی و روانی را تحمل کند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد خانواده‌هایی که به لحاظ اقتصادی از غنای کافی برخوردارند، بچه‌هایشان را در سن کودکی مجبور به ازدواج نمی‌کنند. بچه‌های آنها تحصیل می‌کنند و حداقل سن تحصیلات‌شان را به پایان می‌رسانند و بعد ازدواج می‌کنند. ولی در رابطه با خانواده‌های فقیر این اتفاق تقریباً می‌افتد.

وی با اشاره به این‌که باید نگرش‌ها و فرهنگ‌های مردم جامعه را تغییر دهیم عنوان کرد: محدودیت‌های قانونی زمینه را برای پدیده کودک ‌همسری به صورت غیررسمی باب می‌کند.

انتهای پیام/۴۱۶۱/پ

نظر شما