شناسهٔ خبر: 48120683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حکایت خاموشی‌های مکرر برق و گلایه‌مندی شهروندان بندرعباس

با گرم شدن تدریجی هوا و بالا رفتن مصرف برق متاثر از نیاز مردم به لوازم سرمایشی گاها خاموشی‌هایی خارج از برنامه و نامنظم رخ می دهد که اعتراض گسترده و گلایه مندی شهروندان نجیب بندرعباس را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد کمالی باغستانی در یادداشتی ذیل عنوان «حکایت خاموشی‌های مکرر برق و گلایه‌مندی شهروندان بندرعباس» آورده است:

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده آخرین جدول زمان بندی برنامه خاموشی ها از سوی شرکت توزیع نیروی برق در بهار امسال ارائه شد که آن هم به علت اظهار و نظرهای ضد و نقیض و نبود یک سیستم اطلاع رسانی شفاف و دقیق چندان مورد توجه مردم و شبکه‌های اجتماعی قرار نگرفت.

با گرم شدن تدریجی هوا و بالا رفتن مصرف برق متاثر از نیاز مردم به لوازم سرمایشی گاها خاموشی‌هایی خارج از برنامه و نامنظم رخ می دهد که اعتراض گسترده و گلایه مندی شهروندان نجیب بندرعباس را به دنبال داشته است.

به رغم اینکه از سوی مسئولین تاکید شده بود که این دسته از خاموشی‌های اضطراری که با هدف مدیریت صحیح بر شبکه توزیع برق اعمال میشود با اطلاع قبلی ببشتر از ۱.۵  ساعت نخواهد بود ولی بسیاری از شواهد و قرائن مبین این موضوع است که در برخی نواحی شهر بندرعباس، خاموشی‌ها به شکل مکرر و بدون اطلاع رسانی و خارج از برنامه بوده و در هر مرحله نیز قطعی برق بیش از دو ساعت به درازا می‌کشد که چنین رویکردی نمی تواند عادلانه باشد.

موضوع دیگری که نگرانی‌های مردم را به دنبال داشته، توجه جدی به مقوله سلامت مردم در شرایط کرونایی است چرا که اکثر بیماران کرونایی که در منزل بستری هستند، بخاطر برقی بودن دستگاه های اکسیژن ساز شدیدا دچاره مخاطره و پیامدهای ناگواری خواهند شد که ممکن است به قیمت جان مردم تمام شود.

حتی خاموشی در بیمارستان‌هایی که دارای ژنراتور برق اضطراری نیز هستند در روند عملکردهای دستگاه های اکسیژن ساز وقفه و اختلال ایجاد می‌کند و آخرین دغدغه به حق مردم نوسانات شدید و مستمر برق در برخی از محلات پرتراکم و فاقد زیرساخت مناسب بویژه در ساعات اوج مصرف است که بیم آن وجود دارد که  تجهیزات و لوازم برقی‌شان آسیب ببیند و در این شرایط نابسامان اقتصادی از عهده جایگزین نمودن آن یا هر گونه تعمیرات احتمالی بر نیایند.

 مشکلات موجود بر سر راه تولید برق بر هیچ کس پوشیده نیست ولی از آنجا که هنوز تا پایان فصل گرما مدت زمان زیادی باقی مانده به نظر می رسد شرکت توزیع برق استان باید به شکل جد به این موضوع بپردازد و با هدف کاهش دغدغه های مردم اقدامات ذیل را با قوت بیشتری دنبال کند.

از آنجا که درصدی از برق مورد نیاز استان مربوط به بخش های صنایع و اداره‌جات می باشد  نسبت به جدول خاموشی ها بازنگری لازم صورت گیرد. 

در تدوین جدول جدید خاموشی ها رعایت اصل عدالت و جامع نگری صورت گیرد تا مساوات رعایت شود. 

نسبت به اطلاع رسانی دقیق و شفاف توسط مراجع رسمی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی اقدام شایسته صورت پذیرد. 

از آنجا که یکی از دلایل به هم خوردن توازن تولید و توزیع برق، رواج پدیده ای به نام رمز ارزها و استخراج غیر مجاز ارز دیجیتال به وسیله تجهیزاتی است که فوق العاده برق بالایی مصرف می کنند لازم است شرکت توزیع برق به شکل ضربتی وارد عمل شده و پس از شناسایی این دسته از افراد متخلف که عمدتا برق مورد نیاز خود از طریق دستبرد به شبکه اصلی برق تامین می‌کنند، آنها را به مراجع قضایی و انتظامی معرفی کنند و در این راستا اماکن کارگاهی و فضاهای خارج از دسترس یکی از کانون های مهم دستبرد کاربران رمز ارزها می باشد که باید این حاشیه امنیت از آنها سلب شود.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

نظر شما