شناسهٔ خبر: 48085463 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

واکنش جمعیت هلال‌احمر به خبرسازی یک سایت خبری؛

نشر اکاذیب علیه هلال احمر برای سرپوش گذاشتن بر یک اتفاق انتخاباتی است

روابط عمومی جمعیت هلال احمر در واکنش به مطلب یک سایت خبری که اتهامات کذبی را به رئیس جمعیت هلال احمر نسبت داده بود، در مورد دلایل پشت پرده انتخاباتی توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، یک سایت خبری -چهارشنبه نهم تیرماه - با انتشار مطالبی کذب علیه رئیس جمعیت هلال احمر بدون ارائه هیچ سندی ادعا کرد که رئیس جمعیت هلال‌احمر به دنبال اخذ اقامت کشور دیگری است.

روح‌الله استاک مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر با ارسال متن جوابیه ای برای این سایت خبری متذکر شده است که ماجرای اصلی و پشت پرده این خبرسازی این بود که مدیران عالی جمعیت از سوء استفاده ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از امکانات هلال‌احمر جلوگیری کرده‌اند.

در متن این جوابیه آمده است: «در یک سایت خبری امروز بدون ارائه هیچ‌گونه مستندات، خبر کذبی را با عنوان « رئیس جمعیت هلال احمر به دنبال اخذ اقامت «امارات متحدی عربی !» منتشر کرده که بیشتر از آنکه خبررسانی باشد، خبرسازی علیه اقدام به موقع مسئولان جمعیت هلال احمر برای پیشگیری از سوء استفاده رئیس ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ظرفیت اعضاء جمعیت به نفع این کاندیدا بوده است.»

این جوابیه می‌افزاید:‌ «پرهیز از فعالیت‌های سیاسی یکی از اصول همیشگی جمعیت هلال احمر در تمامی موقعیت‌ها بوده و هست و در همین راستا همزمان با حضور پررنگ اعضای جمعیت هلال احمر در پیشگیری و کنترل شیوع کرونا در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، مسئولان جمعیت هلال احمر با اطلاع یافتن از تلاش رئیس ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری جهت سواستفاده از شبکه اعضای جمعیت هلال احمر در چند استان غربی کشور، اقدام به برخورد قاطع و پیشگیرانه کردند و مانع از بهره‌برداری سیاسی از این نهاد عام‌المنفعه شدند. اقدامی که تیم رسانه‌ای این نامزد ریاست جمهوری را برآشفت.»

این جوابیه یادآور می‌شود: «حال بعد از برگزاری شکوهمند انتخابات ۲۸ خرداد، تیم رسانه‌ای نامزد شکست خورده به جهت انتقام، بدون اطلاع دقیق و داشتن ادله لازم اقدام به نشر اکاذیب کرده است تا به گمان خویش از مدیر قانونمند و پاک‌دست هلال‌احمر انتقام بگیرد. مدیری که بعد از انتصاب در اسفند ۱۳۹۸ توانست با مدیریت جهادی و شبانه روزی، اعتبار و سرمایه اجتماعی هلال احمر در اذهان مردم شریف ایران را بازسازی کند و با کوتاه کردن دست مدیران فاسد، گامی بلند در راستای کارآمدی این نهاد عام المنفعه بردارد.»

این جوابیه اضافه می‌کند:‌ «مدیری که با همفکری و همیاری کارکنان، امدادگران، داوطلبان و جوانان در ۱۶ ماه گذشته و در شرایط تحریم توانسته است ظرفیت انبارهای امدادی را ارتقاء بخشد. ناوگان زمینی و هوایی جمعیت هلال احمر را به روزرسانی کند و طرح عظیم و ماندگار خانه‌های هلال را به ثمر نشاند.»

این جوابیه می‌افزاید: «مدیری که با کار جهادی توانست در زلزله سی سخت، در کمتر از یک ساعت نیروهای امدادی را برای کمک به زلزله زدگان به این شهر گسیل کند و در پاندومی کرونا با اجرای طرح‌های متعدد به یاری مردم بشتابد و آن‌گاه که نیاز به واردات واکسن شد با دلسوزی و کار شبانه روزی، چند ملیون دز واکسن کرونا را در شرایطی که کشور از تحریم‌های ضد انسانی رنج می‌برد وارد کشور کند.»

در متن این جوابیه آمده است: «در این میان اما برای رفع اتهام واردشده و تنویر افکار عمومی لازم به ذکر است که روسای سابق جمعیت هلال احمر براساس جایگاه حقوقی و به جهت بازدید فصلی از مجموعه های تحت مدیریت هلال‌احمر در کشور امارات، مجوز اقامت موقت را دریافت می کردند تا تردد به این کشور تسهیل شود و بعد از پایان مسئولیت، این مجوز به صورت خودکار لغو می شد. ولی دکتر کریم همتی ریاست فعلی جمعیت هلال‌احمر بر خلاف روسای سابق از دریافت این امکان جهت رسیدگی به مراکز هلال‌احمر ایران در آن کشور خودداری کرد. گرچه اگر این امتناع نیز صورت نمی‌گرفت؛ هیچ اقدام غیرقانونی و خلاف عرفی رخ نداده بود. اما او هیچ‌گاه از این اختیار استفاده نکرد و تاکید می‌شود که درخواست هیچ نوع اقامتی را از کشور امارات متحده عربی نداشته‌است.»

این جوابیه می‌افزاید:‌«مجددا به مدیران این وب سایت و تیم رسانه ای نامزد شکست خورده انتخابات که از اقدامات قانونی مدیر ارشد هلال احمر در دوران رقابت‌های انتخاباتی برآشفته شدند؛ یادآور می شویم که طبق اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر جمعیت های ملی حق هیچ‌گونه جهت‌گیری نسبت به ملیت، نژاد، عقیده مذهبی، طبقه یا عقاید سیاسی ندارند و تلاش می‌کنند تا با توجه به نیاز افراد، رنج ایشان را التیام بخشیده و موارد حیاتی جوامع انسانی را در اولویت خود قرار دهند. در همین راستا جمعیت هلال احمر به منظور بهره‌ بردن از اطمینان همگانی، در رقابت‌های سیاسی از هیچ طرفی جانب داری نمی‌کند و در هیچ زمانی در مناقشه‌های سیاسی، نژادی، مذهبی و یا ایدئولوژی شرکت نخواهد کرد. طبق همین قواعد و اصول حاکم بر جمعیت‌های ملی، استقلال جمعیت هلال احمر نیز باید حفظ شود. نمایندگان محلی ضمن آن که در خدمت انسان‌ دوستانه دولت‌های خود نقش کمکی را ایفا خواهند کرد و منطبق با قوانین کشور متبوع خود خواهند بود؛ باید همواره استقلال خود را حفظ کرده و در مسائل سیاسی دخالت نکنند تا بتوانند منطبق با اصول نهضت عمل کنند.»

در این جوابیه تاکید شده است:‌ «بر همین اساس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز همواره تلاش کرده که با وجود متعهد بودن به قوانین جمهوری اسلامی ایران از ورود به کنش‌های سیاسی خودداری کند. نمونه بارز این مهم را می توان در انتخابات ۱۴۰۰ مشاهده کرد که رئیس و دبیرکل جمعیت هلال احمر، کلیه پرسنل و زیرمجموعه ها را از استفاده از ظرفیت‌ها وامکانات هلال احمر به نفع هرکدام از نامزدها منع کردند. اما با تمام توان در کنار مجریان انتخابات حاضر شدند و بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شعبه‌های اخذ رای نظارت کردند تا مردم بتوانند با آسودگی خاطر در این انتخابات شرکت کنند و این عاملی ضروری برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و پیشگسری از افزایش بیماری کرونا بود که توسط این جمعیت انجام شد.»

انتهای پیام/۴۱۵۸/

نظر شما