شناسهٔ خبر: 48045550 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

کاهش فوتی‌ها و ابتلا به کرونا در مراکز توانبخشی/ضرورت واکسیناسیون مراکز پرخطر

مدیرکل مراکز مراقبتی توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: با انجام واکسیناسیون در مراکز توان بخشی شبانه‌روزی، میزان ابتلاء و فوت به طور محسوس کاهش یافته که این دستاورد ضرورت واکسیناسیون مراکز پرخطر را بیش از پیش و به ویژه تزریق به موقع دوز دوم در مراکزی که دوز اول را دریافت کرده‌اند، مشخص می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، مصطفی سراج با اشاره به آخرین آمار مربوط به واکسیناسیون مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تا روز گذشته (هفتم تیر ۱۴۰۰)، اظهار کرد: تعداد کل واکسیناسیون سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان ۱۸ هزار و ۴۷۴ نفر یعنی قریب به ۹۰ درصد سالمندان و پرسنل این مراکز است که واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد کل واکسیناسیون سایر گروه‌ها اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران روانی مزمن ۳۶ هزار و ۵۷۹ نفر یعنی حدود ۷۳ درصد، واکسیناسیون کلیه مراکز اعم از سالمندان و افراد دارای معلولیت ۵۵۰۵۳ نفر یعنی حدود ۷۷ درصد و تعداد افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند نیز ۲۲ هزار و ۶۴۵ نفر است.

به گفته سراج، برخی از مراکز توانبخشی حوزه مأموریت سه دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سمنان و علوم پزشکی ایران در استان تهران، هنوز واکسن دوز اول را دریافت نکرده‌اند و این سازمان درخواست دارد این دانشگاه‌ها هم همانند سایر دانشگاه‌ها در فرآیند واکسیناسیون تسریع داشته باشند.

مدیرکل مراکز مراقبتی توانبخشی تصریح کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فاز دوم واکسیناسیون عمومی به سالمندان و بیماران زمینه‌ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴ سال اختصاص داده شده و در حال حاضر نیز بیش از ۸۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید تحت پوشش سازمان در خانواده حضور دارند که عمدتاً علاوه بر بیماری زمینه‌ای با محدودیت‌های متعددی مثل فرد دارای آسیب نخاعی بسترگرا و … مواجه هستند.

وی افزود: لذا انتظار داریم با توجه به ورود واکسن‌های ایرانی به چرخه واکسیناسیون و واردات جدید، جامعه هدف سازمان در فاز دوم در اولویت قرار گیرد و مطابق اطلاعات و آماری که در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دادیم پیش بینی لازم صورت گیرد و ضرورت واکسیناسیون این گروه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شود.

سراج ضمن تشکر از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همکاران معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، تصریح کرد: مدیریت و مهار پایدار بیماری در مراکز مراقبتی باید مورد توجه قرار گیرد چراکه ارتباط مستقیمی با واکسیناسیون افراد جدیدی که در مراکز پذیرش و وارد می‌شوند دارد. نباید مورد غفلت قرار گیرد. این موضوع را گاهی در استان‌ها می‌بینیم که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل مراکز مراقبتی توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان گفت: به طور مستمر اگر قرار است این کنترل پایدار باشد باید آمادگی لازم برای پوشش واکسیناسیون افراد جدیدی که وارد می‌شوند و عمدتاً افراد مجهول الهویه و فاقد سرپرست مؤثر هستند، وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما