شناسهٔ خبر: 47980059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

نتایج یک پژوهش درباره واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای نشان داد:

هر فروشگاه زنجیرهای جایگزین ۵۰ واحد خرده فروشی سنتی

صاحب‌خبر - یک پژوهشگر حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت سازمان‌های صنفی ضمن تشریح تحولات پیش روی خرده ‌فروشی‌ها، پیش بینی کرد که احتمالا در آینده تعداد جامعه صنفی کاهش و جامعه کارگری افزایش می‌یابد و این موضوع به دلیل تبعات مختلفی که دارد باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد. هادی حدادی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که پنج کلان حوزه در حوزه اصناف تاثیر گذار است، اظهار کرد: چالش اول برای اصناف افزایش بی رویه تعداد هایپرمارکت‌هاست که نمونه بارز آن در غرب تهران ایجاد شده است. این نوع فروشگاه‌ها روند خرده‌فروشی را دچار اختلال کرده و هر هایپر مارکت ممکن است باعث شود تا ۵۰ خرده فروشی فعالیت خود را متوقف کنند که هر کدام ممکن است تا سه نفر شاغل داشته باشند. به گفته وی، کلان‌روند دوم فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که ابعاد متوسط دارند و به شدت در حال گسترش هستند و برخی از برندهای آن ها حتی قصد دارند در سال شعبه‌های خود را چهار برابر کنند. این فروشگاه‌ها عمدتا در سطح محلات تغییراتی ایجاد می‌کنند. این پژوهشگر حوزه سیاست گذاری روند سوم را فروشگاه‌های مجازی ذکر کرد که با شیوع ویروس کرونا گسترش پیدا کردند و گفت: اهمیت این موضوع از آن جایی است که دیگر فقط اصناف مربوط به محصولات غذایی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه طیف گسترده تری از فروشگاه‌های مختلف خرده فروشی ممکن است از این وضعیت دچار مشکل شوند. حدادی، عامل دیگر تاثیرگذار بر فعالیت اصناف را کاهش قدرت خرید خانوار طی ۱۰ سال اخیر دانست که بعد از شیوع ویروس کرونا فشار بیشتری بر صنوف وارد کرده است و گفت: آخرین عامل تغییر سطح سواد و طبقه اجتماعی صنوف است. وی همچنین گفت که نتایج برخی پژوهش‌ها در این حوزه نشان می‌دهد با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع5 کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود و مطابق آمارهای تجربی تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند باعث تعطیلی ۵۰ واحد خرده‌فروشی سنتی شود. همچنین هم اکنون فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمی حدود ۱۵ درصد از بازار خرده‌فروشی کشور را در دست دارند و سهم بازار فروش اینترنتی و آنلاین خرده فروشی نیز حدود 4 تا 5 درصد از کل بازار خرده فروشی‌ تخمین زده می‌شود که البته سالیانه رشد بالایی را تجربه می‌کند. این در حالی است که به گفته وی، سهم زنجیره خرده فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه ‌یافته و نیمه توسعه ‌یافته حدود ۵۴ درصد و در کشورهای توسعه‌ یافته ۸۲ درصد است؛ بنابراین فاصله ایران با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد. البته در سال گذشته در سبد خرید مردم به صورت میانگین ۵۰ درصد سهم کالاهای اساسی بود که رشدی حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال‌‍‌های گذشته داشته و این در حالی است که کالاهای اساسی برای خرده‌فروشی‌ها سودزا نیستند.

نظر شما