شناسهٔ خبر: 47972107 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نسل‌کشی سازمان‌یافته بومیان کانادا؛

رسوایی بیشتر دولت ترودو با کشف گورهای دسته‌جمعی بیشتر

کشف یک گور دسته‌جمعی دیگر در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی سابق با ۷۵۱ جسد که بیشترشان کودک هستند بار دیگر نسل‌کشی سازمان‌یافته سرخ‌پوستان را در کانادای مدعی آزادی و امنیت زیر ذره‌بین فعالان حقوق بشر برده است.

صاحب‌خبر -

گروه جهان خبرگزاری آنا - سید حامد رحمتی؛ وقتی در اوایل خردادماه رسانه‌های جهان از کشف یک گور دسته‌جمعی حاوی بقایای ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی سابق در استان بریتیش کلمبیا کانادا خبر دادند مقامات اوتاوا اصلاً به گستردگی این رسوایی حقوق بشری و فشاری که باید در آینده نزدیک تحمل کنند واقف نبودند اما وقتی فعالان حقوق بشر به حمایت از دادخواهی قبایل سرخ‌پوست منطقه همت گماردند و قرار گذاشتند که همه سایت‌هایی که سابقاً مدرسه شبانه‌روزی در آن‌ها فعال بوده را بررسی کنند زنگ هشدار برای مقامات مدعی حقوق بشر در کانادا هم به صدا درآمد و بار دیگر مشخص شد که ماه برای همیشه پشت ابر باقی نمی‌ماند.

کاهش موارد ابتلا به کووید۱۹ را می‌بینیم اما در مزارع و خانه‌های سالمندان  هنوزهست؛ جاستین ترودو جاستین ترودو زیر ذره‌بین فعالان حقوق بشر

ضرورت فشار بین‌المللی بر دولت کانادا برای به رسمیت شناختن حقوق بومیان

نیویورک‌تایمز روز پنجشنبه در گزارشی از قول رهبران گروه‌های بومی کانادا نوشت که جستجوی آن‌ها در محوطه‌ای در ایالت ساسکواچان که در سال‌های دور مدرسه شبانه‌روزی بوده به کشف ۷۵۱ جسد انجامیده که اغلب آن‌ها کودک بوده‌اند و در یک قبرستان در قبرهایی بی‌نام‌ونشان دفن شده بودند.

به گواهی تاریخ از زمان شکل‌گیری کانادا در قرن ۱۹ میلادی، دولت این کشور، کودکان بومیان کانادا را از خانواده و قبیله جدا می‌کرد و آن‌ها را در مدارس شبانه‌روزی نگهداری کرده یا نزد خانواده‌های سفیدپوست به فرزندخواندگی می‌فرستاد.

در طی دهه‌ها داستان‌هایی از ناپدید شدن هزاران کودک سرخ‌پوست در مدارش شبانه‌روزی بر سر زبان‌ها بود اما مردم به دلیل گذر زمان به این داستان‌ها شک می‌کردند

برنامه فوق در راستای ممنوعیت استفاده از زبان مادری صورت می‌گرفت و بر اساس آن کودکان بومی که از اوضاع معیشتی خوبی هم برخوردار نبودند در مدارس شبانه‌روزی وابسته به کلیساهای کاتولیک اسکان داده می‌شدند.

طبق برخی گزارش‌ها، کودکان بومی کانادا که از این مدارس فارغ‌التحصیل شدند، کودکانی باروح مرده و آزرده بودند.

اسناد موجود نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدرارس در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست دادند.

لازم به ذکر است که روزان کازیمیر رئیس قبیله TteS در شهر کملوپس استان بریتیش کلمبیا در پی کشف گور دسته‌جمعی در اوایل خردادماه گفت: مرگ این تعداد از کودکان بومی در هیچ‌کدام از اسناد مدرسه ثبت‌نشده است که به‌خودی‌خود شاهدی بر مقصر بودن مقامات مدرسه در مرگ این کودکان است.

نکته مهم اینجاست که بیش از ۱۵۰ مدرسه شبانه‌روزی در کانادا فعالیت می‌کردند که کملوپس تنها یکی از آن‌هاست.

پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی در مدارس شبانه‌روزی بومیان کانادا به جهانیان هشدار می‌دهد که در قرون گذشته یک نسل‌کشی سیستماتیک در کانادا جایی که سیستم مدارس شبانه‌روزی در سال‌های ۱۸۳۱ تا ۱۹۹۶، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی را در چارچوب برنامه جذب بومیان به جامعه کانادایی به‌اجبار از خانواده‌هایشان جدا کرد رخ‌داده است.

نیویورک‌تایمز در این زمینه می‌نویسد که در سال ۱۸۹۸ میلادی یک مدرسه شبانه‌روزی مذهبی ایرلندی درهایش را به روی کودکان بومی باز کرد و در سال ۱۹۹۶ به کار خود خاتمه داد. کلیسای رومن کاتولیک سرپرستی این نوع مدارس را بر عهده داشت.

این روزنامه آمریکایی به نقل از رهبر یکی از قبیله‌های کانادا می‌نویسد: ما کار جستجوی راداری را در دوم ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ در ایالت ساسکواچان در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی شروع کردیم و تا حالا توانسته‌ایم ۷۵۱ قبر بی‌نشان بیابیم.

وی ادامه می‌دهد که رادار ما خطایی برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد دارد که به ما می‌گوید وجود دست‌کم ۶۰۰ قبر قطعی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که همه این اجساد مربوط به کودکان است اما بر اساس اظهارات مردم منطقه هم کودک و هم بزرگ‌سال در این قبرستان دفن شده بودند.

بیشتر بخوانید:

کشف گور دسته‌جمعی کودکان در کانادای مدعی حقوق بشر

پاتک حقوق بشری ایران و چین به کانادا

این رئیس قبیله سرخ‌پوست تنها گناه این کودکان را بومی بودن آن‌ها می‌داند. سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که ماجرایی مشابه در آن‌ها اتفاق افتاده است. در طی دهه‌ها داستان‌هایی از ناپدید شدن هزاران کودک در مدارش شبانه‌روزی بر سر زبان‌ها بود اما مردم به دلیل گذر زمان به این داستان‌ها شک می‌کردند اما کشف این دو گور دسته‌جمعی ما را به یاد دوره‌ای می‌اندازد که خانواده‌های بومی در غم از دست دادن ناگهانی هزاران کودک دچار بحران‌های روحی عمیق شده بودند.

بابی کامرون رئیس یک قبیله سرخ‌پوست از فدراسیون اقتدار مردم بومی در این زمینه می‌گوید: این جنایت علیه بشریت و تجاوز به مردم اصلی یک سرزمین است.

به نوشته نیویورک‌تایمز کشف گورهای دسته‌جمعی در کانادا دولت جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا را که تا همین امروز هم با قوانین قرن نوزدهمی بر مناطق بومی‌نشین کانادا حکم می‌راند تحت‌فشار زیادی قرار داده است.

بابی کامرون امیدوار است که افشاگری‌های اخیر در خصوص این گورها به خواسته مردم بومی کانادا برای داشتن خودمختاری سیاسی کمک کند. وی می‌گوید: ما دیگر خسته شده‌ایم از بس شنیده‌ایم چه کار بکنیم و چگونه زندگی بکنیم.

به گفته کامرون هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا این کودکان براثر شیوع یک بیماری جان خود را ازد دست داده‌اند، آیا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند یا در معرض خشونت جسمی و روحی بوده‌اند.

برخی از دانش آموزان سابق این مدارس شبانه‌روزی گفته‌اند که اجساد نوزادانی که از دختران در این مدارس زاده می‌شدند توسط کشیش‌ها سوزانده می‌شدند که نشان از تجاوز به دخترانی دارد که در این مدارس عمر سپری می‌کردند.

دولت کانادا در طول تاریخ سرزمین‌های بومیان را غارت کرده، آنان را به قتل رسانده و فرهنگ بومیان را از بین برده است

یک کمیسیون حقیقت یاب که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شد تا در خصوص این مدارس تحقیق کند مرگ این‌همه کودک بومی را نسل‌کشی می‌داند. بسیاری از کودکان هرگز به خانه بازنگشتند و به خانواده‌های آن‌ها فقط توضیح مبهمی از سرنوشت فرزندانشان داده می‌شد یا حتی همین امر هم انجام نمی‌شد. ۱۵۰ مدرسه با حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی در خلال سال‌های ۱۸۳۱ تا ۱۹۹۶ در وحشت زندگی کردند.

هنوز همه ابعاد نسل‌کشی ۱۷۵ ساله بومیان در کانادا مشخص نشده است

کمیسیون می‌گوید که چهار هزار و یک‌صد کودک ساکن در این مدارس در سطح کشور ناپدید شدند اما مورای سینکلر قاضی سابق بومی در ایمیل خود ماه گذشته نوشت که این تعداد بیش از ۱۰ هزار نفر است.

در راستای کمپین جهانی برای پاسخگو کردن دولت کانادا به نقض حقوق بشر و کشتار سازمان‌یافته بومیان این کشور چند روز پیش جیانگ روی نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو سوئیس در نشست بررسی وضعیت حقوق بشر بومیان ساکن کانادا در حاشیه چهل و هفتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، به نمایندگی از چندین کشور ازجمله روسیه و ایران از کانادا خواست بلافاصله دست از نقض حقوق این گروه از شهروندان خود بردارد.

کشف گور دسته‌جمعی کودکان در کانادای مدعی حقوق بشر

جیانگ در این نشست ضمن ابراز نگرانی عمیق نسبت به نقض جدی حقوق بومیان کانادایی گفت: دولت کانادا در طول تاریخ سرزمین‌های بومیان را غارت کرده، آنان را به قتل رسانده و فرهنگ بومیان را از بین برده است. کشف اجساد بیش از ۲۰۰ کودک در یکی از مدارس شبانه‌روزی کانادا جهان را شوکه کرده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: از کانادا می‌خواهیم ضمن بررسی جامع و بی‌طرفانه همه موارد نقض حقوق بشر در میان بومیان این کشور به‌ویژه پرونده اجساد کودکان مدرسه شبانه‌روزی، عاملان این جنایت را پای میز محاکمه بکشاند و باعث آرامش بازماندگان قربانیان شود.

او همچنین با ابراز نگرانی نسبت به موارد تبعیض و برخوردهای غیرانسانی در اردوگاه‌های پناه‌جویان در کانادا گفت که تنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴، کانادا به‌طور غیرقانونی هزاران مهاجر را بازداشت کرده است.

این مقام چینی افزود: ما عمیقاً نگران کشته شدن مردم بی‌گناه توسط سربازان کانادایی در کشورهای دیگر و تبعیض نژادی سازمان‌یافته در کانادا هستیم. ما از کانادا می‌خواهیم فوراً نقض حقوق بشر را متوقف کند و از شورای حقوق بشر، دفتر کمیسیونر حقوق بشر و دیگر سازوکارهای ویژه نیز می‌خواهیم که به مسائل حقوق بشر در کانادا توجه بیشتری نشان دهند.

انتهای پیام/۴۱۵۵/

نظر شما