شناسهٔ خبر: 47969524 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وقتی اساسنامه فدراسیون فوتبال اعتبار اجرایی ندارد

مدیرانی با احکام بی‌اعتبار/ عزیزی‌خادم بر مدار بی‌قانونی!

مرتضی یعقوبی

حکم ماموریت برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال از جمله دبیرکل و نواب رئیس این فدراسیون، باطل شده و اعتبار قانونی ندارد اما این افراد به علت بی‌توجهی عزیزی‌خادم به اساسنامه و آیین نامه اجرایی و قانونی فدراسیون، همچنان در حال انجام ماموریت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، موفقیت تیم ملی ایران در بحرین و پشت سر گذاشتن بحران اصلی خانواده فوتبال، اکنون شهاب‌الدین عزیزی خادم باید توجه خود را به قانونی شکنی عمدی یا سهوی نسبت به اجرای اساسنامه معطوف کند چرا که حکم ماموریت برخی از منصوبان ایران فدراسیون در دوره جدید به پایان رسیده و در واقع آن‌ها به طور غیرقانونی سمت‌های خود را عهده‌دار هستند.

مشکل کنونی فدراسیون فوتبال به اتمام مهلت سه ماهه ماموریت برخی از مسئولان ارکان و کمیته‌های مختلف این فدراسیون به عنوان سرپرست است که با وجود تذاکرات متعدد اهالی فوتبال و رسانه‌ها، عزیزی خادم و اعضای هیات رئیسه هیچ توجهی به وضعیت موجود ندارند.

این وضعیت به علت احکام صادر شده از سوی این فدراسیون در حدود 4 ماه گذشته است که تقریبا تمام نفرات به عنوان "سرپرست" مشغول به کار شده‌اند و حالا با گذشت مدت زمان قانونی دوران سرپرستی، باید از کار بی کار شوند یا حکم ریاست خود را دریافت کند.

در طبق بند 8 ماده 67 اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که در آذر 1399 به تصویب با تایید اعضای مجمع این فدراسیون رسیده است، «هر گاه پست دبیرکل یا هر یک از پست‌های فدراسیون فوتبال به هر دلیل از جمله استعفاء، اخراج، عزل، فوت و تعلیق، بلاتصدی شد، رئیس فدراسیون می‌تواند برای آن پست حداکثر به مدت سه ماه سرپرست تعیین کند. مگر اینکه در اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد.»

با توجه به همین ماده قانونی، از مدت زمان سرپرستی دبیرکل فدراسیون فوتبال، نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم بیش از سه ماه (حدود 105 روز) می‌گذرد و قانونا آن‌ها نمی‌تواند دستورات هیات رئیسه و کمیته‌ها و دپارتمان‌های این فدراسیون را به منظور اجرا، امضاء کند.

علاوه بر این، اکثر کمیته‌ها و دپارتمان‌های این فدراسیون هم همچنان با سرپرست اداره می‌شوند که حکم ماموریت آن‌ها هم در روزهای آینده منقضی خواهد شد ولی فدراسیون فوتبال هیچ پاسخ و برنامه‌ای برای جلوگیری از قانون‌شکنی و عدم اجرای اساسنامه ندارد.

همچنین هیچ اقدامی در این مدت زمان نسبت به تعیین و تکلیف کمیته‌های مستقل فدراسیون فوتبال مانند کمیته‌های قضایی و مالی نشده است که از مهم‌ترین دستاوردهای اساسنامه جدید محسوب می‌شود.

علت اصلی پیش‌بینی چنین قانونی در اساسنامه، به اختیارات محدود سرپرست‌ها مربوط می‌شود که معمولا برای یک دوره کوتاه و رسیدن به نتیجه نهایی، از برخی افراد به عنوان سرپرست استفاده می‌شود. در ایران، سرپرست به کسانی اطلاق می‌شود که برای مدت زمانی کوتاه به مدت سه ماه، به عنوان مدیر موقت فعالیت می‌کنند و حکمی برای ماموریت خود دریافت نمی کنند و در نتیجه دارای اختیارات تام همانند رئیس نیستند.

با توجه به اینکه معمولا برای تشکیل جلسه هیات رئیسه، باید از قبل اطلاع‌رسانی لازم انجام و موضوع جلسه اعلام شود – که تاکنون برای جلسه آینده انجام نشده است – این وضعیت تا حدود یک ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت و مشخص نیست چرا عزیزی خادم سر لجبازی با اساسنامه فدراسیون و قانونی شکنی دارد؟

انتهای پیام

نظر شما