شناسهٔ خبر: 47969511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مشکلات استخوانی که کارمندان را تهدید می‌کند

یک فیزیوتراپیست گفت: صحیح نشستن، نوع صندلی و میزان ساعتی که فرد باید به طور ثابت بنشیند در پیشگیری از افزایش قوس کمر بسیار موثر است.

صاحب‌خبر -

محمد رضا واعظی فیزیوتراپیست، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری‌های شایع اسکلتی میان کارمندان بیان کرد: در ستون فقرات چند قوس داریم که به قوس گردنی، قوس پشتی یا قوز معروف است. عوارض شایعی مانند بیرون زدگی دیسک، انحرافات ستون فقرات و افزایش قوس ناحیه پشتی نیز بیشتر در این ۳ بخش ایجاد می‌شود.

او گفت: دیسک افرادی که طولانی مدت به صورت ثابت پشت میز می‌نشینند، تحت فشار قرار می‌گیرد. مهره‌ها به دیسک فشار وارد می‌کنند و در این شرایط خون رسانی به درستی به این قسمت صورت نمی‌گیرد، بنابراین این ناحیه ضعیف شده و دچار بیرون زدگی می‌شود.

واعظی افزود: در انحرافات ستون فقرات زاویه قوسی که در بین ۲ ناحیه پشتی است، از حالت طبیعی بیشتر می‌شود در این شرایط مهره‌ها به هم نزدیک شده و چون وزن ستون فقرات روی مهره هاست، قوس در این قسمت بیشتر می‌شود ؛ در نتیجه باعث انحراف ستون فقرات می‌شود.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: هنگامی که سر و گردن شخص طولانی مدت در حالت ثابت و رو به جلو قرار می‌گیرد عارضه خاصی ایجاد می‌شود که اصطلاحا به آن حالت سر رو به جلو می‌گویند. این اتفاق به خصوص در افرادی که سرشان به طور دائم رو به جلو است و با سیستم کار می‌کنند، رخ می‌دهد، در این حالت گردن از پشت دچار کوتاهی شده و بازگشت آن به حالت طبیعی در طولانی مدت دشوار است.

او ادامه داد: در کارمندان و افرادی که طولانی مدت پشت میز می‌نشینند مواردی مانند صحیح نشستن، نوع صندلی و میزان ساعتی که فرد باید به طور ثابت بنشیند، بسیار مهم است. این افراد حتما باید پشت کمر خود یک بالشت کوچک قرار دهند تا قوس پشت کمر را حفظ کند. اگر این موارد رعایت نشود، قوس کمر بیشتر شده و باعث فشار به دیسک‌ها و انحرافات ستون فقرات می‌شود.

واعظی بیان کرد: نوع صندلی که این کارمندان استفاده می‌کنند، حتما باید بافت نرمی داشته باشد. در غیر این صورت فشاری که از سمت پایین به دیسک‌ها وارد شده باعث کمر درد و افزایش قوس کمر می‌شود. استفاده از بافت‌های تیوپ مانند در محل نشستن هم بسیار مناسب است.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: حفظ راستای صندلی و میز به طوری که ستون فقرات و گردن در حالت صاف قرار گیرد از موارد پیشگیری در  افزایش قوس کمر است.

ورزش‌های مناسب برای کمتر کردن آسیب‌ها

واعظی گفت: اگر راستای ستون فقرات حفظ شود و شرایط صندلی و میز به طور کامل رعایت شود، در این شرایط هم به این دلیل که مهره‌ها سنگین وزن اند، فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌شود.

او افزود: انجام ورزش‌های کششی باعث فشار کمتری به دیسک می‌شود و در این شرایط، خون رسانی به طور کامل انجام شده و باعث کشش در گردن و قوس کمر می‌شود.

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: انجام تمرین‌های تنفسی به حالتی که دست‌ها به سمت بالا قلاب شوند هم باعث کشش ستون فقرات می‌شود. قدم زدن در محیط کار هم از موارد خون رسانی و تغذیه به مهره‌ها و دیسک است.

انتهای پیام / 

نظر شما