شناسهٔ خبر: 47969414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ظفری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

پیک دوباره کرونا می‌توانست مشارکت در انتخابات را کاهش دهد

یک کارشناس مسائل راهبردی گفت: ۱۱ درصد از کسانی که قصد مشارکت در انتخابات داشتند پیش‌تر گفته بودند اگر کرونا دوباره پیک بزند احتمال کم رنگ شدن حضورشان وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین ظفری کارشناس مسائل راهبردی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: حدود ۴۹ درصد از کسانی که رأی داده اند در شرایطی پای صندوق رأی آمدند که کشور نسبت به سال‌های قبل در مشکلات اقتصادی قرار داشت، علاوه بر آن پیامد‌های کرونا و به تبع آن نارضایتی‌های موجود جامعه، شمار مالباختگان در بورس، وضعیت سرسام آور بازار‌های مسکن طلا و دلار بر مشکلات روز مردم اضافه می‌کرد.

او ادامه داد: ریسک مردم پای صندوق‌های رأی بیش از همه به دلیل کرونا کاملاً مشهود بود و می‌توان گفت ۱۱ درصد از کسانی که قصد مشارکت در انتخابات داشتند پیش‌تر گفته بودند اگر کرونا دوباره پیک بزند احتمال کم رنگ شدن حضورشان پای صندوق رأی وجود دارد.

این کارشناس گفت: انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در شرایطی برگزار شد که حدود ۶۰ کشور انتخابات گوناگون خود را به دلیل کرونا عقب انداخته بودند و تقریباً ۳۰ کشوری که انتخابات خود را برگزار کرده بودند با ۱۰ یا ۱۵ درصد کاهش مشارکت مردمی مواجه بودند. نکته دیگری که در تحلیل شرایط جامعه می‌توان به آن اشاره کرد نیرو‌های اجتماعی و سیاسی بودند که بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبیدند و آمدند و گفتند اگر ما تأیید صلاحیت نشویم رأی نخواهیم داد و بدنه کشور را هم به رأی ندادن تشویق کردند.

ظفری افزود: بخش دیگری از گروه‌های سیاسی هم اگر تشویق به رأی ندادن نکردند کمکی هم به پای صندوق‌های رأی آوردن مردم نکردند و حضور فعال و مثبتی هم از خود نشان ندادند، بخش دیگر را می‌توان فعالیت رسانه‌ای و تحریم سازمان یافته‌ای عنوان کرد که بر طبل رأی بی رأی می‌کوبیدند.

او ادامه داد: جالب اینجاست که در ۲۰ سال گذشته برای اولین بار بود که رسانه‌های خارجی علی رغم اختلافات بسیاری که داشتند از منافقین و سلطنت طلب‌ها و معاندین هم دست شده و به صورت منسجم تبلیغ تحریم انتخابات می‌کردند.

ظفری تصریح کرد:، اما در داخل کشور کسانی که پای صندوق رأی آمدند آن‌هایی بودند که معمولاً در هر شرایطی پای صندوق می‌آیند و به تعبیری افرادی هستند که با دلبستگی، همبستگی و به تعبیر شبکه‌های خارجی، هسته سخت نظام هستند. جالب اینجاست که بدانید مشارکت ۱۵ یا ۲۰ درصدی مردم در هر کشوری نشان دهنده حضور وابستگان و هسته سخت هر نظام و تشکیلاتی است بنابراین در کشور ما حضور ۴۹ درصدی مردم پای صندوق رأی به تعبیر تحلیل گران حضور معقول به نظر می‌رسد.

میثم مهدیار دیگر کارشناس مسائل اجتماعی حاضر در برنامه این حجم از حضور مردم و مشارکت مردمی در انتخابات را چشمگیر عنوان کرد و افزود: طبق انتظارات و تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های پیشین، حضور مردم را ۱۰ درصد کمتر پیش‌بینی کرده بودیم.

حسین ظفری در سوی دیگر استودیو به تعداد آرای باطله در صندوق‌ها اشاره کرد و افزود: کسانی که اقدام به انداختن رأی باطل کردن یا کاندیدای مورد نظرشان در لیست وجود نداشته و یا نارضایتی از عملکرد قوه مجریه داشته‌اند، اما با این حال میان حضور در انتخابات و مشارکت در انتخابات، مشارکت را انتخاب کرده بودند. آرای باطله توسط کسانی به صندوق ریخته شده که ریسک کرونا را پذیرفته و زمان گذاشته و در صف ایستادند، اما با این حال باز هم مشارکت کرده و رأی دادند حتی اختلال و مشکلات فنی در سیستم رأی گیری را هم پذیرفتند و با این اتلاف وقت باز هم پای صندوق رأی آمدند.

او در خصوص ماهیت آرای باطله گفت: کسانی که پای صندوق‌های رأی آمدند، اما رأی باطله دادند مخالف نظام یا مخالف انتخابات نیستند چرا که بین مخالفت با نظام و پای صندوق آمدن رأی دادند در حالی که اگر مخالف اساس نظام یا اساس رأی دادن بودند در انتخابات شرکت نمی‌کردند. به نظر من آرای باطله بیشتر به سمت مشارکت با نظام و انتخابات نزدیک است.

ظفری با اشاره به تعداد ۵۱ درصد از جمعیت واجدین شرایط رای دادن افزود: در هیچ جای دنیا و در هیچ کشوری مشارکت در انتخابات صد درصدی نیست حتی در کشور خودمان بالاترین مشارکت مردمی مربوط به انتخابات سال ۸۸ با حضور ۸۵ درصدی واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی می‌شود، آمار کمترین مشارکت مردمی هم مربوط به انتخابات دوره‌های قبلی می‌شود که رقم حدود ۵۰ درصد مشارکت مردمی را ثبت کرده است.

این کارشناس گفت: به طور میانگین سابقه مشارکت مردم در انتخابات در کشورمان حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد می‌باشد که با توجه به میزان مشارکت حدود ۴۹ درصدی ریاست جمهوری امسال می‌توان گفت که در این دوره حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مشارکت مردمی را شاهد بودیم حالا باید بدانیم که کاهش ۱۰و ۱۵ درصدی مشارکت مردم در انتخابات جای تحلیل و بررسی دارد نه حضور نیافتن ۵۱ درصدی واجدین شرایط در پای صندوق رأی.

ظفری به تعداد سه و نیم میلیون واجدین شرایط ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: این جمعیت خارج از کشور ایرانیان حدود ۶ درصد از واجدین شرایط را تشکیل می‌دهند ما حدود سه و نیم میلیون واجدین شرایط رأی دادن در نقاط مختلف دنیا داشتیم که در خلال رأی گیری دچار مشکلات شده بودند که برای نمونه می‌توان به شهر بیرمنگام اشاره کرد کسی که می‌خواست اقدام به رأی دهی کند با چه وضعی مورد اهانت و توهین و ضربه خورده توسط گروه‌های منافقین و معاندین قرار گرفت.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما