شناسهٔ خبر: 47969313 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌و‌گو|

ویژگی معماری بنا‌های تاریخی ارزش افزوده‌ای را به این آثار می‌بخشد

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: حتی گشتن صرف در یک خانه تاریخی خالی هم می‌تواند عامل جذب گردشگر بشود و توسعه و رونق گردشگری شهری را هم به دنبال داشته باشد.

صاحب‌خبر -
مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درخصوص بایسته‌های لازم برای رونق گرفتن گردشگری تاریخی و فرهنگی در کشور به میزان گفت: تصور می‌کنم در خصوص چنین موضوعی باید دیدگاه‌های مختلف شنیده شود. یعنی هم از مسوولان میراث فرهنگی و هم از مسوولان دیگر نهاد‌ها از جمله شهرداری و استانداری و یا از فعالان و کنشگران حوزه میراث فرهنگی باید جویای نظرات و دیدگاه‌ها بشویم تا به یک نگاه همه جانبه‌ای درباره این موضوع برسیم.
 
وی ادامه داد: اما آنچه که درمورد همه بنا‌های تاریخی صورت مشخصی دارد به این بر می‌گردد که ماهیت وجودی این بنا‌ها و آثار تاریخی بخشی از خاطره جمعی یک شهر محسوب می‌شود. به بیان روشن‌تر به واسطه سیر تحول معماری در یک شهر دارای پیشینه‌های کهن ویژگی‌های معماری و آن بارقه‌هایی که در بنا‌ها و ابنیه تاریخی آن شهر به کار رفته و به نوعی بازگو کننده بخشی از تاریخ معماری و حتی تاریخ اجتماعی آن شهر هستند به نوبه خود واجد ارزش هستند.
 
بیشتر بخوانید:
 
ادیب زاده اضافه کرد: این مساله ارزش افزوده‌ای را به این آثار می‌بخشد که همیشه جذابیتی را برای مخاطب چه در ایران و چه خارج از ایران داشته است. خود این جذابیت باعث جلب گردشگران می‌شود. یعنی حتی ممکن است یک بنای تاریخی تبدیل به موزه بشود و بعد با این کاربری فرهنگی اش می‌تواند گردشگران را جذب کند. حتی گشتن صرف در یک خانه تاریخی خالی هم می‌تواند عامل جذب گردشگر بشود و توسعه و رونق گردشگری شهری را هم به دنبال داشته باشد.
 
معاون میراث فرهنگی تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر این در جا‌هایی هم پلاک‌هایی هستند که مربوط به بخش خصوصی هستند. یعنی مالکانی بنا‌هایی تاریخی را در اختیار دارند که این نوع بنا‌ها ممکن است کاربری‌های مختلفی هم داشته باشند. مثلا به صورت گالری یا به صورت موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی مورد بهره برداری قرار گرفته باشند. یا بعضی از آن‌ها به عنوان لوکیشن‌های اساسی برای فعالیت‌های هنری مورد استفاده قرار بگیرند که خود همین اقدامات امکان‌هایی را برای درآمدزایی فرهنگی و هنری در این فضا‌ها فراهم می‌کند. از این بابت باید اطمینان داشته باشیم گردشگری تاریخی و فرهنگی یکی از شاخه‌های اصلی صنعت توریسم محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام/

نظر شما