شناسهٔ خبر: 47969288 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با خروج نظامیان آمریکا؛

طرح ویژه «بایدن» برای خروج گروهی از اتباع افغانستان

دولت کنونی ایالات متحده در حال تهیه و تدارک مقدمات خروج هزاران تبعه افغانستان است که طی سالهای گذشته برای دولت آمریکا کار کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مقامات ایالات متحده روز پنج شنبه اعلام کردند که همزمان با تکمیل فرآیند خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک افغانستان در ماه‌های آینده، دولت بایدن در حال تهیه و تدارک مقدمات خروج هزاران تن از اتباع افغانستان است که برای این کشور کار و فعالیت کرده‌اند.

در همین راستا، جو بایدن در هنگام ترک یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مدعی شد که «آنهایی که به ما کمک کرده‌اند، به حال خود رها نخواهند شد».

بایدن که قرار است روز جمعه در کاخ سفید و در میانه افزایش نگرانی‌ها از پیشروی طالبان در شمال افغانستان با «اشرف غنی» همتای افغانستانی خود و همچنین «عبدالله عبدالله» رئیس شورای ملی افغانستان دیدار کند، گفت: «از آنها (مترجمان) درست مانند هرکس دیگری که جانش را برای کمک ما به خطر انداخت، در اینجا (ایالات متحده) استقبال خواهد شد».

از سوی دیگر، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که بایدن ماه سپتامبر سال جاری را به عنوان مهلت نهایی خروج کامل نظامیان آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان تعیین کرده و از این رو، عملیات خروج «در حال انجام» است.

کربی همچنین در کنفرانس خبری وزارت دفاع به خبرنگاران گفت که ارتش ایالات متحده «مدتی است» که بر روی طرح‌هایی برای انتقال هوایی شمار قابل توجهی از مفسران و مترجمان افغانی و خانواده‌های آنان از افغانستان به ایالات متحده کار می‌کند. وی بدون اشاره به شمار مهاجرانی که قرار است از افغانستان خارج شوند، افزود که «ما همچنان در مراحل برنامه‌ریزی برای ارائه حمل و نقل هوایی، اسکان، مراقبت‌های پزشکی و تأمین مواد غذایی مهاجران افغان و خانواده‌های آنان هستیم».

همزمان درخواست‌ها در کنگره آمریکا برای استقرار این گروه از اتباع افغان و خانواده‌های آنان در جزیره گوآم رو به افزایش است. گفتنی است گوآم جزیره‌ای متعلق به ایالات متحده واقع در آب‌های اقیانوس آرام است که پس از جنگ ویتنام به طور موقت برای اسکان پناهجویان از آن استفاده شد.

شایان ذکر است که حدود ۱۸ هزار افغانی که در دوره بیست ساله حضور نظامیان آمریکا در خاک افغانستان در سمتهایی همچون مترجمان شفاهی، راننده و کارمند دفتری برای دولت ایالات متحده فعالیت کرده‌اند، متقاضی دریافت روادید ویژه جهت ورود به خاک ایالات متحده شده‌اند. با افزودن اعضای خانواده‌های این افراد شمار کل افرادی که درصدد خروج از افغانستان هستند، به ۷۰ هزار نفر می‌رسد.

نظر شما