شناسهٔ خبر: 47969233 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ارزیابی اثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر سوپرمارکت‌ها محلی

با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، یک پژوهشگر با استناد به مطالعات انجام شده اعتقاد دارد: با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود و مطابق آمارهای تجربی تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند باعث تعطیلی ۵۰ واحد خرده‌فروشی سنتی شود.

به گفته هادی حدادی در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای سهمی حدود ۱۵ درصد از بازار خرده‌فروشی کشور را در دست دارند و سهم بازار فروش اینترنتی و آنلاین خرده فروشی نیز حدود چهار تا پنج درصد از کل بازار خرده فروشی‌ تخمین زده می‌شود که البته سالانه رشدی بالایی را تجربه می‌کند.

او افزود: سهم زنجیره خرده فروشی مدرن در کشورهای تازه توسعه‌یافته و نیمه توسعه‌یافته حدود ۵۴ درصد و در کشورهای توسعه‌یافته ۸۲ درصد است؛ بنابراین فاصله ایران با دیگر کشورهای جهان در این زمینه بسیار زیاد است و فضای زیادی وجود دارد که این بخش گسترش یابد. البته در سال گذشته در سبد خرید مردم به صورت میانگین ۵۰ درصد سهم کالاهای اساسی بود که رشدی حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته و این درحالی است که کالاهای اساسی برای خرده‌فروشی‌ها سودزا نیستند.

انتهای پیام/

نظر شما