شناسهٔ خبر: 47968809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ترویج روحیه آزاداندیشی با رعایت اخلاق/7 ترنج‌زر در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

از مطالعه هزاران جلد کتاب در رویداد کرسی‌های آزاداندیشی تا پیشنهاد مناظره میان استادان

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد: بالای یک‌هزار تیم در این رویداد شرکت و هر تیم حداقل پنج کتاب مطالعه کردند؛ بنابراین حدود ۵ تا ۶ هزار کتاب در ایام مسابقات مطالعه شد.

صاحب‌خبر -

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسی‌های آزاداندیشی را پیش از عید نوروز به‌صورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیم‌های راه یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس، از نیمه دوم فروردین مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.

نکته‌ای که در مرحله استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزاره‌ها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب می‌شد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.

مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگ‌تر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.

در نخستین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی یک‌هزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهار نفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند.

در این رقابت‌ها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یک‌هزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.

تیم‌های برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.

خبرگزاری آنا در سلسله گفت‌وگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی فعالیت‌های این واحدها را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آتش به اختیاری دانشگاه آزادی‌ها در کرسی‌های آزاداندیشی

تبعات دوری دانشجویان از عقلانیت، منطق و مستندات در کرسی‌های آزاداندیشی

خروج کرسی‌های آزاداندیشی از حالت تشریفاتی با ترویج فرهنگ نقد منصفانه

گفت‌وگوی آزاد جزء برنامه درسی دانشجویان قرار گیرد

احتجاج دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی با تأکید بر ۳ اصل

فتح قله‌های علمی با افزایش غنای کرسی‌های آزاداندیشی

در این بخش از گفت‌وگو به‌سراغ حمید ترنج‌زر معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک رفتیم تا اقدامات و فعالیت‌های این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم.

مشروح گفت‌وگوی آنا با ترنج‌زر در پی می‌آید:

آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، وضعیت دانشگاه و استان مرکزی و استقبال دانشجویان از این کرسی‌ها و موضوعات تعیین شده چگونه بود؟

ترنج‌زر: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ابتکار بی‌نظیر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بود و در استان مرکزی هم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استقبال بسیار خوبی از این رویداد کردند.

ابتدا قبل از شیوع ویروس کرونا ۳۰ تیم از دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برای شرکت در رویداد ملی کرسی آزاداندیشی اعلام آمادگی کرده بودند؛ اما با تلاقی شیوع کووید ـ ۱۹ و امتحانات ۱۲ تیم به‌صورت قطعی حضور خود را در این رویداد با موضوعات فرهنگی و اجتماعی اعلام کردند.

معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی ۱۰۰ موضوع را در مرحله واحدی و استانی پیشنهاد کرد و در قالب موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سلامت، سیاسی و اقتصادی و محورهای اجتماعی و فرهنگی ۱۲ تیم به‌صورت حضوری باهم رقابت کردند و در نهایت سه تیم جواز حضور در مسابقات کشوری را کسب کردند. در مجموع استقبال خوبی از سوی استادان و دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی صورت گرفت و این برنامه کار فاخر و خیلی خوبی بود.

آنا: چه راهکاری دارید تا کرسی‌های آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفت‌وگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟

ترنج‌زر: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، محل بحث و گفت‌وگو در دانشگاه است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان پیشقراول این کار، فعالیت خود را آغاز کرد و ممکن بود که نواقصی وجود داشته باشد؛ اما در نهایت پیام حضرت آقا که فرمودند بسیار کار فاخری بود، غرورانگیز است.

کرسی‌های آزاداندیشی جریان فکری مبارکی را در کشور راه خواهد انداخت

یکی از بهترین فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بود؛ البته برگزاری حضوری مسابقات می‌توانست بازخورد بسیار بالاتری حتی در شبکه‌های خارج از کشور داشته باشد؛ چراکه دانشجویان آزادانه در حوزه مدنظرشان به‌صورت جدی صحبت می‌کردند.

به‌عنوان مثال دانشجویان مخالف، منتقد و موافق خیلی راحت باهم صحبت می‌کردند؛ بنابراین باید گفت‌وگوی تفکرهای مختلف را در جامعه نشر بدهیم و به جای اینکه این تفکرها از مکان‌های دیگر تغذیه شوند، بهتر است در دانشگاه باهم گفت‌وگو کنند.

آنا: چگونه می‌توان از ساختارشکنی، شالوده‌شکنی و بر هم زدن پایه‌های هویت ملی در کرسی‌های آزاداندیشی جلوگیری و نتیجه آن را در جامعه ساری و جاری کرد؟

ترنج‌زر: کرسی‌های آزاداندیشی کار یک روز و دو روز نیست، یعنی ممکن است در سال نخست برخی دانشجویان و استادان علاقه‌ای به گفت‌وگو نداشته باشند؛ اما وقتی این گفت‌وگو در دانشگاه‌ها محور قرار گیرد، استادان هم راضی خواهند بود.

داوران یا کارشناسان و مجریان دعوت شده نیز از کرسی‌های آزاداندیشی به نیکی یاد کردند و می‌گفتند که دانشجویان به‌راحتی می‌توانند این گفت‌وگوها را انجام دهند، قاعدتاً وقتی که موضوع گفت‌وگو پیش بیاید، برخی افرادی که ممکن است با انقلاب و ایران زاویه داشته باشند، از این قضیه ناراحت باشند؛ اما من فکر می‌کنم اگر این موضوع تداوم داشته باشد، مطمئناً یک جریان فکری و بسیار مبارکی را در کشور راه خواهد انداخت.

آنا: چه پیشنهاد و ایده‌ای دارید تا کرسی‌های آزاداندیشی از سطح دانشگاه به جامعه سوق پیدا کند و مردم و نخبگان جامعه بتوانند به‌راحتی با هم مناظره دوستانه داشته باشند؟

ترنج‌زر: جای مناظره در کشور ما واقعاً خالی است و حتی در مناظره‌های ریاست جمهوری هم اصول رعایت نمی‌شود و این به‌دلیل نداشتن پایه و اساس مناظراتی در کشور است.

رسانه‌ها هم نقش بسیار مهمی در پررنگ‌تر شدن کرسی‌های آزاداندیشی دارند و باید کلیپ‌هایی از مناظره‌ها ساخته شده و در جامعه و فضای مجازی انتشار پیدا کند.

درصورتی‌که مناظره‌های دانشجویان در سال‌های آینده به صورت حضوری برگزار شود و تماشاگران بیشتری به این مناظره‌ها ورود پیدا کنند، جریان‌ساز خواهد شد و حتی دانشگاه‌های دولتی می‌توانند از دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری مناظره‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی الگو بگیرند.

آنا: محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رعایت می‌شود؟

ترنج‌زر: با توجه به اینکه دانشجویان معمولاً آرمانخواه و آرمانگرا هستند، گاهی اوقات ممکن است احساسات بر منطق در مناظره‌ها فائق شود؛ بنابراین دانشجویان باید در کرسی‌های آزاداندیشی احساساتشان را کنترل کنند.

مزیت‌ اصلی رویداد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی آن بود که دانشجویان قبل از مناظره درباره محورها و موضوعات مطالعه کرده و سپس به میدان مناظره می‌آمدند؛ بنابراین ایجاد فرهنگ مطالعه و پژوهش در گفت‌وگو می‌تواند امری مفید باشد که بدون منطق و دانش در گفت‌وگوها صحبت نکنیم.

آنا: یکی از مؤلفه‌های اصلی کرسی‌های آزاداندیشی تضارب آراست، این تضارب آرا بر فضای کرسی‌های آزاداندیشی تأثیر منفی می‌گذارد یا مثبت؟

ترنج‌زر: قطعاً تأثیر مثبت. برخی افراد حاضر به گفت‌وگو نبودند؛ اما بعد به میدان کرسی آزاداندیشی آمدند و حرف‌های خود را آزادانه زدند. به‌عنوان مثال در موضوع «مردم ایران از اول انقلاب اسلامی تاکنون دیندارتر شده‌اند یا نه؟» هرکدام از تیم‌ها به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و موافقان و مخالفان آزادانه بحث و تبادل‌نظر کردند.

ساختار تعامل حوزه و دانشگاه برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مهیاست؟

موافقان و مخالفان این موضوع دیدگاه‌های بسیار خوبی داشتند و این تضارب آرا بسیار امر پسندیده و قابل قبول بوده است.

آنا: تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ترنج‌زر: مشارکت حوزه و دانشگاه در موضوع کرسی‌های آزاداندیشی بسیار مهم است و موفقیت در این زمینه مشکلات کشور را رفع خواهد کرد؛ اما باید ساختارها مهیا شود. کرسی‌های آزاداندیشی باید یک تا دو سال در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و با به‌دست آمدن چارچوب کار، دانشگاه وارد مشارکت با حوزه شود؛ چراکه دانشجویان علاقه‌مند هستند مخاطب‌شان که دیدگاه مخالف دارد، دانشجو باشد و با ایجاد امنیت گفت‌وگو وارد مشارکت با حوزه شوند و موضوعات جدی‌تری را مطرح کنند.

آنا: موضوع کرسی‌های آزاداندیشی با محور دینی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شد و حوزویان هم بالطبع دلایل و استدلال‌های خاص خود را دارند که ممکن است دانشگاهیان هنوز به آن استدلال‌ها نرسیده باشند. این تعامل و اشتراک نظر بین حوزه و دانشگاه می‌تواند در برگزاری کرسی آزاداندیشی بسیار کمک‌حال باشد.

ترنج‌زر: همینطور است، به شرطی که تعامل حوزه و دانشگاه به‌درستی برقرار و ساختار درستی چیده شود و در این ساختار بحث و تبادل‌نظر صورت بگیرد.

آنا: طی سال‌های گذشته با تبلیغ دشمنان نظام عنوان می‌شود که طرفداران جمهوری اسلامی فاقد منطق هستند برای مقابله با این تبلیغ منفی چه باید کرد؟

ترنج‌زر: مقام معظم رهبری از جذب حداکثری و دفع حداقلی صحبت کردند و تصور می‌کنم در موضوع کرسی‌های آزاداندیشی سال‌ها از حضرت آقا عقب افتاده‌ایم. ایشان سال‌ها پیش درباره راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی اظهارنظر کردند.

دانشگاه آزاد اسلامی حتی می‌تواند کرسی‌هایی را بین استادان برگزار کند و این پیشنهادی بود که مطرح کردیم که علاوه بر دانشجویان بین استادان هم کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود و دراینصورت شاید در دنیا این نمونه بی‌نظیر باشد.

خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی کرسی‌های آزاداندیشی را آغاز کرده و قاعدتاً ممکن است بسیاری در کشور موافق این کار نباشند و دلیل بیاورند که ممکن است حرف‌های ساختارشکنانه مطرح شود؛ اما دانشگاه جای این صحبت‌هاست و باید با امنیت کامل در دانشگاه مطرح شود.

بالای یک‌هزار تیم در کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کردند و مطمئناً هر تیمی حداقل چهار، پنج کتاب مطالعه کرده و تقریباً ۵ تا ۶ هزار کتاب در این ایام مطالعه شده است.

در صورتی که با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فرهنگ مطالعه و پژوهش را بین دانشجویان و استادان جا بیندازیم که بدون استدلال صحبت نکرده و در فضای مجازی بدون استدلال شایعات را قبول نکنند، برد کرده‌ایم و انقلاب ما مطمئناً می‌تواند سال‌های سال با این شرایط بیمه شود.

اکنون بسیاری از اطلاعات کسب شده توسط دانشجویان و استادان از فضای مجازی است و در این فضا هم اطلاعات درست و غلط باهم ترکیب شده است. اینکه دانشجویی بر صحت و سقم اطلاعات اشراف پیدا کند به مطالعه برمی‌گردد و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تماشاگران زیادی را پای مناظره خواهد کشاند و اطلاعات خوبی نصیب‌شان خواهد شد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/

نظر شما