شناسهٔ خبر: 47967678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آیا محمود احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص کنار گذاشته می‌شود؟

آرمان

کسی که به قانون بی‌اعتنایی می‌کند و حتی بعد از ثبت‌نام از تریبون آزاد در محل وزارت کشور اعلام می‌کند اگر صلاحیتش تأیید نشود انتخابات را قبول ندارد، چگونه می‌تواند مصلحت کشور را تشخیص بدهد و چگونه همچنان حق دارد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد

صاحب‌خبر -
احمدی‌نژاد رفتنی است! شاید برخی با مشاهده این گمانه تصور کنند واقعیت ندارد؛ اما با رجوع به آنچه در سال‌های پیش از سوی او انجام شده، مصلحت واژه‌ای غریب به نظر می‌رسد و اوج این بی‌مصلحتی به اظهاراتش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و پس از ردصلاحیتش باز‌می‌گردد.

به گزارش آرمان ملی، اکنون پاسخ به این سوال دلیل خوبی برای چرایی لزوم کنار گذاشتن احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت است: «کسی که به قانون بی‌اعتنایی می‌کند و حتی بعد از ثبت‌نام از تریبون آزاد در محل وزارت کشور اعلام می‌کند اگر صلاحیتش تأیید نشود انتخابات را قبول ندارد، چگونه می‌تواند مصلحت کشور را تشخیص بدهد و چگونه همچنان حق دارد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد؟» مجمع تشخیص مصلحت نظام از نهاد‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است که مهمترین مسئولیتش، حل اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

تعداد اعضای این مجمع ۴۴ نفر ثابت و یک نفر میهمان متناسب با موضوع جلسه است که اعضای ثابت هر ۵ سال یک‌بار و از طریق حکم رهبر انقلاب انتخاب می‌شوند که عملکرد احمدی‌نژاد بر‌خلاف تعریف این مجمع و درراستای اختلاف‌زایی در کشور بوده است، پس بی‌راه نیست که اگر او دیگر جایی در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام نداشته باشد. بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بسیاری خواستار حذف او از مجمع تشخیص شدند.

در زمان معرفی اعضای دوره ششم تغییراتی نسبت به دوره پنجم لحاظ شد، چنانکه غیر از آیت‌ا... محمدرضا توسلی، که درگذشته بود، ۵ نفر از اعضا، یعنی آیات محمد امامی‌کاشانی، محمد محمدی‌ری‌شهری، محمد هاشمی و بیژن نامدار‌زنگنه و موسوی در قامت کاندیدای سال ۸۸ از ترکیب اعضای مجمع تشخیص کنار گذاشته شدند.

محمد خاتمی هم پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری تمایلی برای عضویت در مجمع تشخیص مصلحت از خود نشان نداد. ۲۹ مرداد ۸۴ سایت‌های خبری نوشتند: «سیدمحمد خاتمی از پذیرش پیشنهاد عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرد.» صفار هرندی وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: «وقتی دوره ریاست‌جمهوری خاتمی به پایان رسید، آقا به او می‌گویند من بنا دارم شما را به عنوان عضو مجمع تشخیص منصوب کنم. خاتمی خودش می‌گوید «به من اجازه دهید من آنجا نباشم، یک کار شخصی دارم، آن کارم را دنبال کنم شاید بهتر باشد». ایشان هم نیز پذیرفتند.» پس از آن احمدی‌نژاد بود که در سال ۹۲ به عضویت مجمع درآمد.

درخواستی که بار‌ها تکرار شد

چند روز قبل محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران تصریح کرد: «من فکر می‌کنم روندی که ایشان در پیش گرفته قطعا از نظر رهبری دور نخواهند ماند و به نظر می‌رسد رهبری در اولین فرصت، عذر ایشان را از عضو در مجمع تشخیص مصلحت می‌خواهند.» درخواست حذف احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت محدود به این دوره نیست؛ بلکه در سال‌های گذشته هم برخی خواهان کنار گذاشتن او بوده‌اند. این درخواست‌ها در سال ۹۶ جدی بوده و مخالفان حضور او در مجمع چنین استدلال می‌کرده‌اند که ۵ مهرماه ۹۵ که مقام معظم رهبری در ابتدای درس خارج فقه فرمودند: «یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه صلاح حال خود آن شخص و صلاح کشور گفتم که صلاح نمی‌دانیم شما در فلان قضیه شرکت کنید... اگر توی این مقوله وارد شدید، در کشور دوقطبی ایجاد می‌شود، خیلی ساده است. ما این توصیه را به یکی از آقایان کردیم. خب حالا این مایه اختلاف بشود بین برادران مومن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب، حالا این هم پشت بلندگو».

یک روز پس از آن بود که نامه‌ای با امضای احمدی‌نژاد منتشر شد که در آن آمده بود: «همان‌گونه که مستحضر هستید، در دیدار مورخ نهم شهریورماه سال جاری، اینجانب برنامه‌های تبیین انقلاب در سراسر کشور را تشریح نمودم، پس از آن حضرتعالی توصیه فرمودید که در این دوره مصلحت نیست بنده در انتخابات شرکت نمایم و اینجانب نیز تبعیت خود را اعلام نمودم. ضمن تشکر از بیانات مهم حضرتعالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می‌رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارم.»، اما در کمال شگفتی او با فراموش کردن آنچه در این نامه نوشته بود، اقدام به ثبت‌نام برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ کرد.

البته تنها این موضوع نبوده که اختلاف در گفتار و عمل احمدی‌نژاد را نمایان کرده است، چنانکه در موضوع الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی هم چنین رفتاری از او مشاهده شده و آیت‌ا... ری‌شهری آن را چنین به نگارش درآورده است: «نامه اول، از دفتر مقام معظم رهبری به آقای احمدی‌نژاد نوشته شده بود که در آن مخالفت معظم‌له به اطلاع ایشان رسیده بود.

البته این نامه پس از یک هفته مجددا به‌صورت آنی نیز برای ایشان ارسال گردید. نامه دوم را مقام معظم رهبری با دستخط خودشان برای رئیس‌جمهور نوشته بودند. بعد از این دو نامه و هنگامی که مشاهده شد دولت همچنان در پی عملی ساختن تصمیم خود است، آیت‌ا... خامنه‌ای دستور می‌دهند نامه سوم خطاب به من نوشته شود. آقای حجازی در این‌باره توضیح داد: به آیت‌ا... خامنه‌ای عرض کردم چرا این مطلب به آقای ری‌شهری نوشته شود؟ آن را به خود آقای احمدی‌نژاد بنویسم. ایشان فرمودند: نه، دیگر به او نمی‌گویم و به آقای ری‌شهری نوشته شود. البته نمی‌خواستم کار به اینجا بکشد، ولی به‌هرحال کشیده شد.»

خرداد ۹۷ هم محسن رضایی در قامت دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: «اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام نمایندگانی حضور دارند که به‌رغم بینش سیاسی‌شان همچنان در مجمع حضور دارند، به طور مثال آقای احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم و دهم با وجود آنکه چالش‌هایی را برای نظام به وجود آورده، همچنان عضو مجمع است.»

نظر شما