شناسهٔ خبر: 47967520 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

میهمان المیادین؛ با آمدن رئیسی، شرایط منطقه کاملا به سود محور مقاومت تغییر می‌کند

میهمان ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین در تهران گفت، با آمدن آقای رئیسی شرایط کلی منطقه در همه حوزه‌ها به سود محور مقاومت کاملا تغییر می‌کند و پیروزی بزرگی به دست خواهد آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در پایان پوشش ویژه اخبار انتخابات ایران، روز پنجشنبه میزبان «امیر موسوی» کارشناس امور سیاسی منطقه و دیپلمات سابق ایرانی بود. 

المیادین ابتدا از این پرسید که برخی تحلیلگران گفته‌اند با انتخاب آقای رئیسی، حمایت از محور مقاومت بیشتر خواهد شد. آقای رئیسی چه می‌تواند بکند که آقای روحانی انجام نداده است. موسوی در پاسخ گفت، طبیعی است که شرایط کنونی به طور کلی به سود محور مقاومت تغییر خواهد کرد. شاید بخشی از این موضوع به حمایت سران ایرانی خارج از چارچوب مسئولیت‌شان بازگردد و همچنین هماهنگی بیشتر میان نیروهای میدان با مردان دولت. مثال بزنم. زمانیکه از محور مقاومت حمایت می‌شود، این امر نیازمند امور لجستیک است؛ گمرک، خطوط پروازی، بانک، وزارت دارایی، بندرها و خیلی از امور دیگر درگیر می‌شود. زمانیکه دولت در دست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد، گاهی این امور در دست کسانی می‌افتد که خیلی به این امور [حمایت از مقاومت] اعتقادی ندارند.

مجری المیادین گفت، شما با جرأت این حرف را بیان کردید. موسوی گفت، من این را بر اساس تجربه‌ام در این سالیان می‌گویم. مجری المیادین پرسید، حمایت نمی‌کنند یا تعلل می‌کنند؟. موسوی گفت، خیر ممانعت نیست. اما وقتی شخصی به چیزی اعتقادی ندارد، خیلی هم به آن توجه نمی‌کند. خیلی هیجانی ندارند برای انجام امور. معتقدم وقتی همه این امور در اختیار یک خط واحد و جوانان حزب‌اللهی قرار بگیرد - منظورم از حزب‌الله جوانان مؤمن انقلابی است نه به معنای تحزب- [بهتر مدیریت می‌شود]... چه بسا آقای روحانی می‌خواست که حمایت بکند اما این زنجیره‌ای که آن را شکل داده بود و اصلاح طلبان وقتی این زنجیره را شکل می‌دهند، عموما کسانی را رأس کار می‌آورند که به خط مقاومت اعتقادی ندارند. 

 

موسوی افزود، آنچه رئیسی را متمایز می‌کند، همین نکته است و هیچ خللی در این زنجیره نخواهد بود و اگر خللی به وجود آید، سریع آن را بر طرف خواهد کرد. این کار را در دستگاه قضایی هم کرد... او وقتی دستگاه قضا را تحویل گرفت، شروع به برکناری و محاکمه مهم‌ترین عناصر [متخلف] آن یعنی معاون دستگاه قضا کرد. این شهامت و اراده نزد آقای رئیسی سبب می‌شود همه این زنجیره مراقب رفتار خود باشد. در این دوره محور مقاومت راحت خواهد بود. 

این کارشناس امور سیاسی منطقه توضیح داد: من فکر می‌کنم آقای رئیسی خط و شیوه واضحی دارد. بویژه که در خصوص ارکان محور مقاومت دیدگاه روشنی دارد. نظر بسیار روشنی در خصوص سوریه دارد. در موضوع فلسطین و حمایت از مقاومت در غزه و حل امور در رام‌الله نظرات روشنی دارد، برای کشاندن تشکیلات خودگردان برای تفاهم با مقاومت. همچنین در موضوع عراق، اخیرا به این کشور سفر و با سران این کشور دیدار کرد. او اکنون در تماس است با این موضوعات. من فکر می‌کنم قتل آقای نزار بنات در کرانه باختری بی‌ارتباط با این موضوعات نباشد. احتمالا توطئه‌ای صهیونیستی است. هر گاه رژیم صهیونیستی هر ارتباطی میان جمهوری اسلامی و تشکیلات می‌بیند بشدت نگران می‌شود. 

موسوی توضیح داد، ما می‌دانیم که در ایران مسئولیت‌ها حسب قانون اساسی توزیع شده است. رهبر انقلاب مسئول امور راهبردی داخل و خارج است. دست قوی ولایت فقیه در خارج از ایران نیروی قدس سپاه است کأنه به نوعی وزارت خارجه ولایت فقیه است تا دستاوردهای مقاومت و انقلاب را حفظ کند. دولت هم نهادها و امکانات مالی خود را دارد. وقتی دیدگاه رئیس جمهور با رهبری یک شود، همه این ظرفیت‌ها یکپارچه می‌شود و سبب تقویت محور مقاومت خواهد شد... مثالی بزنم. مثلا حرفهایی که آقای دکتر ظریف درباره میدان زد و گفت،‌ میدان بر دیپلماسی مقدم شده بود، با واقعیت تطابق ندارد. زیرا آنچه در میدان است و آنچه در دیپلماسی است، در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و بدون هماهنگی نیست. بنابراین این یکپارچگی و متحد شدن نظرها چهره منطقه را تغییر خواهد داد. مثلا در سوریه فکر نمی‌کنم ادلب به همین شکل بماند. فکر می‌کنم عراق انتخابات خوبی خواهد داشت. جنگ در یمن شاید نشانه‌هایش [نشانه‌های پایانش] دیده می‌شود و امیدورام ملت یمن پیروز شود. همچنین در موضوع فلسطین اشغالی و در غزه، همانطور که ما چنین قدرتی را در غزه دیدیم، من فکر می‌کنم چیز قوی‌تری دیده خواهد شد و رژیم صهیونیستی غافلگیر خواهد شد... همه این موضوعات روی میز مقابل آقای رئیسی است. دشمن معادله را فهمیده. به همین دلیل است که جبهه جدیدی در شرق ایران باز کرده‌اند. موضوع افغانستان و طالبان. زیرا که آنان از [جبهه] غرب ایران ناامید شده‌اند. فکر می‌کنم پیروزی بزرگی در خاورمیانه به دست خواهد آمد که شامل همه حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و نظامی هم می‌شود. 

 

موسوی در خصوص حل مشکل لبنان و تشکیل دولت آن و اینکه مجری از او پرسید، این موضوع به عربستان سعودی هم بستگی دارد و آیا مشکلات ما بین ایران و عربستان حل می‌شود، گفت، خب به موازات مذاکرات وین، گفت‌وگو میان ایران و عربستان هم هست. تا الان خوب پیش رفته اما هنوز چیزی اعلام نشده است. سه پایتخت درگیر این موضوع هستند و هیأت‌ها در حال تردد هستند در دوحه، بغداد و مسقط. گفت‌وگوها ادامه دارد و فکر می‌کنم با روشن شدن نتیجه، برخی امور اعلام خواهد شد و موضوع اساسی در این بین، موضوع یمن است... آقای رئیسی هم از هر رویکردی در جهت حل موضوعات حمایت می‌کند. 

موسوی درباره سوریه و ارتباط با حماس نیز گفت، مشکل اختلافات بین حماس و دمشق کاملا تمام شده و فکر می‌کنم خط نظامی حماس بیشتر در ارتباط خواهد بود چرا که بین این دو هیچ مشکلی نبوده است. در حقیقت شاخه نظامی است که روابط با دمشق را برقرار می‌کند. 

انتهای پیام/ص 

نظر شما