شناسهٔ خبر: 47961968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باورهای موجود در خصوص مقوله اعتیاد باید اصلاح شود

دبیر اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: باورهای موجود در خصوص مقوله اعتیاد باید اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سلیم کریمی پیش از ظهر امروز در نشست با سمن‌ها و تشکل‌های استان کردستان که به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد در خانه تشکل‌های استان برگزار شد، اظهار کرد: مشکل مواد مخدر یکی از چالش‌ برانگیزترین مسائلی است که جامعه جهانی با آن رو به رو بوده و تاثیرات نامناسبی را در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و غیره در جوامع گذاشته است.

به گفته وی، در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه‌هایی که در نظر گرفته می‌شوند باید مکمل یکدیگر باشند.

کریمی با بیان اینکه باورهای موجود در خصوص مقوله اعتیاد باید اصلاح شود، گفت: تا زمانی که این باورهای غلط در مورد مقوله اعتیاد تغییر نکند نمی‌توانیم امیدی به کاهش این پدیده شوم در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ نوع ماده روانگردان در جهان وارد بازار شده که همین مسئله مقابله با اعتیاد را با چالش جدی مواجه کرده است.

دبیر اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر کردستان اضافه کرد: اولویت در این حوزه باید پیشگیری باشد چرا که بیشترین سود را برای مقابله با مواد مخدر نسبت به درمان افراد مبتلا به اعتیاد دارد.

وی به سختی‌های فرآیند درمان معتادین هم گریزی زد و افزود: معتادان متجاهر با زور و کتک درمان نمی‌شوند چون تا زمانی که خود فرد نخواهد کسی نمی‌تواند او را از منجلاب اعتیاد نجات دهد.

کریمی اضافه کرد: نیروی انتظامی به تنهایی نمی‌تواند با آسیب بزرگ مواد مخدر و اعتیاد مقابله کند این کار نیاز به همراهی و همدلی دستگاه‌ها و ایجاد یک عزم ملی و اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه نگهداری معتادین یکی از مشکلات جدی در استان است، گفت: استان کردستان از ظرفیت کمپ اجباری بی‌بهره است ایجاد چنین بستری می‌تواند نقش مهمی در پاسخگویی به مطالبات جامعه در زمینه جمع‌آوری معتادین متجاهر داشته باشد.

دبیر اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر کردستان  تصریح کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته۱۲۰ نفر به ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در کردستان افزوده شده است در سه ماهه گذشته از سال ۳۳۳ نفر در کمپ‌های ترک اعتیاد استان بستری شده‌ و تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

کریمی افزود: راه‌اندازی مرکز جامع ترک اعتیاد توسط اداره کل بهزیستی استان از اقدامات خوبی بود که واقعا نیاز آن در استان احساس می‌شد این مرکز با ظرفیت ۷۰ نفر و با امکانات و تجهیزات مناسب برای ترک اعتیاد و بازپروری و اشتغال معتادان در استان راه‌اندازی شده است.

به گفته دبیر اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر کردستان، براساس بررسی‌های صورت گرفته کمپ‌های ترک اعتیاد تنها هفت درصد می‌توانند در زمینه مقابله با اعتیاد تاثیرگذاری کنند ، اما مراکز جامع ترک اعتیاد ۲۵ تا ۳۰ درصد در این حوزه موثر عمل کرده‌اند.

کریمی در ادامه از برگزاری برنامه‌های متنوعی همزمان با هفته مبارزه با اعتیاد در استان خبر داد و گفت: برنامه‌های این هفته از روز جمعه چهارم تیرماه آغاز و تا ۱۱ تیر ماه در سطح استان ادامه خواهد داشت.

وی اذعان کرد:‌ بیش از صدها برنامه در استان طراحی شده که به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بیش از 90 درصد از این برنامه‌ها در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد.

 دبیر اجرایی هفته مبارزه با مواد مخدر کردستان  بهره‌گیری از ظرفیت تریبون‌های نماز جمعه برای حساس‌سازی جامعه نسبت به مقوله اعتیاد و خطرات آن را از برنامه‌های این هفته بیان کرد و گفت: پخش کلیپ و موشن گرافی در فضای مجازی،ایجاد زنجیره انسانی با همراهی هلال احمر و تشکل‌ها در میدان گاز سنندج،  ارائه تخفیف در مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی، تجلیل از خانواده شهدا و فعالان امر مبارزه با مواد مخدر، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی و پاکسازی مناطق آلوده به اعتیاد از مهم‌ترین برنامه‌های هفته مبارزه با اعتیاد در استان است.

انتهای پیام/2330/71

نظر شما