شناسهٔ خبر: 47944468 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

گیشه‌های آرام تابستان منتظر جرقه احتمالی «دینامیت» / رایزنی شورای صنفی نمایش با صاحبان فلیم‌های کمدی به کجا می‌رسد؟

با وجود رسیدن فروش فیلم «خورشید» به یک میلیارد تومان گیشه سینمای ایران همچنان در رکود بوده و منتظر روشن شدن نتیجه مذاکره با صاحبان فیلم‌های کمدی پرمخاطب برای اکران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، روز گذشته فروش فیلم سینمایی «خورشید» به یک میلیارد تومان رسید تا در کنار «هفته‌ای یک بار آدم باش» در نخستین روز تابستان ۱۴۰۰ دیگر فیلم میلیاردی این روزهای سینمای ایران لقب بگیرد. اکرانی که از تعطیلات نوروز آغاز شد و پس از یک دور تعطیلی که از اواخر فروردین آغاز شد و تا اواسط اردیبهشت ماه طول کشید، همچنان کج‌دار و مریز به مسیر خود ادامه داد.

«خورشید» هم میلیاردی شد

در «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی، روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد ایفای نقش می‌کنند. «خورشید» که تاکنون نمایش‌های موفقیت‌آمیزی در عرصه بین‌المللی از جمله فستیوال ونیز داشته است، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ هم بود و به فهرست ۱۵ فیلم منتخب خارجی این رویداد هم راه یافت.

آخرین فیلم مجید مجیدی اولین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست در این جشنواره جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را دریافت کند. روح‌الله زمانی بازیگر این فیلم توانست در جشنواره فیلم ونیز جایزه استعدادهای نوظهور این جشنواره را دریافت کند. همچنین فیلم «خورشید» به‌عنوان نماینده ایران در جشنواره اسکار ۲۰۲۱ معرفی شد و جزو پانزده فیلم برگزیده‌ این مراسم قرار گرفت.

داستان فیلم درباره علی، کودک دوازده ساله‌ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک، زندگیشان را می گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می‌شوند.

گیشه‌های آرام تابستان منتظر جرقه احتمالی «دینامیت» / رایزنی شورای صنفی نمایش با صاحبان فلیم‌های کمدی به کجا می‌رسد؟  فیلم سینمایی «خورشید»

در شرایط عادی گیشه که فروش زیر ۱۰ میلیارد تومان برای اغلب فیلم‌ها به منزله شکست محسوب می‌شود، می‌توان این دو فیلم را کامیابان اکران بهاره معرفی کرد. با این حال با توجه به محدودیت‌های کرونایی و آمار ناامیدکننده فروش سینماها در ۱۳۹۹ و سه ماهه اول ۱۴۰۰ می‌توان این خبر را کورسوی امیدی برای آینده دانست. به‌ویژه این که بدانیم این میزان فروش در حالی رقم خورده است که از ابتدای سال تاکنون فیلم جدیدی به چرخه اکران اضافه نشده است.

فیلمسازانی که تمایلی به اکران ندارند

در حالی که پیش‌بینی می‌شد با فروکش‌کردن تدریجی موج چهارم کرونا، فیلم‌های جدیدی به چرخه اکران اضافه شوند اما این اتفاق رخ نداد. به این ترتیب سالن‌های فعال سینما نیز با همان میزان ناچیز از استقبال تماشاگران به کار خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که انتظار می‌رفت یکی از مصوبات آخرین جلسه شورای صنفی نمایش اضافه‌شدن یک یا چند فیلم به آثار روی پرده باشد. اما مرتضی شایسته، دبیر این شورا پس از برگزاری این جلسه در این باره گفت: همچنان تقاضایی از سوی سینماگران برای اکران نداشتیم. تمهیداتی برای ترغیب سینماگران به اکران آثارشان در نظر گرفته‌ایم که اجرایی شدن آن بستگی به خروجی جلسه ستاد کرونای سازمان سینمایی دارد.

در ماه‌های اخیر و با طولانی شدند تعطیلی سینما و اجراهای تئاتر و کنسرت بسیاری از سینماداران تغییر کاربری سالن‌های سینما را به ادامه فعالیت ترجیح دادند. پخش مسابقات ورزشی و اعطای تسهیلات و تخفیف‌ هم یکی دیگر از راه های جذب مخاطب برای سالن‌های سینما بود.

چندی پیش هم سینماداران در سازمان سینمایی جلسه‌ای تشکیل داده و اعلام کردند در صورت عدم ارائه فیلم جدید، سالن‌ها را تعطیل خواهند کرد. شایسته درباره این تهدید سینماداران نیز گفت: ما از آن‌ها خواسته‌ایم فعلاً برای عمل به این تصمیم، صبر کنند تا نتایج اقدامات شورای صنفی نمایش مشخص شود.

بسته‌هایی برای تشویق به تن دادن به اکران

از سوی دیگر احتمال اختصاص بسته‌های تشویقی برای ترغیب سینماگران به اکران آثارشان هم یک دیگر از طرح‌هایی بود که از مدتی پیش در محافل سینمایی مطرح شد. موضوع این تسهیلات تشویقی هفته پیش در محافل سینمای مطرح شد. شایعه‌ای که بر مبنای آن سازمان سینمایی قرار بود با صاحبان فیلم‌های پرمخاطب که پشت خط اکران مانده‌اند و اختصاص مبالغی به‌عنوان تضمین فروش آنها را به اکران آثارشان ترغیب کند.

شنیده‌ها حاکی از این است که بر مبنای این پیشنهاد قرار بود شورای صنفی نمایش چهار یا پنج فیلم را که احتمالاً فروش بالایی دارند انتخاب کند. معیارهای انتخاب هم می‌تواند مواردی همچون ترکیب بازیگران، موفقیت در جشنواره فجر و جشنواره‌های خارجی و میزان خبرسازی و جریان‌سازی این آثار باشد. سپس با تأمین اعتبار از دولت و منابع بالادستی، به صورت توافقی درصدی از فروش احتمالی این فیلم‌ها را تضمین کند تا تهیه‌کننده با خیال راحت فیلمش را اکران کند و گیشه‌ها رونق بگیرد.

قرار است در جلسه امروز (چهارشنبه دوم تیرماه) شورای صنفی نمایش درباره اضافه‌ شدن فیلم‌هایی همچون «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان و «گشت ۳» به کارگردانی سعید سهیلی با صاحبان این فیلم‌ها رایزنی صورت بگیرد.

از شورا اصرار، از کارگردان انکار

با این حال ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم «دینامیت» در گفت‌وگویی با اشاره به این که هنوز هیچ توافقی برای اکران دینامیت حاصل نشده از مخالفت مسعود اطیابی کارگردان این فیلم با اکران در این شرایط خبر داده است.

مسعود اطیابی نیز در گفت‌وگویی دیگر عنوان کرد: هم‌اکنون دو فیلم «انفرادی» و «دینامیت» را آماده اکران دارم اما تا زمانی که شرایط اکران مطلوب نشود آنها را به نمایش درنخواهم آورد؛ این اتفاق نیز زمانی رخ نخواهد داد که بیش از نیمی از مردم واکسن زده باشند.

گیشه‌های آرام تابستان منتظر جرقه احتمالی «دینامیت» / رایزنی شورای صنفی نمایش با صاحبان فلیم‌های کمدی به کجا می‌رسد؟

فیلم کمدی «دینامیت» با بازی پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی و زیبا کرمعلی و فیلم «انفرادی» با حضور رضا عطاران، مهدی هاشمی، احمد مهران‌فر، برزو ارجمند، شقایق دهقان ساخته شده‌اند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که فیلم‌های جریان‌ساز که یا در دو جشنواره اخیر فیلم فجر درخشیده‌اند و یا نام‌های بزرگی را به‌عنوان کارگردان و بازیگر در کنار خود می‌بینند، وارد چرخه اکران نشوند، همین روند نامطلوب ادامه پیدا کند. در غیر این صورت باید منتظر تداوم این رکود و در نتیجه ورشکستگی سینمای ایران در آینده‌ای نزدیک بود.

انتهای پیام/۴۱۰۴/پ

نظر شما