شناسهٔ خبر: 47936914 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرونا؛ عامل تشدید خشونت علیه کودکان

تهران- ایرنا- طبق گزارش سازمان ملل، خشونت های جدی علیه کودکان در درگیریهای نظامی طی سال اخیر بسیار هشداردهنده بوده است این در حالی است که کووید ۱۹ نیز به نوبه خود باعث تشدید آسیب‌پذیری جمعیت کودکان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کوبا، طبق اعلام «ویرجینیا گامبا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در حوزه کودکان و درگیری های نظامی، بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ کودک جنگ زده در سال گذشته قربانی خشونت هایی مانند بیگاری و سوء استفاده جنسی شده اند.

از سویی، بیماری همه گیر مانع از آن شده بود که کارشناسان در سال اخیر به طور جدی به این مسئله بپردازند تا کمک و حمایت های بیشتری نسبت به این کودکان صورت پذیرد. 

به گفته گامبا، خردسالانی که در شرایط جنگی به سر می برند به دلیل بحران بهداشتی بیشتر در معرض آدم ربایی، بردگی و خشونت های جنسی قرار گرفتند. بیگاری و سوءاستفاده جنسی، قتل یا معلول کردن کودکان از شایع ترین خشونت ها در سال ۲۰۲۰ بود که بسیاری از کودکان جهان در معرض آن قرار داشتند.

در همین راستا افزایش چشمگیر در آدم ربایی ها ثبت شد که میزان آنها به ۹۰ درصد در سال گذشته افزایش یافت و نرخ افزایش خشونت های جنسی علیه کودکان نیز حدود ۷۰ درصد بوده است.

حملات صورت گرفته به مدارس و بیمارستان ها و مراکز آموزشی و درمانی نیز در سال گذشته بسیار زیاد بوده است.

براساس گزارش سازمان ملل دختران، یک چهام کودکان قربانی را در برمی گیرند که بیش از همه مورد آزارهای جنسی و سپس قتل و معلولیت قرار گرفته اند.

همه گیری باعث شد که مدارس هدف اشغالگری و استفاده های نظامی قرار گیرند و طی سال اخیر این پدیده به دلیل تعطیلی موقت مدارس بر اثر بحران ویروس کرونا، افزایش داشته است.

سازمان ملل در برابر چنین صحنه های خشونت آمیزی، با توجه به پسرفت قابل توجه در روند حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات و افزایش خشونت در بین طرفهای درگیر، بر لزوم تامین منابع حمایتی برای کودکان تاکید کرده است.

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد در سال گذشته میلادی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کودک سال گذشته در درگیری های مختلف سراسر جهان به عنوان سرباز مورد استفاده قرار گرفته و نزدیک به دو هزار و ۷۰۰ کودک دیگر هم کشته شدند.

این گزارش تایید کرد که در ۲۱ درگیری علیه ۱۹ هزار و ۳۷۹ کودک تخلف صورت گرفته است. بیشترین تخلفات در سال ۲۰۲۰ در سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، سوریه و یمن انجام گرفته است.

این بررسی همچنین نشان می دهد که سال گذشته هشت هزار و ۵۲۱ کودک به عنوان سرباز مورد استفاده قرار گرفتند، دو هزار و ۶۷۴ کودک در درگیری های مختلف کشته و پنج هزار و ۷۴۸ کودک زخمی شدند.

علاوه بر این، گزارش دبیر کل سازمان ملل شامل یک فهرست سیاه با هدف شرمسار کردن طرفین درگیری به امید ایجاد انگیزه در آنها برای اجرای اقدامات محافظت از کودکان است. گفته می شود عربستان سعودی و اسرائیل مدت زیادی است در تلاش برای ممانعت از انتشار این فهرست هستند.

اسرائیل تا کنون هرگز در این فهرست قرار نگرفته و نام عربستان سعودی هم پس از آنکه برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در این فهرست به دلیل کشتار و زخمی کردن کودکان یمنی آورده شد، بلافاصله حذف گردید.

نظر شما