شناسهٔ خبر: 47936901 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شورای جدید بوشهر وارث چالش‌های قدیمی

حیدر کاشف

در نگاهی به وضعیت بندر بوشهر در حوزه مدیریت شهری مطالبات بر زمین مانده‌ای به چشم‌ می‌آید که بار مسئولیت شورای نوپا را دوچندان می‌کند.

صاحب‌خبر -

انتخابات شورای ششم به پایان رسید. شورایی که کم‌ و بیش میراث دار حجم عظیمی از حواشی و مسائل ریز و درشت ‌شورای پنجم است. فارغ از چینش چهره‌های انتخاب شده، تجربه و تخصص منتخبین، در نگاهی به وضعیت بندر بوشهر در حوزه مدیریت شهری مطالبات بر زمین مانده‌ای به چشم‌ می‌آید که بار مسئولیت شورای نوپا را دوچندان می‌کند. مسائلی که هیچگاه توجه و تدبیری برای حل و فصل آن دیده نشده است.

ترافیک، کلاف بی سر و ته

به گزارش ایسنا، بوشهر دهه‌هاست که به سبب توسعه نامتوازن و شهرسازیِ بدون دورنما و طرح توسعه با معضل بزرگ ترافیک شهری روبه‌رو است. خیابان‌هایی که دیگر کشش افزایش جمعیت شهرنشین را ندارد ساعت‌ها از وقت شهروندان را در ترافیک خودروها تلف می‌کند. طرح های اصلاح تقاطع‌ها هم یا خود به ‌واسطه ساخت ضعیف تبدیل به معضلی جدید شده‌اند یا طولانی شدن روند پیشرفت پروژه بر مشکلات شهروندان افزوده است. تجربه‌ی چهار سال اخیر شیراز در ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح و حل معضل ترافیک شهر شیراز می‌تواند نمونه‌ی خوبی از کارآمدی در این حوزه باشد.

پارکینگ معضل تاریخی

برای بوشهری‌ها به ویژه در تابستان های گرم این شهر، نبود پارکینگ مناسب و کاهنده بار ترافیک شهری یکی از قدیمی‌ترین خواسته‌ها از مدیران شهری است. شاید در عصر توسعه‌ی برق آسای کنونی داشتن چنین مطالبه ای از مسئولین کمی عجیب به نظر برسد اما کافی است دریکی از عصرهای شلوغ خیابان های بوشهر به ویژه مرکز شهر دنبال یک جای پارک باشید، به‌طور حتم خشکی تمام خواهد شد و شما به ساحل دریا خواهید رسید اما اثری از جای پارک مناسب و پارکینگ ‌عمومی نخواهید دید. مطالبه‌ی پارکینگ طبقاتی سال‌هاست که مطرح می‌شود اما گوش شنوایی نیست.

بوشهر، نامهربان با توانیابان

به یقین در شهری با این حجم از معضلات زیرساختی نمی‌توان انتظار مناسب سازی تاسیسات و بستر شهری برای زیست بهتر توانیابان و سالمندان داشت. نبود مسیرهای امن پیاده روی، نبود رَمپ گذاری در بسیاری از ورودی‌های اماکن عمومی، نامناسب بودن سیستم حمل و نقل شهری برای وضعیت توانیابان و ده‌ها ضعف سیستماتیک در ساختار شهری، زندگی اجتماعی را برای آنها و خانواده هایشان سخت و طاقت فرسا کرده است.

فضای سبزی که نیست

بوشهر مرکز استانی است با سرانه فضای سبز کمتر از شش متر! همین مساحت را نیز اغلب فضاهایی غیر کاربردی برای شهروندان تشکیل می‌دهد. در گذر از حاشیه سازی هایی که بیش‌تر به چمن کاری اکتفا شده است، شهری که روزگاری مملو از باغ و درختان ثمری بوده است امروزه به‌طور تقریبی هیچ‌ پارک قابل توجه و فضای سبز شهری خوبی در قیاس با مراکز دیگر استان ها ندارد. در حالی که این دو نه تنها به زیباسازی شهر کمک می‌کنند بلکه محیطی برای تزریق نشاط اجتماعی نیز هست.

حمل و نقل عمومی

اگر از اتوبوس برای جابه‌جایی های داخل شهر استفاده می‌کنید بی‌شک گذرتان به ایستگاه های اتوبوس های شهری خورده است. حجم خرابی‌ها و فرسودگی در ایستگاه‌های خطوط مختلف و همچنین فرسودگی اتوبوس‌های حمل و نقل شهری بوشهر غیرقابل توصیف است. به این‌ها تاکسی‌های فرسوده و مستعمل شهری را نیز اضافه کنید تا به حجم کاری که در این بخش نیاز به انجام است پی ببرید.

مسئله نبود تفریحگاه عمومی

بوشهر هیچ تفریحگاه عمومی که ناشی از برنامه ریزی مدیران شهری باشد ندارد. تجمع و استفاده مردم از ساحل چیزی نیست که به حساب مدیریت شهری بنویسیم. از قضا آن بخش از زیرساخت‌های سواحل که نیازمند توجه مسئولین است گهگاه مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. بوشهر هیچ شهربازی یا زیرساخت گردشگری دریایی ندارد. به عبارت دیگر خانواده‌های بوشهری نیازمند فضایی برای استراحت و گذران اوقات فراغت در محیط امن اجتماعی هستند. فضایی که ضمن تامین نیازهای خانواده‌ها، جوابگوی خواسته‌های نسل جدید نیز باشد.

مسئله شفافیت و نظارت عمومی

شوراها به عنوان پارلمان شهری بایست در مسیر شفاف سازی در تصمیمات و ارائه گزارش عملکرد خود به افکار عمومی قدم بردارند. اکنون کارنامه و تجربه‌های شوراهای پیشین آینه‌ای است که می‌تواند چراغ راه شورای آینده باشد. آگاهی از روند تصمیم سازی‌ها و نظارت عمومی بر عملکرد منتخبین شورا مطالبه ی جدی شهروندان بوشهری است.

پروژه‌های ناتمام و مسئله ی بیت المال

از چرخ و فلک گرفته تا پروژه تقاطع غیر همسطح میلیاردها تومان از بودجه عمومی را مصروف خود داشته‌اند بدون آن‌که خبر و گزارشی از سرنوشت آنها در دسترس باشد.لازم است که شورای منتخب درنخستین گام تکلیف پروژه های بر زمین مانده شهر بوشهر را یک‌سره کند. در کنار این پروژه های ناتمام، طرح‌هایی در سال های گذشته همچون درختکاری در نوار ساحلی انجام شد که چیزی کار غیرکارشناسی و هدر دادن بیت المال نبود.

انتهای پیام

نظر شما