شناسهٔ خبر: 47936857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکلیف شهرداری اهواز در طرح کاهش آلودگی صوتی

اهواز - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به پیگیری سازمان‌های نظارتی برای اجرای قانون هوای پاک، گفت: شهرداری اهواز مکلف به تدوین طرح جامع کاهش آلودگی صوتی است اما هنوز این مطالعه انجام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محمدجواد اشرفی شامگاه سه شنبه در نخستین کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اهواز، در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان، اظهار داشت: شهرداری‌های کشور مکلف به کنترل آلودگی صوتی شده و در این راستا باید طرح جامع کاهش آلودگی صوتی را تدوین کنند که این مساله به شهرداری اهواز اعلام شده است و به عنوان یک ضرورت باید اجرا شود.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی پیگیر اجرای قانون هوای پاک هستند، این در حالیست که شهرداری اهواز در برخی موارد از جمله آلودگی صوتی تاکنون اقدامی انجام نداده است.

اشرفی با اشاره به مکاتبه با شهرداری اهواز درباره نحوه تردد خودروهای کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ ، اضافه کرد: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب خرداد امسال، خودروهای کاربراتوری برای تردد ملزم به معاینه فنی چند مرحله‌ای در سال هستند و در صورت عدم نتیجه گیری باید از چرخه استفاده خارج شوند.

وی با انتقاد از وضعیت ترافیکی منطقه کیانپارس در اهواز نیز گفت: خیابان‌های این منطقه کاملا در اختیار خودروهاست و در هر جای دلخواه پارک می‌کنند که در دنیا هیچگاه چنین چیزی مشاهده نشده است، هیچ مدیریت و کنترلی در زمینه ترافیک اعمال نمی‌شود این در حالیست که میزان انتشار سوخت‌های فسیلی و اثراتش بر سلامتی بسیار زیاد است.

کاهش چشمگیر ریزگردها

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان همچنین گفت: پدیده گرد و غبار در گذشته با کمترین وزش باد رخ می‌داد و اثرات زیانباری برای سلامتی شهروندان ایجاد کرده بود اما آمارها حاکیست که به دلیل بارندگی‌ها، آبگیری تالاب‌ها و اقداماتی برای مهار کانون‌ها اکنون کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود: براساس گزارش‌ها در سال ۹۵، ۷۱ روز گرد و غباری؛ در سال ۹۶، ۴۲ روز گرد و غباری؛ در سال ۹۷، ۲۶ روز گرد و غباری داشتیم که میانگین غلظت این گرد و غبارها یک هزار و ۷۰۰ میکروگرم بر مترمکعب (۱۱ برابر استاندارد) با ماندگاری ۶ ساعت بوده است، در ششم بهمن ۱۳۹۵ نیز حداکثر غلظت گرد و غبار به ۱۰ هزار میکروگرم برمترمکعب رسید که بیشترین حد دستگاه‌های سنجش هواست.

اشرفی با بیان اینکه در یک مقایسه تحلیلی منشاء و نوع گرد و غبارها تغییر یافته، اضافه کرد: در سال جاری، یک روز گرد و غباری در شرایط خطرناک در فروردین ماه رخ داد که غلظت آن ۴۲۰ میکروگرم برمترمکعب (۲.۵ برابر استاندارد) بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای اهواز را غبارهای ناشی از فرآیند تولید و انبارهای شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد و اظهار داشت: در هفته محیط زیست ۲ پروژه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان برای کنترل و مهار این غبارها کلنگ زنی شده و یک دستگاه سنجش هوا نیز راه اندازی شده که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به ماده ۱۴ قانون هوای پاک برای خروج صنایع آلاینده از شهرها، گفت: دوده‌های ناشی از شرکت کربن در محیط‌های مسکونی اطراف منتشر شده و نارضایتی و شکایت اهالی را به دنبال داشته است که انتقال این شرکت از سال‌های گذشته مطرح بوده است.

اشرفی افزود: این شرکت گزینه‎ های خود را برای جابجایی مطرح کرده و محیط زیست برای هر کدام از گزینه‌ها می‌تواند موافقت خود را اعلام کند اما شهرک صنعتی شماره ۵ مکان مناسبی برای استقرار است.

وی در ادامه گفت: بر اساس نمونه گیری‌های محیط زیست از وضعیت سوخت هفت جایگاه در اهواز، میزان گوگرد در بنزین یورو۴ با استانداردها اختلاف زیادی دارد، اما با توجه به تفاوت تحلیل‌های آزمایشگاه محیط زیست و آزمایشگاه پخش فرآورده‌های نفتی، قرار است که آزمایشات این دو استانداردسازی شود.

اشرفی همچنین با اشاره به مشکلات تنگی نفس‌ شهروندان اهوازی همزمان با بارندگی‌های پاییزه گفت: در همین راستا مطالعاتی با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است که پیشنهاد می‌شود طرح این دانشگاه برای مطالعه و شناسایی عوامل ایجاد مشکلات تنفسی و مدیریت آن در این کارگروه تصویب شود.

به گفته وی، با وجودی که هفت سال با تنگی نفس‌ پاییزی درگیر بودیم اما هنوز نمی‌توانیم قضاوت صریح و علمی در این زمینه داشته باشیم.

شناسایی گرده‌های گیاهی آلرژی‌زا در اهواز

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست با اشاره به مطالعه اطلس زیست شناسی دانه‌های گیاهی شهر اهواز گفت: در این مطالعات ۱۶۵ نوع دانه گیاهی در اهواز شناسایی شده است.

محمدرضا سیاهپوش افزود: این یافته‌ها حاصل ۲ سال مطالعه بر روی دانه‌های گیاهی در اهواز است و اکنون اطلاعات جامعی درباره عوامل آلرژی‌زا به دست آمده است.

وی اضافه کرد: در نخستین سال بروز مشکلات تنفسی پاییزه اطلاعاتی درباره منشاء نداشتیم و گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود، البته هنوز هم مستنداتی نداریم و شناسایی عوامل مستلزم ادامه مطالعات است.

سیاهپوش ادامه داد: طرح مطالعاتی شناسایی و مدیریت عوامل ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی شهروندان اهوازی بعد از اولین بارندگی فصل پاییز پارسال در ستاد بحران استان مطرح و مصوب شد اما به دلیل نبود اعتبار اجرایی نشد.

وی اظهار داشت: این مطالعه کار مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی اهواز در قالب ۹ تیم کاری برای رصد مشکل و نتیجه گیری است که در مدت سه سال پیش بینی شده است، همزمان با شناخت تاثیر عوامل بیولوژیک در آلرژی شهروندان، آلاینده‌های متعارض و غیرمتعارض نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد، در کنار آن پایش درمانگاه‌ها و ۱۰ نقطه شهری نیز در نظر گرفته شده است.

پیشرفت ۹۰ درصدی کهاب در نظامیه

مدیرشرکت ملی پخش فراورده های نفتی خوزستان همچنین در این نشست گفت: سیستم بازیافت بخار بنزین در انبار نظامیه اهواز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا آخر امسال به پایان می‌رسد.

نعمت‌الله نجفی با اشاره به اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) افزود: سیستم بازیافت بخارات بنزین در نظامیه در راستای اجرای این طرح آغاز شده و قرار بود تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد اما تحریم‌های اقتصادی باعث تاخیر آن شد.

وی تعویض تانک نفتکش‌ها و تجهیز جایگاه‌های سوخت را نیز از دیگر مراحل طرح کهاب دانست و اضافه کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی صاحبان نفتکش‌ها و جایگاه‌های سوخت نتوانسته‌اند به طور کامل این طرح را اجرا کنند.

نجفی میزان مصرف روزانه بنزین در شهرستان اهواز را یک میلیون و ۴۸۰ هزار لیتر عنوان کرد و گفت: انتشار بخار بنزین یکی از عوامل آلودگی هواست، بر اساس استاندارد میزان تبخیر بنزین ۴۵ در ۱۰ هزار لیتر است اما در اهواز این میزان تبخیر در حدود ۷۰ در ۱۰ هزار لیتر است که در طرح کهاب حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر بنزین به مخازن بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد مصرف بنزین تبدیل به سی.ان.جی شده اظهار داشت: استفاده از سی.ان.جی به عنوان سوخت پاک تاثیر بیشتری نسبت به طرح کهاب دارد، بر همین اساس ۶ کارگاه در خوزستان به صورت رایگان خودروهای عمومی و وانت‌ها را به سی.ان.جی تبدیل می‌کنند.

به گفته وی، هزینه نصب سی.ان.جی ۱۰ میلیون تومان است که همه آن را وزارت نفت تقبل کرده و تاکنون از تعهد ۱.۴ میلیون خودرو، پنج هزار خودرو اجرایی شده که اولویت با خودروهای عمومی است.

نجفی همچنین گزارش اداره کل محیط زیست درباره غیراستاندارد بودن بنزین یورو۴ را رد کرد و گفت: این آمارهای قابل قبول نیست و واقعیت ندارد.

طرح جابجایی کربن

مدیرعامل شرکت کربن اهواز در ادامه این نشست با اشاره به نظر موافق سهامداران این شرکت برای انتقال آن از اهواز، گفت: سه گزینه برای ساخت کارخانه با تکنولوژی جدید پیش بینی شده است که بررسی برای بهترین گزینه در حال انجام است.

شکور شمس مدت اجرای کارخانه را ۳۶ ماه عنوان کرد و افزود: منطقه آزاد اروند، کریت کمپ و شهرک صنعتی شماره ۵ گزینه‌های مورد نظر برای ساخت کارخانه است که مساله عدم نزدیکی به شهر و مجوزهای محیط زیست باید در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: تاکنون مکان مناسبی در اهواز برای اجرای این کارخانه یافت نشد، و شهرک‌های صنعتی به دلیل نزدیکی به شهر و یا داشتن صنایع دیگر جای مناسبی برای اجرای طرح نیستند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان با پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان مبنی بر استقرار کارخانه کربن در شهرک صنعتی شماره ۵ مخالفت کرد و گفت: به شدت با استقرار آن در شهرک شماره ۵ مخالف هستم زیرا این شهرک در مجاوزت فرودگاه آینده اهواز است، علاوه بر این استقرار کارخانه کربن بر روی صنایع دیگر تاثیر دارد که نمونه اعتراضات آن را در شهرک صنعتی دزفول شاهد هستیم.

اخلاق محمدیان با بیان اینکه کارخانه کربن باید خارج از شهر و در فاصله ۳۰ کیلومتری مستقر شود، افزود: از محیط زیست انتظار داریم تصمیمی اتخاذ نکند که آیندگان بر ما خرده بگیرند.

نظر شما