شناسهٔ خبر: 47936855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه برون رفت از مشکلات جامعه؛ توجه به استعداد نخبگان و در گرو تکیه بر علم و دانش

اقتصاددانان معتقد هستند که توجه ویزه به علم و دانش و استعداد نخبگان ایرانی می‌تواند گامی موثر در جهت رفع مشکلات همه جانبه کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت توسعه اقتصادی و نقش بارز آن بر هیچ کس پوشیده نیست، تا آن جا که می‌توان آن را از اولویت‌های دنیای امروز دانست. به بیانی دیگر بیشتر اقتصاددانان معروف و نامی جهان معتقد هستند که امروزه بهره‌گیری از علم و دانش و تکنولوژی عوامل موثری در جهت توسعه همه جانبه کشور هستند و نقش برجسته‌ای در این زمینه دارند.

این ۳ عامل نشان دهنده شکاف عمیق بین کشور‌های توسعه یافته و توسعه نیافته در شاخص‌های علمی و تکنولوژی است.

طی چند دهه اخیر سرمایه علمی به عنوان موتور محرکه در پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور تاکید شده است و با تکیه بر این سرمایه‌ها باید دانست که منشا تغییر و تحول کشور استفاده از علم و دانش است.

در جهان نوین کنونی اقتصاد دانش بنیان که با اتکا بر علم و دانش روز به روز در حال پیشرفت است در فرایند توسعه نقش جدی دارد. بنابراین سرمایه علمی پیشرانی تاثیرگذار بر توسعه و تحول یک کشور است که بستری مناسب جهت توسعه در ابعاد مختلف را فراهم می‌کند.

از آن جایی که علم و دانش تاثیر شگرفی در پیشرفت جامعه دارند، بنابراین دانشگاه‌ها در این زمینه باید بیش از پیش تمام تلاش خود را بکار گیرند تا بتوانند با پرورش استعداد‌های نخبه گامی موثر در جهت رفع مشکلات کشور بردارند؛ چرا که در کنار همه فرصت‌ها و ظرفیت ها، بزرگترین سرمایه کشور، جوانان، نخبگان و مغز‌هایی هستند که می‌توانند آینده کشور را رقم بزنند.

به گفته جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران از نظر نیروی جوان تحصیل کرده، از فرصتی استثنایی برخوردار است، اما متاسفانه هنوز در کشور آن طور که باید جا نیفتاده که نیروی انسانی زبده و تحصیلکرده سرمایه‌ای گران بها‌تر از نفت و سایر منابع طبیعی است.

اتکا به نیرو‌های متخصص داخلی راه توسعه کشور است

سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استفاده از فضای مجازی برای مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به اینکه دانشجویان دکتری و ارشد برای انجام پایان نامه یا فعالیت‌های عملی در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها حضور دارند، اما مابقی به صورت آنلاین آموزش می‌بینند؛ بنابراین وظیفه داریم تا از فضای مجازی برای مشارکت دانشجویان در بحث‌های انتخاباتی و فعالیت‌های دانشگاه نهایت استفاده را بکنیم و به اینصورت امید را در میان آن‌ها افزایش دهیم.

او افزود: بهترین راه توسعه کشور این هست که به تاکیدات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری توجه کنیم، مدیران کشور توجه کنند هرآنچه که مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه‌های توسعه و چه در سخنرانی‌ها به ویژه در حوزه توسعه علم و دانش تاکید دارند مهم است و باید گفت که پرچم این کار به دست خود ایشان است، اما من احساس می‌کنم که مدیران اجرایی توجه و عنایت کافی و لازم و وافی را به این تاکیدات ندارند.

نصیری قیداری تصریح کرد: اگر به پتانسیل موجود در درون کشور متکی باشیم و در عین حال از تجربه جهانی استفاده کنیم، با هر سلیقه‌ای خواهیم توانست کشور را به سمت توسعه ببریم. مهم سلیقه سیاسی نیست، بلکه برنامه‌های علمی درست، استفاده از تجربیات دنیا، اتکا به نیرو‌های متخصص و ماهر داخلی حائز اهمیت بوده که باعث پیشرفت ما می‌شوند.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: در بیانه گام دوم انقلاب که‌توسط مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران به ویژه جوانان بیان شده ذکر شده که اولین محور‌های این موضوع توسعه علم و دانش است و اولین توصیه‌ها هم توجه به علم و پژوهش و دانش است.

او با بیان اینکه راه توسعه کشور توجه به علم و دانش، اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان است، تاکید کرد: توجه به فناوری‌های جدید و ایده‌های نو از راه‌های توسعه کشور است، رقابت‌های سیاسی درواقع در نجات کشور ما تاثیر اندکی خواهند داشت، باید برنامه‌های متکی به علم و‌تخصص ارائه بدهیم و در قالب یک مدل سازگار آن‌ها را عملی کنیم تا آن‌ها در تعارض با هم نباشند، یعنی ماده‌های موجود در برنامه با هم سازگار باشند که در این صورت یک برنامه موفق و یک نتیجه مطلوب را به دست خواهیم آورد.

راه برون رفت از مشکلات جامعه؛ توجه به استعداد درخشان نخبگان ایرانی/ توسعه همه جانبه کشور در گرو تکیه بر علم و دانش

لزوم شناسایی استعدادهای ذاتی در هرم بزرگ آموزش

مهدی کلانتر رئیس بنیاد نخبگان استان یزد اظهار کرد: کسب و کار، پیشرفت و توسعه فناوری نوین است و نیروی انسانی بر نیروی ماشین غلبه می‌کند، اکنون ماشین در خدمت نیروی ماهر و آموزش دیده است و یکی از خروجی‌های آن موسسات دانش بنیان هستند.

کلانتر بیان کرد: استان یزد بر اساس آمار‌های کشوری از لحاظ نخبه‌پروری سرآمد است، لازم است به این نکته توجه شود که جایگاه نخبگان جامعه تنها محدود به طرح و پژوهش و استفاده ابزاری نشود.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد ما نیروی انسانی کارآمد و دانش‌بنیان طبق نیاز جامعه است، اما در گذشته خام فروشی صورت می‌گرفت.

او تصریح کرد: در هرم بزرگ آموزش باید استعداد‌های ذاتی شناسایی، بعد از آن به طرف استعداد هدایت و توانمند شوند تا برای آینده‌سازی کشور تربیت شوند و در پیشرفت و توسعه مملکت تاثیرگذار باشند.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد عنوان کرد: خوشبختانه همراهی و حمایت‌های خوبی از استعداد‌ها و نخبگان داریم، استان یزد امسال طبق ۲۵ سال گذشته در صدر قبول‌شدگان کنکور سراسری بوده و جایگاه خوبی نسبت به افراد با رتبه زیر صد دارد.

راه برون رفت از مشکلات جامعه؛ توجه به استعداد درخشان نخبگان ایرانی/ توسعه همه جانبه کشور در گرو تکیه بر علم و دانش

توجه ویژه دولت به استفاده از دانش نخبگان ایرانی 

از آن جایی که نخبگان علمی سهم زیادی در توسعه همه جانبه کشور دارند و می‌توانند با فعالیت در جامعه از دانش خود ثروت تولید کنند و آن را در راستای رفع مشکلات جامعه بکار گیرند؛ بنابراین بهتر است تا دولت و مسئولان کشوری پرورش این جوانان با استعداد و خلاق را در اولویت کاری خود قرار دهند و با توجه به ایده پردازی‌های آن‌ها مشکلات کشور را به گونه‌های مختلف رفع کنند.

بدون شک هر دولتی در برنامه های خود نیازهای ضروری کشور را مد نظر دارد و نگاه بلند مدت به رفع این نیازها می تواند به ماندگاری عملکرد دولت ها بیانجامد .بدیهی است به کار گیری نیروهای جوان و متخصصی که سرمایه های کشور برای به بار نشستن آن ها نیزمانند مدیران فعلی هزینه شده است در مناصب عالی قدرت  و جایگزینی آهسته و پیوسته آن ها یکی از نیازهای اساسی و ضروری کشور در این مقطع است؛ چرا که حلقه های بسته و محدود قدرت و دست به دست شدن مناصب در میان عده ای افراد محدود وآن هم به شیوه های  توصیه ای، کشور را در سال های آتی با بحران مدیریتی مواجه خواهد ساخت.

در پایان باید گفت: «وظیفه دولت و مجموعه حاکمیت هم این است که حرمت نیرو‌های علمی کشور را حفظ کنند و شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند تا نخبگان کشور بتوانند از ظرفیت‌های علمی خود برای توسعه کشور استفاده کرده و خلاقیت و دانش خود را در راه بهبود اقتصاد و رفاه مردم بکار گیرند».

انتهای پیام/ 

نظر شما