شناسهٔ خبر: 47936759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون گمرک ایران:

پیگیر اجرای کامل "گمرک هوشمند" در کشور هستیم

فاطمه کمانی

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران از پیگیری جدی برای اجرای کامل "گمرک هوشمند" در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

احمد ذاکری در مراسم معارفه ناظر گمرکات استان کرمانشاه، اقتصاد و تجارت هوشمند را یکی از اولویت‌هایی اصلی دانست که طی چند سال اخیر همواره مد نظر بوده و افزود: گمرک ایران نیز طی یک دهه اخیر به دنبال اجرای طرح گمرک هوشمند بود که راه‌اندازی سامانه جامع گمرک یکی از بخش‌های این طرح است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این سامانه و انجام رویه‌های گمرکی از طریق آن باعث شفافیت، اجرای قانون و مقابله با فساد و همچنین از بین رفتن بستر قاچاق شده است.

معاون گمرک ایران حذف کامل بازرسی‌های فیزیکی و جایگزین شدن آن با "ایکس ری" را از دیگر موارد دانست و یادآور شد: برای برون سپاری نصب دستگاه "ایکس ری" و استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اقدامات خوبی انجام شده است که نتیجه آن پیگیری برای تهیه 14 دستگاه جدید طی دو سال اخیر بوده است.

ذاکری همچنین از اجرای طرح "کیف پول" در گمرکات نیز خبر داد که اکنون 40 تا 50 درصد پیشرفت دارد و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح پرداخت کلیه مبالغ از طریق این کیف پول صورت می‌گیرد.

وی همچنین از تلاش برای تقویت بنیه مالی گمرک نیز یاد کر و ادامه داد: هدف از همه این برنامه‌ها تسهیل تجارت کشور و در نهایت کمک به اقتصاد و تولید است.

معاون گمرک ایران با اشاره به نقش گمرک در کمک به اقتصاد کشور در شرایط تحریم و با بیان اینکه اگر گمرک نبود بخش تولید هم قفل می‌شد، اظهار کرد: در شرایط کرونا نیز فداکاری گمرک باعث شد عمده مرزهای کشور باز باشند.

اختصاص 20 میلیارد تومان به طرح جامع گمرک پرویزخان

ذاکری در ادامه از کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های مهم صادراتی کشور یاد کرد که با داشتن شش گمرک نقش مهمی در صادرات کشور دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع گمرک در مرز پرویزخان که از سال 1397 آغاز شده، خاطرنشان گرد: این طرح اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال نیز بنا داریم 20 میلیارد تومان برای آن اعتبار اختصاص دهیم.

معاون گمرک ایران از آمادگی گمرک برای کمک به زیرساخت‌های مرزی نیز در چارچوب وظایف این بخش خبر داد و عنوان کرد: اینکه در مرزی مانند سومار که تردد روزانه 200 تا 300 کامیون در آن صورت می‌گیرد هنوز محوطه خاکی داشته باشیم، پذیرفتنی نیست.

ذاکری با بیان اینکه ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و بعد به فکری رسمی شدن مرزها باشیم، خاطرنشان کرد: اعلام آمادگی می‌کنیم برای کمک به مرزهای کرمانشاه هر آنچه که وظیفه ما باشد انجام دهیم، زیرا نگاه ویژه‌ای به استان کرمانشاه داریم.

انتهای پیام

نظر شما