شناسهٔ خبر: 47936748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسایل بین‌الملل تشریح کرد

چگونگی امکان تحقق درخواست تضمین ایران از آمریکا در قبال برجام

زهرا اصغری

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: خوشبین نیستم تیم مذاکره کننده ایران راه‌حلی برای به دست آوردن این تضمین که مانع خروج آمریکا از برجام شوند، به دست آورند.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا درباره تضمین آمریکا برای خارج نشدن دوباره از برجام که از سوی هیات ایرانی مطرح شده است، گفت: در این که ایران این خواسته را دارد که دوباره با خروج یک جانبه آمریکا از برجام مواجه نشود، محق است و این نگرانی ایران به حق است. علاوه بر برجام، ایران و دیگر کشورها نگرانند که تجربه برجام در دیگر پیمان ها و قراردادها از سوی آمریکا تکرار شود، در عین حال خوشبین هم نیستم که تیم مذاکره کننده ایران راه حلی برای به دست آوردن این تضمین که مانع خروج آمریکا از برجام شوند، به دست آورند. البته امیدوارم از طریق مذاکرات فرمولی برای آن به دست آورند.

وی افزود: با توجه به قوانین داخلی آمریکا هیچ راهکاری برای اطمینان پیدا کردن از اجرای تعهدات آمریکا وجود ندارد، مگر اینکه هزینه کنار گذاشتن تعهدات از سوی این کشور افزایش یابد که این هم مربوط به خود برجام است، وگرنه دولت آمریکا را نمی شود وادار به این کار کرد. حتی تصویب کنگره هم راهگشا نیست، چون ترامپ از چند پیمان که در سنا به تایید رسیده بود هم خارج شد. هیچ دولتی را در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌توان وادار کرد که تعهداتش را عمل کند؛ از ایران گرفته تا عراق و خیلی از کشورهای دیگر. یکی از مهم ترین پیمان‌ها قراردادهای مرزی است، اما یک دولت اگر بخواهد می‌تواند آن را کنار بگذارد.

این کارشناس مسایل آمریکا تصریح کرد: مهم این است که ایران ابزارهایی را دست خودش داشته باشد و آسیب پذیری اقتصادش با توجه به تحریم‌ها را کاهش دهد و آمادگی داشته باشد که اگر آمریکا دوباره این کار را انجام داد به مراحل بالاتر از غنی سازی ۶۰ درصدی برسد، در غیر این صورت نه نظام بین‌الملل و دادگاه‌های بین‌المللی و نه قوانین داخلی آمریکا این الزام را برای او ایجاد نمی‌کند.

ابوالفتح درباره اینکه چطور می توان از برجام برای متعهد ماندن آمریکا به تعهداتش استفاده کرد؟ اظهار کرد: ما می گوییم به برجام نه یک کلمه اضافه می شود، نه یک کلمه کم، پس چیزی را نمی توانیم در راستای محکم کاری این که آمریکا دوباره خارج نشود به توافق اضافه کنیم. در عین حال برجام این قابلیت را دارد که در چارچوب بند ۳۶ بگوید اگر طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل نکنند، ایران هم عمل نمی‌کند و همین اتفاق هم افتاد، هر چند که هزینه زیادی برای ایران داشت در عین حال ایران غنی‌سازی را از سر گرفت و تا ۶۰ درصد هم پیش رفت. اینها چیزهایی هستند که آمریکا را به میز مذاکره بازمی گرداند و آن را برای خارج شدن از برجام دچار تردید می کند.

وی ادامه داد: البته افزایش غنی سازی خطری هم دارد و این پیام را می دهد که برجام ایران را از گرایش به سمت فعالیت های غیرصلح‌آمیز باز نمی‌دارد اما به هر حال در عالم واقع فقط قدرت است که می‌تواند اثر گذار باشد.

این کارشناس مسایل آمریکا خاطرنشان کرد که اگر ایران توان ملی‌اش را افزایش دهد امکان اینکه آمریکایی‌ها بخواهند دوباره بازی خروج از برجام و اجرا نکردن تعهداتشان را تکرار کنند، کمتر می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما