شناسهٔ خبر: 47936649 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/معرفی کتاب/

با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

دلنیا گوهری‌نژاد

احتمالا برای هر پدر و مادری پیش آمده باشد که با برخی از پرسش‌های جنسی کودکان خود، آن هم در سنین پایین مواجه شده باشند و در پاسخ به این سوالات احساس ناتوانی یا خشم به آن‌ها دست داده باشد.

صاحب‌خبر -

گاهی اوقات والدین از پاسخ به اینگونه سوالات با این دید که پاسخ به آن ها کودک را گستاخ کرده و دید او را نسبت به یک سری مسائل باز می کند؛ پرهیز می‌کنند.

برخی از والدین هم با پاسخ‌های کاملا غیرواقعی و نادرست سعی دارند که با این قبیل پاسخ‌ها کنجکاوی‌های کودک را سرکوب کنند.

آیا والدین بر این امر آگاهی دارند که پرسش‌ها و کنجکاوی‌های جنسی مختص به سن بلوغ نیست و گاها سوال‌های جنسی از سن چهار تا پنج سالگی بروز می‌کند و  این بخشی از طبیعت رشد کودک است؟

والدین باید بدانند که هرگونه بی‌توجهی به بیداری‌های جنسی کودک و خشم و عصبانیت در خصوص آن موجب بروز بسیاری از عادت‌های نامناسب در کودک خواهد شد.

کتاب با پرسش‌های جنسی کودکان چه باید کرد؟

کتاب با "پرسش های جنسی کودکان چه باید کرد؟" اثری از ناصر یوسفی و هنگامه بازرگانی است که در آن یکی از دشوارترین مباحث مربوط به کودکان در زمینه جنسی و آگاهی والدین در خصوص کنجکاوی‌های جنسی کودکان آورده شده است.

این کتاب به والدین خواهد آموخت که هرگونه برخورد تند یا بی‌توجهی به پرسش‌های کودک در این زمینه، سبب خواهد شد او برای یافتن پرسش‌های خود به راه‌هایی روی بیاورد که شاید نادرست یا خطرناک باشند.

در این کتاب اشاره شده است که والدین و مربیان موظف‌اند به این‌گونه پرسش‌های کودک پاسخ دهند، زیرا برخلاف تصور بزرگ‌ترها پرسش درباره مسئله جنسی و آلت تناسلی، همان‌قدر برای کودک ساده و بدیهی است که پرسش درباره بینی یا دستش.

کودک از ۳ سالگی متوجه جنسیت خود می‌شود و در ۴ - ۵ سالگی می‌خواهد بفهمد که چه تفاوتی با مادر یا پدر خود دارد. پاسخ فراخور سن کودک و به‌اندازه نه کمتر و نه بیشتر از دامنه پرسش کودک و معرفی درست اندام جنسی به او همراه با تأکید بر حفظ بهداشت فردی، از راه‌های مناسب برای ارضای کنجکاوی کودکان است.

در این کتاب به نشانه‌هایی نیز اشاره شده که مشاهده‌ آن‌ها در کودکان، به معنای وجود اضطراب، امرونهی بیش ‌از اندازه‌ بزرگ‌ترها، نداشتن تحرک کافی، تنبیه مکرر و... آن‌ها است.

نمونه‌هایی از پرسش‌های جنسی کودکان و تصور غلط آن‌ها در این زمینه و فعالیت‌های پیشنهادی برای آشنایی کودکان به شیوه‌های درست با این مقوله، از دیگر موضوعات این کتاب است.

انتهای پیام

نظر شما