شناسهٔ خبر: 47936640 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

مسی با آرژانتین طلسم ناکامی‌هایش را می‌شکند؟

لئو مسی در بازی 147 خود برای تیم ملی آرژانتین موفق شد همراه این تیم از سد پاراگوئه عبور کند و حضورش در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا را قطعی کند.

صاحب‌خبر -

فرهیختگان: لئو مسی در بازی 147 خود برای تیم ملی آرژانتین موفق شد همراه این تیم از سد پاراگوئه عبور کند و حضورش در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا را قطعی کند. این دومین برد پیاپی آرژانتینی‌ها در این تورنمنت و همچنین شانزدهمین بازی بدون شکست آنها از نیمه‌نهایی کوپا آمریکای 2019 است و نشان می‌دهد که این تیم در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند به فتح این مسابقات پس از 28 سال امیدوار باشد. مسی حالا درکنار خاویر ماسکرانو بیشترین تعداد بازی ملی را در این کشور دارد و در دیدار بعدی آرژانتین که برابر بولیوی خواهد بود، می‌تواند این رکورد را به‌تنهایی تصاحب کند.

فشار روی مسی

آرژانتینی‌ها با این برد صدرنشینی خود در گروه نخست را تثبیت کردند و حالا با 7 امتیاز امید زیادی به صعود به‌عنوان تیم اول دارند. آنها در دیدار آخر باید رودرروی بولیوی قرار بگیرند که هر سه مسابقه خود را باخته است و بدون امتیاز در قعر جدول گروه قرار دارد. مسی اگرچه فصل نه‌چندان خوبی را در بارسلونا سپری کرد و هنوز آینده‌اش در این باشگاه مشخص نیست، در دیدار برابر پاراگوئه یکی از ستاره‌های زمین بود و با 74 لمس توپ و برتری در 75 درصد 16 دوئل خود با بازیکنان حریف ستاره میدان بود و کمک کرد آلبی‌سلسته این بازی دشوار را به سود خود خاتمه دهد و صدر دوئل را همچنان در اختیار داشته باشد.

لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین به‌خوبی می‌داند که مسی در این سن و سال دیگر مانند سال‌های جوانی‌اش نمی‌تواند در تمام دقایق به تیمش کمک کند و در چنین تورنمنت‌هایی بیش از قبل نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. با این‌حال با توجه به اینکه آرژانتین در گروهی دشوار قرار گرفته و برای صعود به دور بعد رقبایی سرسخت را پیش‌رو داشت از ستاره تیمش در هر سه دیدار اخیر به‌طور کامل استفاده کرد و هرگز او را تعویض نکرده است.

حالا این نگرانی وجود دارد که در مراحل بعد مسی از شرایط خوبش فاصله بگیرد و خستگی او باعث دردسر تیم شود. با این‌حال اسکالونی گفت: «واقعیت این است که مسی در همه بازی‌های ما حضور داشته و سخت است که روی درخشش او حساب نکنیم. می‌دانیم که شاید کمی خسته باشد اما چاره‌ای نداریم و او به‌تنهایی می‌تواند در چنین دیدارهای حساسی تفاوت را رقم بزند. دربرابر پاراگوئه ما چند تغییر داشتیم و همین باعث شد درنهایت بتوانیم به سه امتیاز بازی دست پیدا کنیم.»

اسکالونی در این مسابقه 6 بازیکن جدید نسبت به دیدار قبلی برابر اروگوئه در ترکیب تیمش به میدان فرستاد و نفراتی همچون آنخل دی‌ماریا و سرخیو آگرو را دوباره در 11 نفر ابتدایی تیمش به‌کار گرفت. او تلاش دارد در چنین تورنمنت فشرده و پرفشاری به بازیکنانش استراحت بیشتری بدهد تا برای دیدارهای مهم مراحل بعد کاملا آماده و سرحال باشند.

سرمربی آرژانتین در این باره توضیح داد: «چیزی که مرا درباره آمادگی بدنی بازیکنان نگران می‌کند، این است که ما در فاصله‌ای کم بازی‌های خود را برگزار می‌کنیم و این خطر مصدومیت آنها را افزایش می‌دهد. سه روز پیش با اروگوئه بازی داشتیم و امشب هم بازی بعدی را برگزار کردیم. مسلما بازیکنان در این وضعیت نمی‌توانند در بهترین شرایط خود باشند و مجبوریم با استفاده از سیستم چرخشی آنها را برای دیدارهای بعد سرحال و شاداب نگه داریم. در همین مسابقه ما در نیمه نخست بازی خوبی انجام دادیم اما در نیمه دوم کمی خسته شدیم و با توجه به اینکه حریف آمادگی فیزیکی بهتری داشت، مجبور شدیم کمی عقب بنشینیم و کنترل بازی را از دست بدهیم. با این حال از عملکرد بازیکنانم راضی هستم و مطمئنم در ادامه تورنمنت می‌توانند نمایش بهتری داشته باشند.»

ناکام به‌همراه آرژانتین

این احتمالا بهترین و البته شاید آخرین شانس مسی برای کسب عنوان قهرمانی کوپا آمه‌ریکا به‌همراه آرژانتین باشد. کاپیتان لئو در این سال‌ها تلاش زیادی کرده همراه تیم ملی کشورش بتواند مانند بارسلونا موفق باشد و جام‌های متعددی را کسب کند اما او همچنان در حسرت قهرمانی در تورنمنت‌های ملی است و بهترین تلاشش برای رسیدن به قهرمانی درنهایت با شکست آرژانتین در فینال جام‌جهانی 2014 نقش بر آب شد.

مسی همیشه درمعرض این انتقاد بوده که در بارسا با کمک ژاوی و اینیستا توانسته بود به ستاره‌ای درخشان تبدیل شود و به همین دلیل در تیم ملی آرژانتین ناکام بود. او همواره در رقابت با کریس رونالدو برای کسب عنوان بهترین بازیکن تاریخ قرار داشته و البته یکی از دلایلی که طرفداران رونالدو برای اعطای این عنوان به او ذکر می‌کنند قهرمانی او به‌همراه پرتغال در یورو 2016 و همچنین قهرمانی این تیم در نخستین دوره لیگ ملت‌های اروپا بود. با این‌حال مسی همراه با آرژانتین در 5 دوره قبلی که در کوپا آمه‌ریکا حضور داشته، نتوانسته در این تورنمنت که به‌مراتب فتح آن راحت‌تر از یورو است، موفق باشد و البته در سه ‌فینال هم مغلوب شده است.

آرژانتین با او دوبار در سال‌های 2015 و 2016 به فینال این مسابقات رسید و هر دوبار در مصاف با شیلی و در ضربات پنالتی بازی را باخت و از رسیدن به جام محروم شد. مسی تورنمنت امسال را خوب شروع کرد و برابر شیلی از روی یک ضربه ایستگاهی زیبا موفق به گلزنی شد اما برای فتح این تورنمنت هنوز راه درازی باقی مانده است و باید به تیمش برای موفقیت در آن کمک کند.

البته شاید در این دوران دیگر اتکا به یک بازیکن برای موفقیت در تورنمنت‌های بزرگ دیگر چندان منطقی نباشد. فوتبال به‌تدریج بیش از قبل به یک بازی تیمی و گروهی تبدیل شده و کمتر بازیکنی می‌تواند مانند سال‌های دور یک تنه تیمش را به موفقیت برساند. البته هنوز هم در تیم‌های مختلف این ایده به‌کار گرفته می‌شود اما چندان کارایی ندارد؛ مانند آنچه روبرت لواندوفسکی در تیم ملی لهستان انجام می‌دهد اما کمتر توانسته به توفیقی برسد یا مثل عملکرد گرت بیل در تیم ملی ولز که به‌نوعی می‌توان او را تک‌ستاره این تیم دانست.

خود مسی هم دوست ندارد چنین نقشی را در تیم‌های خود داشته باشد اما فاصله‌اش با سایر بازیکنان به‌حدی است که اکثر آنها ترجیح می‌دهند توپ را به او بسپارند و منتظر حرکات خارق‌العاده‌اش باشند. البته باید درنظر داشت که مسی این هفته 34 ساله خواهد شد و نباید انتظاری بیش از حد توانش از او داشت. ستاره‌ای که به‌تدریج از روزهای اوجش فاصله می‌گیرد و باید هرچه در توان دارد در همین مسابقات ارائه کند. او البته بدشانس هم بود که نفراتی همچون گونسالو ایگواین در فینال جام‌جهانی یا کوپا آمه‌ریکا فرصت‌هایی طلایی را از دست دادند تا حسرت قهرمانی با آرژانتین همچنان برای مسی باقی بماند.

مشکلات مسی در لالیگا

نسل طلایی فوتبال آرژانتین به سال‌های آخر خود نزدیک شده و البته دیگر از ظهور استعدادهای جدید در فوتبال این کشور چندان خبری نیست. برخلاف سال‌های قبل دیگر ستاره‌های پرتعداد آرژانتینی در مسیر باشگاه‌های اروپایی قرار ندارند و آماری نگران‌کننده برای هواداران فوتبال این کشور حاکی است که فصل پیش تنها 5 آرژانتینی زیر 25 سال در لیگ قهرمانان اروپا بازی می‌کردند و فقط کریستین رومرو از این کشور توانست حضور در یک‌هشتم نهایی را تجربه کند. اگرچه نفراتی همچون لئوتارو مارتینز، جیووانی لوسلسو و آنخل کوریا هنوز می‌توانند در سال‌های آینده برای تیم ملی این کشور بدرخشند، مسلما با بازنشستگی مسی دوباره فوتبال این کشور دچار بحرانی مانند دوران پس از مارادونا خواهد شد و به‌دنبال یافتن جانشینی برای این فوق ستاره خواهد رفت.

مسی درحالی‌که آخرین سال‌های فوتبالش را سپری می‌کند، هنوز درباره آینده‌اش در بارسا تصمیم‌گیری نهایی نکرده و مشخص نیست آیا درنهایت قراردادش را با این تیم تمدید خواهد کرد یا نه. اگرچه بارسا و شخص خوان لاپورتا به‌عنوان رئیس باشگاه به‌شدت پیگیر تمدید قرارداد او هستند، حالا خاویر تباس رئیس لالیگا با اظهارنظری عجیب، آینده مسی در این رقابت‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. تباس بارسلونا را تهدید کرده در صورتی‌که بدهی‌های خود را کاهش ندهند و نتوانند شرایط مالی خود را بهتر کنند، نمی‌توانند مسی را در فهرست خود برای فصل آینده ثبت کنند. او گفته علاوه‌بر بدهی‌ها باید دستمزد این ستاره آرژانتینی هم کاهش پیدا کند.

قراداد کنونی مسی که مدتی پیش مفاد آن افشا شد 4 ساله و به ارزش 555 میلیون یورو بود که بار مالی سنگین را برای باشگاه به‌دنبال داشت. تباس تاکید کرده است کاتالان‌ها دیگر نمی‌توانند چنین قرارداد سنگینی با ستاره خود ببندند و باید در بستن قرارداد جدید احتیاط کنند: «بارسا باید برای فصل آتی هزینه‌های خود را کاهش دهد. من امیدوارم مسی در این باشگاه به فوتبالش ادامه دهد و ماندنی شود اما برای این هدف باید هزینه‌های خود را کم کنند و حتی آنها هم باید از دستمزد او بکاهند. آنان برای اینکه بتوانند براساس قوانین رفتار کنند باید فکری به‌حال مشکلات مالی خود داشته باشند، ما نمی‌توانیم برای اینکه بازیکنی مثل مسی را همچنان در لالیگا داشته باشیم، قوانین را تغییر دهیم یا دور بزنیم. بحران کرونا باعث مشکلات زیادی شده و لالیگا درمجموع 700 میلیون یورو ضرر کرده که نیمی از آن متعلق به بارسا بود و البته سایر باشگاه‌های بزرگ توانستند مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما