شناسهٔ خبر: 47936537 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

پاسخ یک فعال حقوق حیوانات به جوابیه دانشگاه آزاد شوشتر درباره زجرکشی یک سگ در کلاس تشریح

به جای توجیه، به زجرکشی حیوانات پایان دهید / علم بدون اخلاق بی ارزش است

رکنا: یک فعال حقوق حیوانات با انتشار یادداشتی به جوابیه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر درباره زجرکشی یک سگ در کلاس تشریح پاسخ داد و نوشت: «دانشکده دامپزشکی شوشتر به جای توجیه باید به اعمال غیر اخلاقی پایان بدهد. علم بدون اخلاق پشیزی هم ارزش ندارد.»

صاحب‌خبر -

روز 25 خرداد یک سگ ماده در درس تشریح دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر توسط استاد دانشگاه کشته شد و مسئولان دانشگاه پس از انتقاد فعالان حقوق حیوانات در بیانیه ای تاکید کردند با توجه به این که این سگ به نوعی اسهال عفونی مبتلا بوده است، از آن برای کلاس تشریح استفاده کرده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، براساس روایت هایی که از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر در فضای مجازی منتشر شده است، 25 خرداد هنگام برگزاری کلاس تشریح در یکی از دانشکده های دامپزشکی جنوب کشور، استاد دانشگاه که می خواست از سگی زنده برای آموزش دانشجویان خود استفاده کند، بعد از این که پس از تزریق چند دُز آمپول کتامین (داروی بیهوشی) نتوانست سگ را بکشد، رگ پای او را برید تا آن قدر خون از بدن سگ برود که بمیرد.

کشتن سگ زنده در کلاس تشریح دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر در شرایط رخ داده است که وزارت علوم سال 98 در بخشنامه ای تاکید کرده است که دانشگاه ها باید استفاده از حیوانات زنده برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کنند که «به هیچ وجه» امکان استفاده از روش های جایگزین وجود نداشته باشد.

در این ماجرا نیز به گفته فعالان حقوق حیوانات ، روش های جایگزین و بدون خشونت بسیاری به جای کشتن یک حیوان زنده جهت آموزش دانشجویان دامپزشکی وجود داشته است، اما ظاهرا دانشگاه مربوطه و استاد آن مانند بسیاری از دانشگاه های دیگر هیچ توجهی به این روش ها نداشته اند.

بعد از انتقاد فعالان حقوق حیوانات نسبت به کشتن یک سگ زنده در درس تشریح، دانشگاه آزاد شوشتر در بیانیه ای تاکید کرده است که سگ کشته شده به یک نوع اسهال عفونی مبتلا بوده و به همین دلیل از این حیوان برای درس تشریح استفاده شده است.

این توجیه اما موجب تشدید انتقادات فعالان حقوق حیوانات شده و آنها تاکید کرده اند که حتی وقتی یک حیوان خودش در شرف مرگ باشد، انسان حق ندارد که برای سرنوشت زندگی اش تصمیم بگیرد. البته بعضی دانشجویان کلاس تشریح دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شوشتر در فضای مجازی گفته انند که این حیوان ظاهری سالم داشته و به نظر نمی رسد که مشکل خاصی داشته است.

در این میان، وحید فقیهی، فعال حقوق حیوانات نیز با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، پاسخی را به این اظهارات مسئولان دانشگاه آزاد شوشتر داده است که در ادامه می خوانید:

«جوابیه ای برای دانشکده ی دامپزشکی شوشتر

در جواب نقدهایی که به دانشکده دامپزشکی شوشتر شد، دانشکده در توجیه عمل غیر اخلاقی خود، ویروس دیستمپر را در چند خط به طور خلاصه مطرح کرد و با توجیه اینکه سگ تشریح شده دیستمپر داشته و برای حفظ حیوانات دیگر باید یوتانایز یا همان مرگ آسان می شده است.

اما در جواب این عمل غیر اخلاقی باید بگویم که صدها سگ که مبتلا به ویروس دیستمپر یا پاروا بوده اند، تا بحال درمان شده اند.

از میان صد سگی که دیستمپر می گیرند اگر مراحل درمان را طی کنند، شاید ده سگ بمیرند. نود درصد آنها درمان می شوند. پس نمی توان گفت سگی که دیستمپر دارد حتما باید یوتانایز شود.

این اولین عمل غیر اخلاقی که به جای اینکه آن را با مرگ آسان به خواب ببرید، درمانش می کردید.

دوم اینکه مگر بار اول است که در دانشکده های دامپزشکی ایران از حیوانات سالم برای تشریح استفاده می شود؟

بارها در بسیاری از دانشکده های دامپزشکی حیوانات حتی بدون تزریق بی حسی جهت تشریح و توضیح برای دانشجویان تحت شکنجه قرار گرفته اند.

از الاغی سالم که چشم اش را برای آموزش تخلیه ی چشم، در آوردند. تا سگها و گربه های سالم دیگری که در قفسهای دانشکده ها حبس هستند.

از بز نگون بختی که بدون تزریق بی حسی عقیم سازی شد تا دانشجویان چگونگی مراحل بی حسی را آموزش ببینند.

این اتفاقات غیر اخلاقی در حالی ست که در تمام جهان از لاشه ی حیوانات جهت تشریح و آموزش استفاده می شود.

پس دانشکده دامپزشکی شوشتر به جای توجیه باید به اعمال غیر اخلاقی پایان بدهد.

روزانه این همه سگ در کشور کشتار می شوند، لاشه ی چند قلاده را تحویل بگیرید که برای آموزش علمی مرتکب بی اخلاقی نشوید.

علم بدون اخلاق پشیزی هم ارزش ندارد.

اینکه دیستمپر را بهانه کنید توجیه خوبی نیست. لازم به ذکر است دیستمپر اگر ویروسی واگیردار است از سگ به سگ انتقال پیدا می کند.

هر رفتار غیر اخلاقی تبعات سنگینی برای جامعه دارد.

شاید نیاز باشد نظارت بیشتری در حوزه اخلاق بر دانشکده های دامپزشکی صورت بگیرد.

اگر قرار باشد حیوانات در دانشکده های دامپزشکی تحت شکنجه قرار بگیرند، پس چه تفاوتی با حیوان آزاری دارد؟

علم همیشه قسم خورده ی اخلاق است.

اگر قسم می خورید پس به قسمی که خورده اید اخلاق را رعایت کنید. انسان را رعایت کنید.»

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

نظر شما