شناسهٔ خبر: 47936525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار بررسی کرد؛

«خشکسالی» بازارهای سرمایه و صنایع را هدف گرفت| تصفیه پساب‌ها یک راهکار اصلی

تهران- کمبود آب به خودی خود آسیب‌های جبران ناپذیری بر جوامع انسانی و محیط زیست دارد اما زمانی که کار به تنش آبی می‌رسد اقتصاد و صنایع دیگر در امان نخواهند بود و تصفیه پساب یکی از راه حل‌ها است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: سال‌ها است که کارشناسان در خصوص استفاده صحیح از آب و چگونگی ذخیره و بهره‌مندی از آن هشدار داده‌اند اما تنها چیزی که نصیب شد سدسازی‌های غیراصولی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و حفرچاه های غیرمجاز بود که نه‌تنها هزینه‌های گزاف را بر اقتصاد کشور تحمیل کردند بلکه آثار زیست‌محیطی زیان باری را نیز بر دوش طبیعت گذاشته‌اند.

سدهای استان تهران برای کنترل جریان آب سطحی و تأمین بخشی از آب شرب شهری و نیز کشاورزی، بر روی رودخانه‌های جاری در استان احداث شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سد امیرکبیر، سد لار و سد لتیان و طالقان و ماملو اشاره کرد.

سدها به کمک می آیند
سد لتیان بر روی رودخانه جاجرود در شمال شرق تهران و ۵ کیلومتری جاجرود احداث شده و سطح حوزه آبریز این سد ۶۹ هزار و ۸۰۰ کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب است و نیروگاه کلان در فاصله۲۰ کیلومتری در منطقه کلان، بالادست سدلتیان احداث شده و هدف از احداث این سد تأمین آب شرب تهران به میزان ۲۹۰ میلیون مترمکعب بوده و علاوه بر آن ۱۶۰میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی دشت ورامین تأمین می‌کند.

سدهای استان تهران برای کنترل جریان آب سطحی و تأمین بخشی از آب شرب شهری و نیز کشاورزی، بر روی رودخانه‌های جاری در استان احداث شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سد امیرکبیر، سد لار و سد لتیان و طالقان و ماملو اشاره کرد

سد لار در فاصله ۷۵ کیلومتری از شمال شرق تهران و ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل به‌منظور تأمین آب کشاورزی و شرب و ارسال آب به نیروگاه کلان برای تولید برق و کمک به شبکه سراسری احداث شده،‌سد طالقان نیز در ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب تهران روی رودخانه‌ای با همین نام به‌منظور تأمین آب کشاورزی دشت قزوین، تأمین آب شرب شهرهای تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه طالقان احداث شده است.

سد کرج در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج – چالوس به‌منظور کنترل سیلاب‌های بهاره و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل، تأمین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی برق‌آبی جهت کمک به شبکه سراسری برق به‌ویژه در ساعات اوج مصرف احداث و همچنین سد ماملو در حدود ۴۵ کیلومتری شرق تهران روی رودخانه جاجرود و دو کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی رودخانه دماوند با رودخانه جاجرود باهدف بهره‌گیری از پتانسیل حوضه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند، مهار سیلاب‌های حوضه‌های آبریز، تأمین بخشی از آب شرب جنوب تهران و شهرهای مسیر و تأمین بخشی از آب موردنیاز صنعت احداث شده است.

«خشکسالی» بازارهای سرمایه و صنایع را هدف گرفت| تصفیه پساب ها یک راهکار اصلی

حجم ورودی آب به سدهای ۵ گانه استان تهران ۶۰ درصد کاهش داشته است
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت سدها در استان اظهار داشت: هم‌اکنون حجم ذخیره آب در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران ۸۱۷ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است.

حجم ذخیره آب در مخازن سدهای پنج‌گانه استان تهران ۸۱۷ میلیون مترمکعب محاسبه‌شده است

محمد شهریاری بابیان اینکه طی سال جاری نسبت به سال گذشته در سدهای ماملو و لار کاهش قابل‌توجهی داشته این گفت: این کاهش معادل ۲۳۵ میلیون مترمکعب است و باید اعلام کنیم با توجه به کاهش بارندگی‌ها وضعیت آب‌گیری در ماملو،‌لار و طالقان مناسب نیست و سدهای پنج‌گانه استان تهران ۶۲ درصد پر شده‌اند.

وی عنوان داشت: طبق آمار نسبت به سال قبل حجم ورودی آب به سدها ۶۰ درصد کاهش داشته و با توجه به نبود ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تأمین‌کننده آب شرب تهران، حجم ورودی آب به مخازن سدها کم است و میزان بارش‌های سال آبی جاری در حوزه عملکرد استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته با کاهش ۳۷ درصدی مواجه است.

ایجاد تحرک و پویایی در شهرک‌های صنعتی به تأمین زیرساخت‌های مختلف بستگی دارد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار،‌در خصوص وضعیت آب‌رسانی به شهرک‌های صنعتی و تأثیر کمبود آب بر اقتصاد تولیدی‌ها اظهار داشت: ایجاد تحرک و پویایی در شهرک‌های صنعتی به تأمین زیرساخت‌های مختلف به‌ویژه برق و آب بستگی دارد و در این زمینه مسئله آب‌رسانی از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.

حشمت‌الله عسگری،‌ بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمینه آب‌رسانی با آن مواجه هستیم آب‌رسانی به شهرک‌های صنعتی مثل شهرک صنعتی شمس‌آباد است،‌گفت: این شهرک در جنوب تهران با وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود و اجزای اصلی آب‌رسانی به شهرک شمس‌آباد در فاز اول آبگیری ۱۴ کیلومتر و در قطعه دوم ۲۸ کیلومتر که در جمع حدود ۴۲ کیلومترطول مسیر است که در فاز اول لوله‌ها خریداری و اجراشده و در مسیر ۵ کیلومتری این گذر موضوع تملک وجود دارد و ۲۳۰۰ تن لوله نیاز است.

وی با اشاره به اینکه موقعیت مکانی این شهرک صنعتی در کیلومتر ۴۵ اتوبان تهران – قم در مجاورت شهر حسن‌آباد فشافویه و در فاصله پنج کیلومتری از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و فاصله هشت کیلومتری از اولین ایستگاه راه‌آهن تهران است گفت: عملیات لوله‌گذاری قطعه اول کانال محمدیه به طول ۱۴ کیلومتر برای اجرای طرح انتقال آب از کانال محمدیه به شهرک صنعتی شمس‌آباد انجام‌شده است.

«خشکسالی» بازارهای سرمایه و صنایع را هدف گرفت| تصفیه پساب ها یک راهکار اصلی

تثبیت آب و اشتغال در شهرک صنعتی شمس‌آباد
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری تهران در گفتگو با خبرنگار بازار،‌اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات شرکت شهرک‌های صنعتی موضوع تأمین آب برای استمرار تولید است که این مسئله نیاز به جدیت و پشتکار دارد.

فریدون عطایی،‌ در ادامه از تثبیت آب و اشتغال در شهرک صنعتی شمس‌آباد تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تخصیص آب با مجوز اولیه توسط وزارت نیرو صادرشده و اگر هماهنگی‌ها صورت گیرد و اعضا و ذینفعان طرح تعهدات مالی خود را اجرا کنند تثبیت آب را خواهیم داشت.

تخصیص آب با مجوز اولیه در شمس آباد توسط وزارت نیرو صادرشده است

وی از ارائه طرح جدید تأمین آب از پساب تصفیه‌خانه اسلامشهر نیز خبر داد و عنوان داشت: این طرح هزینه‌ها را در شهرک صنعتی شمس‌آباد تا ۶۰ در صد کاهش خواهد داد.

خشکسالی و آثار آن
طبق گزارش رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده و کاهش بارش و ذوب برف، ذخیره آبی در مناطق کوهستانی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، که این وضعیت ما را در شرایط تنش آبی قرار می‌دهد و این خشک‌سالی قطع بر یقین بر سودآوری شرکت‌ها و بازار سهام و سرمایه و صنایع اثر منفی خواهد داشت.

برای مصرف آب موجود در کشور باید برنامه‌ریزی شود چراکه در حال‌ حاضر کمبود آب جدی بوده و باید از به‌صرفه‌ترین راهکارها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کرد چراکه کمبود و نبود آب علاوه بر این‌که محیط‌زیست را دچار مشکل می‌کند بر اقتصاد نیز تأثیر بسیار چشمگیری دارد لذا در این راستا نیازمند یک عزم جدی از سوی مردم و مسئولان هستیم زیرا ممکن است زمانی که به فکر مدیریت صحیح بر مصرف و ذخیره آب می‌افتیم خیلی دیرتر از اکنون شده باشد.

نظر شما