شناسهٔ خبر: 47936517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دردسر‌های نبود الگوی کشت؛ هزینه‌های تولید سیب زمینی در گلستان ۳ برابر قیمت خرید تضمینی

هزینه تولید یک کیلوگرم سیب زمینی در گلستان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و این در حالی است که قیمت خرید تضمینی از سوی دولت تنها ۸۱۹ تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،"هر سال به امید کسب سود در سال بعد زمین هایمان را می‌کاریم، اما هر سال یک معضل جدید یقه ما کشاورزان را می‌گیرد، یک سال محصول خریدار ندارد یه سال دیگه انقدر قیمت پایین است که هیچ کسی دلش نمی آید محصول را بفروش برساند".

این صحبت‌ها گلایه‌های یک کشاورز سیب زمینی کار گلستانی است، کشاورزی که هر سال با وعده و وعید بهبود وضعیت خرید سیب زمینی در سال بعد زمین‌های کشاورزی اش را به زیر کشت می‌برد، اما در آخر ماجرا چیزی جز ضرر نصیبش نمی‌شود.

هر سال خرداد ماه که از راه می‌رسد حکایت سیب زمینی کاران گلستانی و مشکلاتشان تکراری‌ترین سوژه خبری برای نوشتن است. مشکلی که مسئولان هر ساله از حل کردن آن تا سال بعد خبر می‌دهند، اما همان آش و همان کاسه هر سال تکرار می‌شود.

دردسر‌های نبود الگوی کشت؛ هزینه‌های تولید سیب زمینی در گلستان ۳ برابر قیمت خرید تضمینی

سال گذشته در ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار از زمین‌های گلستان سیب زمینی کشت شده است و پیش بینی می‌شد ۱۴۳ هزار تن سیب زمینی برداشت شود، اما سرما زدگی معادلات کشاورزان را بر هم زد و به گفته رئیس انجمن سیب زمینی کاران استان به ۵۰ درصد سیب زمینی‌های کشت شده خسارت وارد شده است.

رمضان مقصودلو، رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی در گلستان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و پیش بینی می‌شد با وقوع سرما سرزدگی و از بین رفتن بخشی از محصول سیب زمینی با قیمت خوبی به فروش برسد تا حداقا هرینه تولید خود را به دست بیاورند، اما اینگونه نشد.

او افزود: از طرفی دیگر با بسته شدن مرز ترکمنستان و سیب زمینی‌های موجود در انبار‌ها صنایع تبدیلی تمایلی به خرید سیب زمینی تازه چین گلستان ندارند و از سیب زمینی‌های موجود در انبار‌ها نیاز خود را تامین می‌کنند.

دردسر‌های نبود الگوی کشت؛ هزینه‌های تولید سیب زمینی در گلستان ۳ برابر قیمت خرید تضمینی

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: قیمت تضمینی خرید سیب زمینی در گلستان ۸۱۹ تومان مصوب شده و این درحالی است که قیمت تمام شده برای کشاورز ۳ برابر این رقم است.

مقصودلو ادامه داد: قیمت تمام شده سیب زمینی در هر هکتار حدود ۶۰ میلیون تومان است و متوسط برداشت که تا پارسال ۲۵ تن بود امسال به دلیل سرما زدگی‌های متعدد به ۱۵ تن رسیده است.

او با گلایه از وزارت جهاد کشاورزی گفت: چطور وزارت خانه، چون ارزی برای واردات سویا نداشت قیمت سویای ۳ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و قیمت خرید تضمینی دیگر محصولاتی مانند کلزا، پنبه و گندم را چند برابر کرد، اما برای سیب زمینی کاران این اتفاق رخ نداد.

مقصودلو گفت: برگزاری‌های جلسات متعدد دردی از سیب زمینی کاران درمان نمی‌کند و دولت باید تلاش کند بخشی از این سیب زمینی را حداقل با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری کند تا باقی مانده محصول در بازار بالانس شود.

اعتراض به قیمت شورای اقتصاد

عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: ما قبول داریم قیمت تضمین شده با توجه به قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی رقم مناسبی نیست و زمانی که در شورای اقتصاد قیمت سیب زمینی مشخص شد به آن اعتراض کردیم.

او با اشاره به معضل نبود الگوی کشت گفت: ما یک الگوی کشت برای کل کشور نوشته ایم که باید مصوب شود تا به کشاورزان انگیزه داده شود که اگر محصولی می‌کارند خریداری برای محصولشان وجود دارد.

عباسی افزود: از مسئولان خواهش می‌کنیم الگوی کشت را مصوب کنند و در قالب قانون آن را اطلاق کنند تا اجرایی شود در این صورت قیمت واقعی محصولات هم مشخص می‌شود.

از سرمایه گذاران حمایت می‌کنیم


طلوعیان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در رابطه با صنایع تبدیلی مرتبط با محصول سیب زمینی گفت: سرمایه گذاری‌های خوبی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان در زمینه فراوری سیب زمینی در استان انجام شده است.
او افزود: ۲ واحد در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و در بحث فراوری سیب زمینی روزانه به ۱۰۰ تن محصول نیاز دارند.

دردسر‌های نبود الگوی کشت؛ هزینه‌های تولید سیب زمینی در گلستان ۳ برابر قیمت خرید تضمینی

طلوعیان گفت: ما از افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارند حمایت می‌کنیم.

او گفت: سرمایه گذاران می‌توانند در زمینه تولید آرد سیب زمینی، پودر سیب زمینی، چیپس، پوره و حتی تولید بیواتانول از ضایعه سیب زمینی هم سرمایه گذاری کنند.

سیب زمینی تنها یکی از محصولاتی است که در گلستان و در زمان برداشت با مشکل فروش و قیمت گذاری مواجه می‌شود و این قصه پر غصه هر سال برای محصولاتی نظیر گوجه فرنگی هم تکرار می‌شود.
موضوع نبود الگوی کشت نه تنها به کشاورزان گلستانی بلکه سایر کشاورزان در دیگر نقاط کشور هم آسیب رسانده است، مثل پیازکاران در کرمان.

تدوین الگوی کشت و اجرای آن در سطح کشور می‌تواند علاج بخشی از این مشکلات باشد.

گزارش از مونا محمدقاسمی 

انتهای پیام/ق

نظر شما