شناسهٔ خبر: 47936490 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کیسه دوزی شهرداری و سودجویان برای تغییر کاربری باغات تهران/باغات تهران پاتوقی برای رسیدن به اهداف سودجویانه

کاربری املاک تاثیر مستقیمی در قیمت آن‌ها دارد و بسیاری از مالکان نیز به دنبال راهی برای تغییر کاربری املاک خود از مقاصد مختلف هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق قانون در شهر‌ها به طور کلی هر بنایی که ساخته می‌شود باید دارای کاربری مشخصی باشد و این کاربری در سند آن ثبت می‌شود و املاک شهری نیز کاربری‌های گوناگونی دارند که مهم‌ترین آن‌ها مسکونی، اداری و تجاری است.
از آنجا که کاربری املاک تاثیر مستقیمی در قیمت آن‌ها دارد بسیاری از مالکان به دنبال راهی برای تغییر کاربری املاک از مقاصد مختلف هستند.

محله‌های حصارک، طرشت، کن، فرحزاد و پونک از محله‌های قدیمی تهران هستند که در سال‌های اخیر و با توسعه شهرسازی و ساخت‌وساز‌های گسترده در این منطقه‌ها و تخریب باغات و تغییر کابری این زمین‌ها موجب شده تا جمعیت این مناطق به میزان قابل توجهی رشد یابد. بیشتر جمعیت این محله را مهاجران سایر مناطق تهران یا کشور‌های اطراف تشکیل می‌دهند و تعداد کمی از ساکنین قدیمی این محله‌ها هنوز در بخشی از آن ساکن هستند.
تغییر کاربری باغات این محله‌ها اگرچه موجب افزایش جمعیت شده، ولی مشکلات بسیاری را با خود نیز به همراه داشته است.

بیشترین قصد اهالی این محلات برای تغییرکاربری زمین‌های خود از باغ به مسکونی است.
البته تغییر کاربری اراضی شهری منوط به اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۵ می‌باشد که به دلایل مختلفی اهالی این محلات بدون طی نکردن مراحل قانونی زمین‌های خود را دستخوش تغییراتی می‌کنند که مردم این منطقه‌ها معتقدند بسیاری از این باغ‌ها یک شبه تخریب و تبدیل به ساختمان می‌شود.

 

کیسه دوزی شهرداری و سودجویان برای تغییر کاربری باغات تهران/باغات تهران پاتوقی برای رسیدن به اهداف سودجویانه


شهرداری برای باغاتی که خبری از صاحبان آن‌ها نسیت کیسه دوخته و گفتوگویی هم با صاحبان باغاتی که مالکان آن قصد تغییر کاربری دارند، داشته، اما صاحبان این باغ‌ها به دلیل طمع شهرداری برای گرفتن بخشی از ملک، حاضر به فروش و یا تغییر آن نیستند حتی به دلیل طایفه‌ای بودن برخی باغات مالکان آن‌ها نیز به توافق با هم نمی‌رسند از همین رو شاهد این هستیم که علاوه بر تخیریب درختان باغ و ساختن ساختمان برخی از محلی‌ها نیز از قسمت جلویی باغ مغازه‌ای برای خود دست و پا می‌کنند.

البته که شهرداری هم کوتاه نیامده و شبانه شروع به تخیریب دیواره‌های جلویی برخی از این باغات می‌کند، آن باغ‌هایی که بیشترین سود را دارد. در واقع این تخریب اهرم فشاری برای صاحبان باغ‌ها است برای فروش یا تغییر کاربری برای ساخت ساختمان، بوستان و بزرگراه که این درگیری‌ها گاهی به نتیجه هم نمی‌رسد. با استناد به گفته‌های اهالی این محله‌ها کسانی که نفوذ بالایی دارند یک شبه ملک خود را تغییر می‌دهند و کسانی که صاحب نفوذ نیستند ملک شان در گیرو دار برخی از طمع‌ها می‌شود.

برای هزینه تغییر کاربری مبلغ مشخصی وجود ندارد. با توجه به موقعیت مکان یک واحد، شهر و کوچه، میزان نزدیکی به بعضی از اماکن مهم و ... هزینه تغییر کاربری مختلفی برای صدور کاربری جدید صادر می‌شود.

 

کیسه دوزی شهرداری و سودجویان برای تغییر کاربری باغات تهران/باغات تهران پاتوقی برای رسیدن به اهداف سودجویانه

تغییر کاربری در این محلات محدود به ساخت ساختمان و مغازه نمی‌شود و این در صورتی است که برخی از صاحبان باغ‌ها به صورت غیرقانونی ملک خود را تبدیل به آتلیه عکاسی عروس و داماد و یا تبدیل به سالن‌های زیبایی برای عکاسی مدلینگ‌ها در طبعیت می‌کنند که برای هماهنگی و تعیین وقت برای عکاسی عروس و داماد در محله‌های حصارک و کن باید به برخی از آتلیه‌های شهران و جنت آباد همراه با زوج خود مراجعه کنید چرا که بدون همراه داشتن زوج در کنار خود کاملا موضوع عکاسی در باغات این محله‌ها را تکذیب می‌کنند. البته که کسی از سرنوشت برخی مدلینگ‌ها برای حضور در این باغات به جهت عکاسی و مجبور شدن آن‌ها برای یک پوشش خاص و نامتعارف خبر ندارد.


متاسفانه تغییر کاربری در این محلات باز هم محدود به آتلیه عکاسی عروس و داماد و مدلینگ‌ها نمی‌شود و این باغ‌ها برای برخی از سود جویان محل خوبی برای خرید و فروش و نگهداری مواد مخدر تبدیل شده است و کودکان برای حمل این مواد‌ها بیشترین کاربرد را در میان سودجویان دارند؛ و این در حالی است که خرید و فروش و نگهداری در باغات فرحزاد و کن، استراحت و گذراندن اوقات فراغت در خرابه باغ‌های حصارک و طرشت صورت می‌گیرد که این مسئله سبب شده است تا گلایه اهالی این محلات به صدا در آید و بیشتر این نابسامانی‌ها را مردم از چشم شهرداری می‌بینند که با نبود کنترل و نظارت کافی مهاجران و اتباع خارجی را در این محلات ساکن کرده است و به نوعی زمینه سازی برای وقوع انواع جرم‌ها را برای آن‌ها به وجود آورده چرا که بسیاری از این اتباع خارجی حتی مدراک شناسایی کافی را هم ندارند. البته یکی دیگر از معضلات این محلات قطع درختان و افزایش حریم امامزاد‌ها برای دفن اجساد مردگان است که سبب به خطر افتادن سلامت اهالی این محله‌ها شده است.

 

کیسه دوزی شهرداری و سودجویان برای تغییر کاربری باغات تهران/باغات تهران پاتوقی برای رسیدن به اهداف سودجویانه

 

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع تغییر کاربری اراضی و باغات در پایتخت اظهار کرد: باغ بودن یک کاربری نیست، باغ نوع زمین است و در باغ هم ما می‌توانیم کاربری‌های مختلفی داشته باشیم البته کاربری که در یک باغ انجام می‌شود در واقع ممکن است موجب تخریب یا استفاده بهینه از آن شود.

وی ادامه داد: ما باید از کاربری‌های متنوع باغات در جهت رشد، استقبال کنیم تا تمامی باغات حفظ شوند و برای مالک آن هم توجیه اقتصادی داشته باشد که در ازای آن انگیزه ایجاد شود، زیرا باغات خصوصی در شهر بسیار زیاد است و طبیعتا شهرداری به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند بنابراین باید از این زاویه به مسئله باغات بپردازیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما باید ببینیم چه کاربری برای باغات مناسب یا مضر است، سابق بر این یک مصوبه‌ای مبنی بر برج باغ داشتیم که ملاک عمل قرار گرفت و وارد طرح جامع تهران شد همچنین این مصوبه در حال حاضر یک سند قانونی بسیار محکم است.

اعطا یادآور شد: متاسفانه مصوبه برج باغ باعث نابودی تعداد زیادی باغ شده است، در سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، صد و ۱۳۰ هکتار از باغ‌های تهران از بین رفتند و دلیل آن هم ساخت‌وساز بوده است، این مصوبه می‌گوید که در زمین‌هایی که هویتشان باغ است باید ساختمان بلندمرتبه بسازیم.

وی گفت: ساختمان‌های ساخته شده هم کاربریشان مسکونی یا اداری بوده است و البته مهم نبود که دقیقا کاربری از چه نوع است ما در سال ۹۶ بر روی این موضوع کار کردیم تا مصوبه برج باغ لغو و فرآیندی جاگزین آن شود، در گام اول در شهریور همان سال طرحی را نوشتیم و تعدادی از اعضای شورای شهر هم امضا کردند این طرح پس از جمع بندی به تصویب رسید.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد:، اما این اقدام کافی نبود ما همچنان موضوع را پیگیری کردیم و در گام بعد یک پیشنهادی تحت طرح جامع دادیم به جای اجازه دادن ساخت و ساز آن را محدود کنیم تا ضرری به پایتخت نرساند.

اعطا خاطرنشان کرد: بیشتر باغات تهران به لحاظ مالکیت، خصوصی هستند یعنی اشخاصی که از قدیم باغ را داشتند، تعدادی از آن هم در اختیار نهاد‌ها است و برخی از آن هم شهرداری تهران خریداری کرده تا به فضای سبز تبدیل کند و در دوره پنجم شورای شهر، ۲۱ باغ را تملک کردیم که این تعداد به بوستان تبدیل شدند و آن‌ها را حفظ کردیم و در حال حاضر محله‌های فاقد بوستان از ۱۷ به ۹ رسیده است.

در قوانین شهرداری برای ساخت و ساز اول می‌بایست مجوز مخصوصی از سوی شهرداری صادر شود که به آن پروانه ساخت می‌گویند و در این پروانه می‌بایست نوع کاربری ملک به صراحت بیان شود. تخلف از این پروانه جرم بوده و مجازات‌های مالی و گاهی هم حبس و زندان را بری فرد متخلف در پی دارد و در این راستا حفظ باغ‌ها و زمین‌های زراعی و جلوگیری از تغییر کاربری آن‌ها، یکی از دغدغه‌های مهم است که هجوم گسترده سودجویان برای از بین بردن باغ‌ها و تبدیل آن‌ها به اراضی مسکونی و... سبب می‌شود تا بهروری لازم از آنچه که هست، برده نشود علاوه بر تمام آسیب‌هایی که به محیط زیست می‌تواند وارد سازد. این امر مهم است تا جهت حفظ و نگهداری کاربری‌های فعلی این باغات در جهت بهروری لازم همراه با کنترل و نظارت دستگاه‌های مربوطه  از سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما