شناسهٔ خبر: 47936464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌پناهی مزارع مازندران برابر حوادث| جای خالی بیمه در زمین‌های کشاورزی

ساری- اگرچه سطح شالیزارهای بیمه شده در مازندران رو به رشد است اما همچنان بخش عمده ای از اراضی کشاورزی و برنج زارهای استان برابر حوادث و خسارت ها بی پناه هستند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: سالانه آفات و بیماری‌ها خسارت‌های کلانی روی دست کشاورزان و شالی کاران می‌گذارند و به دلیل بیمه نبودن، حمایت‌ها برای جبران این خسارت‌ها قطره چکانی و محدود است.

از آنجایی که مخاطرات زیادی فعالیت بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، برای حمایت از فعالان این بخش و جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی باید بیمه محصولات ترویج یاد تا آسیب پذیری این بخش برابر حوادث کمتر شود.

هر ساله سیل، تگرگ، باران‌های تند، خشکسالی و گرما و سرمای شدید و غیره و یا هجوم آفات و بیماری‌ها تهدید جدی فراروی بخش کشاورزی محصول می‌شود و با این حال همچنان فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی آنچنان که باید جا نیفتاده است.

فعالیت‌های کشاورزی پرریسک است
محمد اکبری کارشناس کشاورزی در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه فعالیت‌های کشاورزی همواره پرنوسان و دارای ریسک است، افزود: تغییرات بازار از یک سو و بروز آفات و بیماری‌ها از سوی دیگر فعالیت در این بخش را دارای ریسک کرده است.

وی با بیان اینکه حوادثی نظیر باد و توفان و هجوم آفات و بیماری‌ها همواره بخش کشاورزی را با تهدید مواجه کرده است، افزود: در سال جاری تنش آبی و خشکسالی مزارع استان را تهدید می‌کند و برای مدیریت این بخش چاره‌ای نداریم که از مشوق‌های حمایتی نظیر بیمه بهره شویم.

در سال جاری تنش آبی و خشکسالی مزارع استان را تهدید می‌کند و برای مدیریت این بخش چاره‌ای نداریم که از مشوق‌های حمایتی نظیر بیمه بهره شویم

وی با عنوان اینکه مدیریت مخاطره در تولید محصولات کشاورزی قابل انجام است، اظهار داشت: بیمه از جمله روش هایی است که می‌تواند مخاطرات را کاهش دهد و در کاهش ریسک تأثیرگذار است.

بی‌پناهی مزارع مازندران برابر حوادث/ جای خالی بیمه در زمین‌های کشاورزی

وی با اظهار اینکه بیمه کشاورزی از مؤثرترین روش‌های مدیریت ریسک در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، تصریح کرد: باید فرهنگ بیمه کشاورزی را بین زارعان ترویج دهیم.

سالانه ۲۸ مخاطره در استان مازندران به وقوع می‌پیوندد و محصولات و بخش‌های مختلف استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا جایی که این استان رتبه پنجم مخاطره پذیری را در کشور دارا است. در استان مازندران ۱۵۱ هزار هکتار اراضی باغی و ۴۴۷ هزار هکتار اراضی زارعی وجود دارد و سالانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان تولید می‌شود، از این رو به تاکید صاحب نظران، بیمه کشاورزی می‌تواند ریسک موجود در این بخش را کاهش دهد.

خسارت ۲۸ حادثه طبیعی بر کشاورزی مازندران
لیلا بهرامیان رئیس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیدا کردن راه حلی برای کاهش ریسک حوادث طبیعی و ناگهانی در بخش کشاورزی الزامی است، مدیریت ریسک در این بخش را ضروری دانست و گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در واقع چتر حمایتی از کشاورزان و بهره برداران این بخش محسوب می‌شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان اینکه سالانه ۲۸ نوع مخاطره در استان رخ می‌دهد، اظهار داشت: مازندران در واقع مستعد بروز ۲۸ نوع مخاطره طبیعی است و اگر کشاورزان با بیمه محصولات کشاورزی آشنا باشند، قطعاً خسارت کمتری به بخش کشاورزی وارد می‌شود.

وی با اظهار اینکه بخش کشاورزی بیشترین تأثیر را از مخاطرات طبیعی می‌گیرد، بر لزوم توجه و ترویج فرهنگ بیمه محصولات زراعی و کشاورزی تاکید کرد و افزود: بخش کشاورزی با موجود زنده سروکار دارد و از این رو با سایر بخش‌ها متمایز است.

کشاورزان گزینه‌های پربازده و ترکیبی بیمه‌ای را انتخاب کنند
سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد تومان غرامت به بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد و این درحالی است که درصد مزارع بیمه شده نسبت به کل مزارع استان بسیار اندک بوده است. حمید رضوی نیا مدیر صندوق کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار از شالیکاران خواست تا با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی و یا بانک کشاورزی با در دست داشتن مستندات مالکیت زارعانه نسبت به بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.

مدیر صندوق کشاورزی مازندران افزود: کشاورزان با مشاوره با همکاران گزینه‌هایی را استفاده کنند تا از مزایای کامل بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در سطح استان برای محصول برنج از ۹۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان حق بیمه وجود دارد، اظهار داشت: در صورت ورود خسارت، کشاورزان می‌توانند از مزایای بیمه کشاورزی بهره مند شوند.

بی‌پناهی مزارع مازندران برابر حوادث/ جای خالی بیمه در زمین‌های کشاورزی

رضوی نیا با عنوان اینکه در مازندران به تناسب بالادست، میان بند و پایین دست و طبق عملکرد تولید، گزینه‌های بیمه‌ای درنظر گرفته شده است، از کشاورزان خواست تا از گزینه‌های ترکیبی بیمه‌ای استفاده کنند زیرا تعهدات دولت بیشتر خواهد بود.

مدیر صندوق کشاورزی مازندران یادآور شد: بهتر است کشاورزان گزینه‌های بیمه‌ای با عملکرد تولید محصول چهار تن به بالا را انتخاب کنند زیرا در این صورت میزان پرداخت غرامت بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال قبل بیش از ۱۷ هزار شالیکاران محصولات کشاورزی را بیمه کردند و گفت: سال قبل سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان حق بیمه کشاورزی پرداخت کردند اما هشت هزار و ۴۰۰ نفر مشمول خسارت شدند که تاکنون ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان غرامت از دولت دریافت کردند.

وی گفت: در سال جاری تاکنون ۲۰ هزار شالیکار اراضی شالیزاری را بیمه کردند.

بیش از ۲۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به زیر کشت برنج رفته است و بخش ناچیزی از آن بیمه شده، این درحالی که آفات و حوادث هر سال خسارت‌های زیادی روی دست کشاورزان باقی می‌گذارند.

نظر شما