شناسهٔ خبر: 47936463 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بکارگیری کودکان به عنوان سرباز در مناطق مختلف جهان

بنا بر اعلام سازمان ملل، بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ کودک در سال ۲۰۲۰ به عنوان سرباز به کار گرفته شدند.

صاحب‌خبر -

  سازمان ملل متحد اعلام کرد سال گذشته میلادی ۸ هزار و ۵۰۰ کودک سرباز در نبردهای مختلفی که در سراسر جهان رخ داد حضور داشتند و حدود دو هزار و ۷۰۰ کودک نیز کشته شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش سالیانه خود به شورای امنیت به مواردی چون کشتار این کودکان، ربایش، به کارگیری آنها به عنوان سرباز، آزار جنسی و ممانعت از دسترسی آنها به درمان و هدف قرار گرفتن مدارس اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، سال گذشته میلادی در جریان ۲۱ درگیری مسلحانه ۱۹ هزار و ۳۷۹ کودک در معرض چنین شرایطی قرار گرفته‌اند که بیشترین آنها در کشورهای سومالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان، سوریه و یمن بوده‌اند.

گزارش سازمان ملل تایید کرده که در سال گذشته میلادی ۸ هزار و ۵۲۱ کودک به عنوان سرباز به کار گرفته شدند. همچنین در نبردهای مختلف دو هزار و ۶۷۴ کودک دیگر کشته و ۵ هزار و ۷۴۸ کودک نیز مجروح شدند.

این گزارش در عین حال همراه با فهرست سیاهی حاوی نهادها و کشورهایی است که در خشونت علیه کودکان نقش داشته‌اند. فهرست سیاه پیوست این گزارش برای مدت‌ها محل مناقشه بوده چرا که اسرائیل و عربستان سعودی با اعمال فشار در طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که از این فهرست دور بمانند و نامشان وارد فهرست نشود.

گرچه نام اسرائیل هیچ گاه در این فهرست نیامده اما ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به خاطر کشتن و مجروح کردن کودکان یمنی برای سال‌ها در این فهرست بود که در نهایت سال گذشته از آن حذف شد.

 

نظر شما