شناسهٔ خبر: 47936456 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

روش‌های پیشگیری از نیش پشه

اگر مجبور هستید چند ساعتی را در فضایی که پشه دارد سپری کنید بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: اگر قصد سفر دارید و یا حتی در منزلتان هستید و نیش حشرات شما را آزار می‌دهند؛ برای جلوگیری از نیش پشه و دیگر حشرات کار‌های زیر را انجام بدهید.
 

روغن اکالیپتوس لیمو

روغن اکالیپتوس لیمو (OLE یا PMD-para-menthane-۳، ۸-diol). مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) می‌گویند این محصول گیاهی از مواد محافظ و همچنین مواد دافع حاوی DEET هستند که ما را از نیش حشرات محافظت می‌کند.
 
اسانس بنام "روغن خالص اکالیپتوس لیمو" دفع کننده نیست و در آزمایشات مصرف کننده عملکرد خوبی ندارد.
 

استفاده ایمن از دافع حشرات:

ابتدا ضد آفتاب بزنید؛ و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه به پوست نفوذ کند.
 
مواد دفع کننده را زیر لباس خود قرار ندهید.
 
مستقیماً روی صورت اسپری نکنید. در عوض، دستان خود را اسپری کرده و مواد دافع را روی صورت خود بمالید.
 
از زدن آن به چشم و دهان خودداری کنید.
 
روی پوست آسیب دیده یا تحریک شده استفاده نکنید.
 
به کودکان اجازه ندهید که خودشان از آن استفاده کنند.
 
پس از استفاده از مواد دافع، دستان خود را بشویید.
 

استفاده از گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی:

چه کنیم از نیش پشه در امان بمانیم؟ گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی را درون زغال کباب بریزید. این روش به راحتی پشه‌ها را دور می‌کند. استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی، چون اوکالیپتوس، دارچین و روغن کرچک هم برای دفع نیش پشه‌ها به کار برده می‌شوند. برای استفاده از این روش، ۱۰ تا ۲۵ قطره از این روغن‌ها را درون دو قاشق غذاخوری حلال، مخلوط کرده و به بدن بپاشید.
 

اسپری پارچه‌ای پرمترین

شما می‌توانید سموم دفع آفاتی را که مخصوص استفاده در لباس، چادر، تور و کفش ساخته شده است خریداری کنید. مطمئن شوید که روی برچسب آن نوشته شده باشد، برای پارچه‌ها و وسایل است نه پوست.
 
هرگز محصولات پرمترین را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.
 

از سیر استفاده کنید

چه کنیم از نیش پشه در امان بمانیم؟ اگر از بوی سیر متنفر هستید، یک تکه پارچه را در آب سیر خیس کنید و پس از خشک شدن، آن را خارج از اتاق و یا محلی که زندگی می‌کنید، آویزان کنید. اگر هم برایتان فرقی نمی‌کند که بوی سیر بدهید، یک چهارم حبه‌ی سیر را له کنید و با پنج لیوان آب مخلوط کنید و به صورت اسپری درآورید و به خود بپاشید. این روش پشه‌ها را از شما دور می‌کند. همچنین می‌توانید یک بوته سیر را از سر در اتاقتان، آویزان کنید.
 

از اسپری سرکه استفاده کنید

استفاده از اسپری سرکه سیب و یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند.
 

از عطر‌های و لوازم آرایشی که جاذب پشه‌ها هستند خریداری نکنید

عطر‌ها و صابون‌هایی با رایحه‌های گل ها، جاذب پشه‌ها هستند. پس بهتر آن است که در خرید این محصولات آرایشی دقت کنید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.
 

لباس‌های ضخیم بپوشید

از پوشیدن لباس با پارچه‌های اسپندکس و سایر مواد سبک و نازک، که پشه‌ها می‌توانند از طریق آن‌ها نیش بزنند، خودداری کنید. در عوض، مواد کاملاً بافته شده مانند پنبه، جین، نایلون یا مواد از نوع بادشکن را انتخاب کنید که نفوذ حشرات در آن‌ها دشوارتر است. لباس‌هایی که محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را ایجاد می‌کنند معمولاً محکم بافته می‌شوند و اغلب از گزش حشرات نیز محافظت می‌کنند.
 

از رنگ‌های تیره پرهیز کنید

هنگام بیرون رفتن لباس‌های روشن را انتخاب کنید. برخی از پشه ها، به ویژه گونه‌هایی که در طول روز نیش می‌زنند، در واقع رنگ‌های تیره را ترجیح می‌دهند.
 

لباس‌های پوشیده بپوشید

چه کنیم از نیش پشه در امان بمانیم؟ وقتی بیرون از خانه در جایی که پشه‌ها هستند، می‌روید، شلوار بلند، لباس آستین بلند، جوراب و کفش (نه صندل) بپوشید. لباس‌های گشاد بهتر از لباس‌های تنگ هستند.
 

جوراب‌های بلند بپوشید

 
جوراب‌های خود را روی پاچه‌های شلوار بکشید، به صورتی که پاچه‌های شلوار به صورت کامل داخل جوراب‌ها قرار بگیرند. تا حشرات نتوانند به بدن دسترسی داشته باشند.
 

هنگام غروب و طلوع صبح در خانه بمانید

در حالی که پشه‌ها می‌توانند در هر زمان از روز نیش بزنند، عاقلانه است که در زمان اصلی تغذیه آن‌ها تماس خود را محدود کنید. اگر نمی‌توانید در این مواقع از روز از بیرون بودن خودداری کنید، حتماً اقدامات احتیاطی دیگری انجام دهید.
 

کاشتن گیاهان پشه گریز:

کاشتن و یا نگهداری از گیاهان، چون علف گربه، اکلیل کوهی، بالنگ، استوخدوس، دارچین و نعناع است. این گیاهان مانع جذب پشه‌ها می‌شوند یا به عبارتی به گیاهان پشه گریز معروف هستند.
 

از پشه بند استفاده کنید

چه کنیم از نیش پشه در امان بمانیم؟ اگر فضای شما به خوبی کنترل نشده است، استفاده از پشه بند و پنکه و کولر برای داشتن فضایی بدون پشه پیشناد می‌کنیم
 

فضا‌های سبز را اصلاح کنید

کوتاه کردن علف‌های هرز در حیاط و جمع آوری آن‌ها و زباله ها، مکانی کمی را برای پنهان و رشد پشه‌ها فراهم می‌کند.
 

آب‌های ساکن و کم را از بین ببرید

پشه‌ها می‌توانند در آب‌های کم و ساکن تولید مثل کنند؛ بنابراین هفته‌ای یکبار، مکان‌هایی که آب کم و ساکن قرار می‌گیرند را تخلیه کنید.
 
 

ضایعات قهوه و چای را پخش کنید

پخش شدن تفاله‌ی قهوه و چای در کل حیاط یا فضای اطراف خانه‌ی خود، از گزش حشرات جلوگیری نمی‌کند، اما مطالعات نشان داده است که آن‌ها تولید مثل پشه‌ها را محدود می‌کنند.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما